Vláda sľubuje nový termín D1 do Košíc, je nerálny

Reklama:

Bratislava s Košicami sa môže diaľnicou spojiť v rokoch 2023 až 2024. Diaľnicu z Bratislavy do Košíc nedokončí ani tretia vláda Roberta Fica zo Smeru.

14. 04. 2016

Zdroj: Marek Poracký, sme.sk

BRATISLAVA. Nová vláda sľubuje ďalší termín dokončenia diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc.

Prvá Ficova vláda mala v pláne rok 2010, tretia si verí na rok 2020. Dokončiť diaľnicu chceli vždy vo volebnom roku.

Odborníci však hovoria, že ani najnovší termín nebude štát schopný dodržať.

Hubová spomaľuje

Spojiť dve najväčšie mestá na Slovensku chceli vlády aj v rokoch 2005, 2017 či 2019.

„Máme historickú príležitosť v tomto volebnom období možno aj dokončiť túto diaľnicu po všetkých peripetiách po 40 rokoch,“ povedal po stredajšom rokovaní vlády, na ktorom schválila svoj program, minister dopravy za Sieť Roman Brecely.

Diaľnicu z Bratislavy do Senca však začalo Československo stavať už v roku 1972.

Najväčším rizikom pre nový termín je zmena trasy asi 13-kilometrového úseku na diaľnici D1 medzi Turanmi a Hubovou.

Štát sa po masívnom zosuve pôdy neďaleko Šútova v roku 2013 rozhodol trasu prehodnotiť. Vyberá si medzi povrchovým variantom a variantom s približne päťkilometrovým tunelom Korbeľka.

„Moje informácie hovoria, že dnes sa ide po variante s tunelom Korbeľka. Teraz by sa malo ešte vyjadriť ministerstvo životného prostredia,“ vraví šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.

O variante s tunelom hovoria aj iné zdroje SME. Dostavbu diaľnice by odsunul ďaleko za rok 2020.

Na chystanú zmenu upozornil nedávno denník Pravda. Napísal, že skúmanie alternatívnych trás je na konci.

Ochranári majú na vec jasný názor. Ján Topercer z Univerzity Komenského v Bratislave hovorí, že na svojom postoji nemajú čo meniť.

Vysvetlil, že z pohľadu prírodovednej a krajinnej ekológie je variant s tunelom lepší.

Podobný názor má aj bývalý generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti z čias ministra Jána Figeľa z KDH Ján Kotuľa.

Hovorí, že ak by sa presadila nová trasa, v porovnaní s pôvodnou by bola výhodnejšia – aj z hľadiska ochrany prírody, aj možných zosuvov pôdy, aj lepšej prevádzky diaľnice.

Až ďalšia vláda

Ako reálny termín by som videl dokončenie diaľnice skôr v rokoch 2022 alebo 2023,“ povedal šéf analytickej spoločnosti CEEC Research Jiří Vacek.

O roku 2023 hovorí aj bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej z čias Ficovej prvej vlády Juraj Čermák.

Dôvodom je, že nový úsek sa bude musieť ešte len pripraviť, teda napríklad posúdiť geológia či vplyv na životné prostredie. Palčák pridáva ešte rok navyše.

Rok 2024 je pravdepodobný aj preto, že by opäť mal byť volebným rokom.

Okrem spomínaného úseku štát ešte ani nezačal stavať ani diaľničný obchvat Prešova.

Brzdili ho námietky, pričom Úrad pre verejné obstarávanie tender odblokoval len prednedávnom.

Stavbári majú problémy aj pri výstavbe diaľničného obchvatu Ružomberka. Pre problémy s geológiou Národná diaľničná spoločnosť stavbu zastavila.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...