Vláda zabudla na jednu z priorít

Reklama:

Druhým pozitívnym krokom vlády je zmena postojov ku kauzám typu ropovod cez Žitný ostrov či pezinská skládka, aj keď v celom rade iných prípadov (napríklad kritické úseky diaľnic, cynizmus k národným parkom, plytvanie pôdou a pod.) na podobné vyjadrenia ešte len čakáme.

02. 09. 2010

Zdroj: Mikuláš Huba, sme.sk

Aj keď nová vláda prijala niektoré opatrenia priateľské voči životnému prostrediu, nedá sa o nej vôbec povedať, že je zelená.

Opäť budeme mať ministerstvo životného prostredia, ktoré nezmyselne a bez akejkoľvek diskusie zrušila predchádzajúca vláda. To je po vymenovaní (externého) poradcu, ktorý má radiť premiérke v environmentálnych otázkach a avizovanom vytvorení postu splnomocnenca vlády pre integrovaný manažment povodí ďalší kladný bod na poli inštitucionálneho posilnenia starostlivosti o životné prostredie.

Možno sa sporiť o tom, či je dôležitejšia rýchlosť znovuzrodenia úradu, alebo by sme mesiac-dva ešte vydržali, ak by sa tento čas venoval vecnej diskusii o optimálnej podobe ministerstva a jeho kompetencií (čo bránilo vrátiť pod jeho krídla napríklad územné plánovanie a konečne tam previesť aj správu národných parkov či odbremeniť ho od niektorých hospodárskych činností?).

Otázne je aj to, či by príslušná strana v ušetrenom čase našla konečne kompetentného kandidáta na post ministra. Takého, ktorý by spĺňal nielen stranícko-politické a národnostné, ale aj odborné a ďalšie predpoklady, uvedené vo výzve „za normálneho ministra".

Plusy a mínusy

Druhým pozitívnym krokom vlády je zmena postojov ku kauzám typu ropovod cez Žitný ostrov či pezinská skládka, aj keď v celom rade iných prípadov (napríklad kritické úseky diaľnic, cynizmus k národným parkom, plytvanie pôdou a pod.) na podobné vyjadrenia ešte len čakáme. Prínosom by mali byť aj sľubované systémové kroky vo sfére obmedzovania korupcie, zvyšovania transparentnosti i celkovej kvality života.

Treba však otvorene povedať, že napriek vyššie spomenutým pozitívam, životné prostredie medzi priority novej vlády zjavne nepatrí. Ako jediný z „pilierov" udržateľného rozvoja sa neobjavilo medzi jej top prioritami, nerezonuje v politických diskusiách a čo sa týka rozsahu i obsahu patrí environmentálna kapitola programového vyhlásenia vlády k tomu najslabšiemu v celej ponovembrovej histórii podobných dokumentov.

Vinou minulej vládnej koalície bolo životné prostredie v čase prípravy a schvaľovania programového vyhlásenia bezprizorné a nemalo vo vláde „svojho" ministra. Gestoroval ho hospodársky rezort a ten si dal záležať na tom, aby sa do programu vlády nedostalo nič, čo by bolo v rozpore s jeho záujmami.

Keďže podobne sa zrejme správali aj ostatní členovia vlády, je malým zázrakom, že v kapitole Životné prostredie napokon predsa len zostalo aj niečo viac, ako len nadpis.

Doprava je ticho

Treba povedať aj to, že zmienku o životnom prostredí nájdeme aj v niektorých iných kapitolách programového vyhlásenia (pôdohospodárstvo a rozvoj vidieka, energetika, cestovný ruch, zahraničná politika...), takmer úplne však absentuje v kapitole Doprava, čiže v rezorte, ktorý bude mať na životné prostredie v najbližších rokoch mimoriadny vplyv.

Vo viacerých kapitolách sa navyše objavujú zámery priamo či nepriamo ohrozujúce životné prostredie. Po mnohých rokoch vymizol z vyhlásenia nielen pojem krajina, ale chýba tam aj záväzok aktualizovať štátnu environmentálnu politiku, sfunkčniť proces posudzovania vplyvov na životné prostredie, či fungovanie Rady vlády pre trvalo udržateľný rozvoj, chápať životné prostredie prierezovo s dosahom na všetky rezorty, alebo napraviť krivdy v personálnej oblasti.

Na druhej strane sa do textu kapitoly zmestilo niekoľko kontroverzných tvrdení, napríklad na tému rozvoja turizmu v chránených územiach.

Je jasné, že akokoľvek napísaný program je len kusom papiera, ak sa neplní, či dokonca, ak sa koná v rozpore s ním, čo bol prípad uplynulých štyroch rokov. To však neospravedlňuje absenciu adekvátneho záujmu o životné prostredie a podcenenie katastrofálneho stavu, do akého sa starostlivosť oň dostala.

Vláda, ktorá nepovažuje zlepšenie životného prostredia vo svojej krajine i vo svete za prioritu, je v Európe 21. storočia anachronizmom a ťažko je jej uveriť, že to myslí vážne so zvyšovaním kvality nášho života.

Podstatné sú však konkrétne činy, takže múdrejší budeme už o niekoľko týždňov.

(Autor je geograf a environmentalista)

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...