Vláda ide sľubovať v cestách aj to, na čo nemá peniaze

Reklama:

Štvorkoalícia chce stavať rýchlostnú cestu R2 v smere od Zvolena do Košíc, rýchlostnú cestu R3, ktorá je na Orave a rýchlostnú cestu R4.

16. 03. 2016

Zdroj: Marek Poracký, sme.sk

Reklama:

BRATISLAVA. Budovanie nových rýchlostných ciest naprieč celým Slovenskom. To si dala za cieľ nová vládna štvorica na čele so Smerom. Zaviazali sa na to aj v programových prioritách.

Ich cieľom bude budovanie rýchlostných ciest na východe, na juhu Slovensko aj na Orave.

Štvorkoalícia chce stavať rýchlostnú cestu R2 v smere od Zvolena do Košíc, rýchlostnú cestu R3, ktorá je na Orave, rýchlostnú cestu R4 pretínajúca východ Slovenska v smere od Poľska do Maďarska, ako aj rýchlostnú cestu R7, ktorá ide juhom Slovenska.

Bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti z čias prvej vlády Roberta Fica Juraj Čermák hovorí, že Slovensko dnes nemá dostatok peňazí na to, aby postavilo diaľnicu D3 v smere od Žiliny v smere na Poľsko a zároveň aj rýchlostnú cestu R3 na Orave.

"Ak postavíte diaľnicu D3, rýchlostná cesta R3 je skoro nezmyselná. Obe cesty sú veľmi blízko seba a dopravné prúdy sa dajú stiahnuť na diaľnicu D3," vraví Čermák.

Aj preto podľa neho nová vládna zostava bude musieť prehodnocovať a stanovovať priority, čo by sa malo stavať skôr a čo neskôr. Dnes štátu chýba približne 700 miliónov eur na dobudovanie diaľnice D1 medzi Košicami a Bratislavou.

Odkiaľ môžu vziať peniaze

Ďalšou úlohou, pred ktorú sa vláda bude musieť postaviť, sú peniaze. O nich hovoril nielen Inštitút pre dopravu a hospodárstvo, ale aj ministerstvo dopravy. To pod vedením Jána Počiatka zo Smeru na jeseň skonštatovalo, že iba na dostavbu prioritných úsekov cestnej siete potrebuje štát do roku 2022 vyše 6 miliárd eur.

Odkiaľ však na to zoberú strany peniaze? Dve strany z novej vládnej štvorky to nekomentovali.

"Vzhľadom na to, že prebiehajú rokovania o zostavení vlády, dovoľte, aby sme sa k špecifickým otázkam nateraz nevyjadrili," vyhlásila hovorkyňa strany SNS Zuzana Kohútková. Rovnaké stanovisko denníku SME poskytla aj strana Sieť. Zvyšné strany vládnej koalície na otázky denníka SME neodpovedali.

Nová vládna koalícia však veľa možností nemá. Eurofondy, ktoré nové Slovensko dostáva na výstavbu diaľnic, už vyčerpalo. Ak bude nová vláda chcieť použiť tieto peniaze, bude musieť zobrať peniaze z iných priorít. Do hry teda môžu vstúpiť napríklad PPP projekty, teda projekty verejno-súkromného partnerstva.

Doteraz jediná autostráda na Slovensku cez súkromné peniaze je časť rýchlostnej cesty R1 pri Nitre.

Druhým mal byť diaľničný obchvat Bratislavy a časť rýchlostnej cesty R7 od Bratislavy v smere na Dunajskú Stredu. Počiatkov rezort však zmluvu dodnes s víťazom firmy Cintra nepodpísal.

Ďalšou možnosťou, odkiaľ štát môže peniaze vziať na výstavbu diaľnic, sú peniaze z druhého piliera. Do hry pritom môžu spadať aj diaľničné dlhopisy.

Ako vyriešiť železnicu

Nová vláda sa pritom rozhodla riešiť aj IC vlaky. Do programových priorít si SNS na čele s Andrejom Dankom presadila, že ich zrušenie štátnou Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK) sa bude prehodnocovať.

"Zrušenie štátnych IC vlakov bolo bolestivé, ale nemá význam otvárať staré rany," myslí si šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková.

Z jej pohľadu ide o ďalší ďalší dôkaz toho, ako štát každú chvíľu mení pravidlá pre podnikanie na tomto trhu - raz v prospech konkurencie, potom naopak.

Vysvetlila, že podnikanie na tomto trhu si vyžaduje dlhodobú prípravu, získanie mnohých licencií a osvedčení a veľké investície do obstarania vlakov.

Štátne IC vlaky boli od roku 2012, kedy ich štát prestal dotovať, vždy v strate. Za minulý rok majú skončiť so sumou mínus 1,2 milióna eur.

Rovnako ako pri diaľniciach, ani v tomto prípade, však politické strany situáciu komentovať nechceli. Odvolali sa na prebiehajúce rokovania.

Úradné dokumenty

I/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru križovatka, most, stavebné povolenie

Rozhodnutie Okresného úradu Prešov, Odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií, číslo OU-PO-OCDPK-2017/007147-04 zo dňa 17. 2. 2017.

Diaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh, oznámenie o začatí konania o predĺžení platnosti stavebného povolenie

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie konania o predĺžení stavebného povolenia, č. j. 10424/2017/SCDPK-C240/12922 zo dňa 16. 2. 2017 pre stavbu "Ďiaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh".

I/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru, Úprava trolejového vedenia, oznam o začatí stavebného konania

Verejná vyhláška, ktorou Prešovský samosprávny kraj, Úrad Prešovského samosprávneho kraja, Odbor dopravy, oznamuje začatie stavebného konania a nariadenia ústneho konania, č. j. 02416/2017/OOD-002 zo dňa 10. 2. 2017 pre stavbu...

Poznámky k zákonom

Môže súd nariadiť stavebnému úradu vykonanie štátneho stavebného dohľadu?

Žalobca podal obci Hodruša-Hámre, ako príslušnému stavebnému úradu,žiadosť o prešetrenie legálnosti...

Môže mi úrad doručiť zásielku, ak dlhodobo nie som doma?

Pri doručovaní úradných rozhodnutí v správnom konaní sa často stretávam s takzvanou fikciou...

Neoznámenie trestného činu. Povinnosť oznámiť trestný čin. Mám takú povinnosť alebo nie?

Som povinný oznámiť trestný čin alebo podozrenie z trestného činu? Kedy nie som povinný oznámiť...

Výkup pozemkov na obchvat: Nechcel čakať, vyplatia ho skôr

Národná diaľničná používa dvojaký meter, tvrdia vlastníci.

Dopravný expert: Nechoďme do diaľnic v polovičnom profile

Podobná diskusia o doprave, akú zažíva Prešov, čaká aj iné mestá. Obchvat Prešova sa prehodnocuje a...

Ani päťdesiat úradných pečiatok vám nepomôže, keď si niekto spomenie, že práve váš dom je treba chrániť pre budúce generácie

Mal by štát zrušiť povolenie na zbúranie funkcionalistickej vily v pražských Petřinách? Hosťami...

Na prebratie zásielky bude viac času

Úradná zásielka adresovaná občanovi napríklad zo stavebného úradu je považovaná za doručenú na...

Jarovce sa odvolali proti rozhodnutiu o vyvlastnení pozemkov pre diaľnicu D4

Obec už časť pozemkov pod diaľnicu NDS predala, ďalšie pozemky potrebuje z dôvodu, že zmeny a...

Pozemkové úpravy a ochrana pôdy

Motto: Bohatý hospodár nepredáva svoj majetok.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...