Víťazi D1: Za zrušenie PPP zaplatíte

Reklama:

Prepúšťanie a pokuty. To všetko chcú uplatniť víťazi v súťaži o najdrahší balík súkromných diaľnic. Spoločnosti Doprastav a Váhostav hovoria, že sa tak stane, ak prípadná stredo­pravá vláda nepodpíše projekt, ktorý môže vyjsť na 9 miliárd eur.

17. 06. 2010

Zdroj: Daniela Krajanová, sme.sk

Bratislava - „Prvýkrát v histórii Doprastavu budeme musieť ohlásiť hromadné prepúšťanie. Bude sa týkať predbežne  tisíc pracovníkov,“ vyhlásil dnes Dušan Mráz, prezident stavebnej spoločnosti.

Za prepúšťacími plánmi je mega PPP projekt (verejno­ súkromné partnerstvo) na výstavbu 75 kilometrov úsekov diaľnice medzi Martinom a Prešovom. Ten rozbehla vláda Roberta Fica a vyhralo ho konzorcium firiem, medzi ktorými sú aj Doprastav a Váhostav. Do volieb sa však nepodarilo požičať naň všetky potrebné peniaze a definitívne ho uzavrieť.

Aj Váhostav chce prepúšťať

Čo očakávajú stavebné firmy

  • Pokles slovenského stavebníctva bude  výraznejší, ako očakávali vo februári, klesne o 7,1 percenta namiesto očakávaných 3,2 percenta.
  • Pomalý návrat k rastu môže prísť v roku 2011, o 3,8 percenta.
  • V lepší vývoj svojej firmy oproti konkurencii verí iba každá tretia spoločnosť.
  • Vzrástol podiel spoločností, ktoré uviedli, že majú menej zákaziek ako pred rokom, aktuálne ich je 61 percent.
  • Oproti minulým rokom došlo k poklesu transparentnosti výberových riadení, približne polovica firiem nebola požiadaná o úplatok. Takmer každá tretia firma je ochotná prijať zákazku s nulovou či dokonca zápornou maržou.
  • Pre získanie zákazky dochádza častejšie k porušeniu risk manažmentu. Kľúčovými problémami sú byrokracia, financovanie a nedostatočný dopyt.
  • Najmenej firmy obmedzuje počasie, vysoké náklady na materiál a nedostatok skúsenej sily.

Zdroj: KPMG

Podobný postup ako Doprastav má v pláne aj Váhostav s Jurajom Širokým v predstavenstve. Generálny riaditeľ firmy Váhostav Ján Kato hovorí o 500 zamestnancoch, ktorí prídu o prácu, ak sa diaľnica nepodpíše. Celkovo podľa neho na novej diaľnici mohlo počas výstavby pracovať 10­ až 12 ­tisíc ľudí.

Kde sa nabrali obavy stavbárov? „Čerpám z médií a z vyhlásení predstaviteľov, dnes sa dá povedať, že pravdepodobne vládnych strán, ktoré rozprávali o tom, že tento spôsob výstavby je neefektívny pre štát a že ho treba zrušiť,“ povedal Mráz.

Potenciálni koaliční partneri pritom hovoria, že chcú len preskúmať, či je odhadovaná cena, vo výške 9,13 miliardy eur, ktorú má štát splatiť počas 30 rokov, najlacnejším a najlepším riešením.

„Musíme urobiť jednoducho analýzu skutkového stavu a zistiť a prehodnotiť projekt,“ povedal Ivan Štefanec (SDKÚ).

Pracovných miest by však v každom prípade malo pribudnúť a nie ubudnúť, zhodnú sa oslovené opozičné strany. „Nikto z členov budúcej koalície nehovorí o tom, že nechceme stavať. Len  hovoríme, že chceme stavať lacnejšie,“ povedal Július Brocka (KDH).

Zsolt Simon (Most­Híd) označuje Doprastav a Váhostav za Ficových mecenášov.

„Bude viac pracovných príležitostí, keď postavím za tie isté peniaze trikrát toľko diaľnic? Nech sa Ficovi mecenáši ani nesnažia klásť žiadne podmienky budúcej vláde,“ povedal. Víťazi megatendra však tvrdia, že vláde by trvalo veľmi dlho, kým by dala dokopy stavbu D1 cez inú schému než PPP. Trh stavbárov je pritom v úpadku. Za rok 2009 sa podľa kvalitatívnej štúdie, ktorú pripravila spoločnosť CEEC Research v spolupráci so spoločnosťami KPMG Slovensko a Ipsos Tambor, prepadol o 11,3 percenta.

Okrem toho budúca koalícia vraj  nemá šancu získať dostatok peňazí inak než cez PPP schému.

Niektoré opozičné strany však hovoria práve o prerozdelení eurofondov v prospech dopravy.

Náhrada škôd

Keby sa budúca vládna koalícia rozhodla, že je projekt pridrahý, aj tak bude platiť. Toto je ďalší odkaz stavbárov. „Keby bola zmluva zrušená, určite by sme si uplatnili náhradu škôd, pretože sme úplne seriózne vyhrali v tendri,“ vyhlásil Mráz.

Koľko by to malo byť, je otázka. Riaditeľ Doprastavu Dušan Šamudovský povedal, že  by sa mali vrátiť preinvestované prípravné práce. Vláda ich odsúhlasila vo výške zhruba 40 miliónov eur. Okrem toho zhruba 20­tisíc eur vyšli Doprastav finanční či bankoví poradcovia a iné výdavky.

Doprastav sa má na stavebných nákladoch vo výške takmer 2,5 miliardy podieľať tridsiatimi percentami. Ďalší členovia konzorcia, ktoré vláda vybrala pre stavbu PPP, sú okrem Váhostavu firmy Bouygues Travaux Publics, Intertoll-Europe, Colas, Mota-Engil. St.

Súčasný minister Ľubomír Vážny (Smer) sa ešte stále snaží zmluvu dotiahnuť aj napriek tomu, že sa vládna garnitúra  zmení. Snaží sa získať súhlasné stanovisko  Bruselu. Ten musí projekt odobriť, aby naň miliardu eur mohla požičať Európska investičná banka. Nestane sa tak, kým si Brusel nebude istý, že vláda pri diaľnici dostatočne zohľadnila ochranu prírody.  Šamudovský s uzavretím kontraktu v podstate už nepočíta. „Nepredpokladám, že sa tak môže stať,“ povedal.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...