Vláda maskuje drahé diaľnice

Reklama:

Výstavba diaľnic cez PPP projekty sa za rok predražila o miliardu eur. Teraz sa hrá o to, aby to bolo napohľad čo najmenej nevýhodné oproti výstavbe diaľnic z rozpočtu a eurofondov.

24. 04. 2010

Zdroj: Marianna Onuferová, sme.sk

Bratislava - Ak by sa vláda pred rokom rozhodla postaviť päť diaľničných úsekov D1 medzi Martinom a Prešovom cez verejné obstarávanie, vyšlo by nás to lacnejšie o 546 miliónov eur.

K takému záveru dospela marcová analýza ministerstva dopravy, ktorá porovnávala náklady prvého balíka D1 cez verejno­súkromné partnerstvo PPP s klasickým spôsobom financovania za pomoci eurofondov a rozpočtu.

Analýzu si od ministerstva dopravy vyžiadal inštitút INEKO a Transparency International.

Vážny a Počiatek sa snažia urobiť z najväčšieho tunela bežný tunel, píše Rado Baťo.

Do vlády sa však dostal dokument s inými číslami. Prepočty sa upravili tak, aby rozdiel v nákladoch prerátaných na súčasnú hodnotu medzi modelom  PPP a klasickým nebol taký výrazný.

Podľa vládneho materiálu z 31. marca je prvý balík PPP drahší už „len" o 29 miliónov eur.

Záhadný prepočet

Kde sa stratilo viac ako pol miliardy eur? Ministerstvá dopravy ani financií nám to včera do uzávierky nevysvetlili. Na základe nových čísel však ministerstvo financií dalo súhlas na uskutočnenie PPP projektu, aj keď podmienečný.

Vláda možno prekoná svetový rekord v plytvaní, obáva sa Marián Leško.

Predpokladom totiž je, že Slovensko musí získať kladné rozhodnutie Európskej komisie s poskytnutím štátnej záruky pre Európsku investičnú banku, ktorá má požičať zhruba 700 miliónov eur.

Ekonómovia nad výraznou zmenou v prepočtoch krútia hlavou. „Je tam podozrenie, že manipulovali s číslami v prospech PPP projektov," hovorí analytik inštitútu INEKO Peter Goliaš.

Základný problém je podľa neho ten, že zdvihli cenu klasického modelu bez toho, aby to vysvetlili. Zo zverejnených dokumentov vyplýva, že základná cena klasického modelu prepočítaná na súčasnú hodnotu sa v priebehu marca zvýšila o 275 miliónov eur.

Štátni úradníci v prípade klasického modelu zdvihli aj ďalšie náklady, napríklad na údržbu alebo v položke „prenos rizika".

To znamená, že už vopred rátajú s tým, že cena sa  zvýši napríklad pre zlé geologické podmienky. Vláda tak podľa Goliaša vopred ráta s tým, že sa konvenčný model predraží o 12 percent.

Konečné skóre PPP projektov vylepšuje položka „skorší nábeh sociálno-ekonomických úžitkov" ocenená na 665 miliónov eur. Ako ministerstvo dopravy tieto „úžitky" vyčíslilo, tiež zostáva nejasné.

„Ani z čísel zverejnených v analýze nemôžete byť presvedčení, na základe čoho preratávali výšku nákladov a preceňovali riziká," povedal Gabriel Šípoš z Transparency International.

Upozornil aj na to, že pochybnosti vyvoláva už aj samotný priebeh zverejnenia analýzy. Ministerstvo dopravy ju najprv odmietlo poskytnúť s tým, že ide o duševné vlastníctvo.

Predraženie o miliardu

Keď vláda pred rokom podpisovala koncesnú zmluvu, financovanie piatich úsekov D1 cez  PPP projekty bolo podľa vládnej analýzy výhodnejšie o 115 miliónov eur. V priebehu roka sa situácia otočila.

Úseky diaľnice do Prešova cez PPP sa predražili už o miliardu eur. Podpis zmluvy s konzorciom, kde je aj Váhostav Juraja Širokého, podnikateľa podľa médií blízkeho Smeru, sa očakáva koncom apríla.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...

Môže súd nariadiť stavebnému úradu vykonanie štátneho stavebného dohľadu?

Žalobca podal obci Hodruša-Hámre, ako príslušnému stavebnému úradu,žiadosť o prešetrenie legálnosti...

Opozícia pre spornú vyvlastňovaciu novelu podáva podnet na Ústavný súd

Sporná novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic...