Veľkošarišania nechcú separačný dvor a skládku

Reklama:
19. 05. 2008

Zdroj: Michal Frank, Korzár

V lokalite Lapanč v katastri Veľkého Šariša má vyrásť recyklačný dvor. Obyvatelia sú proti. Prekáža im najmä doprava, ktorá by zaťažila obytnú zónu vo Veľkom Šariši. Podali aj hromadnú pripomienku v rámci posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA).

Veľký Šariš - Recyklačný dvor má stáť na trojuholníku medzi Prešovom, Veľkým a Malým Šarišom. "Zhruba jeden kilometer od sídliska. Pri jeho plánovanom rozšírení sa vzdialenosť zmenší asi o polovicu," uviedol Veľkošarišan Martin Sárossy, splnomocnenec za spoločné stanovisko občanov Veľkého Šariša, Malého Šariša a Prešova v zmysle zákona o EIA, ktorí nesúhlasia s výstavbou separačného dvora v lokalite Lapanč z dôvodu nadmerného zaťaženia obytnej zóny dopravou. "Pozdržali sme to a otvorili diskusiu. Vďaka tomu stanovisku ministerstvo rozhodlo, že sa nude robiť druhý stupeň posudzovania vplyvov na životné prostredie," povedal Sárossy, ktorý sa netají tým, že jeho cieľom je stopnúť výstavbu.

Prečo nechcú Lapanč

Dôvodov, prečo obyvatelia odmietajú projekt Lapanč, je viac. Podľa Sárossyho sa síce hovorí o separačnom dvore, ale v skutočnosti pri ňom vyrastie aj nová skládka odpadu. "To, že na tomto mieste bolo od začiatku uvažované o skládke, dokumentuje uznesenie zastupiteľstva vo Veľkom Šariši zo dňa 24. 5. 2004, kde sa vyslovene píše o vstupe do združenia Lapanč za účelom skládky. Aj v územnom pláne Prešovského samosprávneho kraja sa píše, že výhľadovo má skládky v Petrovciach a Petrovanoch nahradiť skládka pri Veľkom Šariši," argumentoval M. Sárossy.

Pri procese EIA však napadol predovšetkým dopravu, ktorá má zaťažiť mesto. "Podľa zverejnenej štúdie má tadiaľ prechádzať vyše 18 600 nákladných áut ročne, teda 70 denne," zdôraznil. Podľa neho by mestá mali túto aktivitu zastaviť a "budovať koridory, zelené diaľnice pre cyklistov, korčuliarov či peších a nie budovať bariéry medzi mestami".

Pomôcť má rýchlostná komunikácia

Primátor Veľkého Šariša Róbert Oros považuje lokalitu Lapanč za vhodnú pre výstavbu recyklačného dvora. Projekt "zelenej diaľnice" považuje za nereálny. "Nemôže tadiaľ viesť. Pôjde tam totiž rýchlostná komunikácia. Keď sa urobí napojenie z rýchlostnej komunikácie, tak je to optimálne," povedal o lokalite Lapanč a dodal, že ak by to prešlo, vyriešila by sa otázka s prechodom nákladných áut cez mesto: "Nechodilo by nič, tým pádom. Išli by po rýchlostnej komunikácii. Keď my mestá Prešov a Veľký Šariš dáme ako podmienku, že to napojenie musí byť, tak tam bude." Primátor Oros však zároveň zdôraznil, že na svojom katastrálnom území si musí dopravu riešiť samotné mesto Prešov.

Prešov váha, problém považuje za otvorený

Združenie Lapanč, ktoré separačný dvor pripravuje, sú mestá Veľký Šariš a Prešov. Aký je postoj mesta Prešov k chystanej stavbe a k aktivitám občanov?

"Čoskoro bude pripravované valné zhromaždenie, ktoré bude iniciovať jeden z členov združenia. Jeho rokovanie sa podľa mojich informácií bude týkať aj tejto hromadnej pripomienky. Združenie Lapanč však trvá na svojom pôvodnom návrhu lokalizácie recyklačného dvora, čo bolo predmetom občianskeho podnetu. Ostatné otázky sú v tejto chvíli otvorené a pritom predčasné," informoval tlačový tajomník Mestského úradu v Prešove Michal Kaliňák.

Zatiaľ patová situácia

Situácia okolo výstavby recyklačného dvora v lokalite Lapanč momentálne stojí. Jej iniciátorom bol ešte bývalý prešovský primátor. Nové vedenie mesta sa zatiaľ neponáhľa. Aj veľkošarišský primátor potvrdil, že Prešov ešte stále od volieb nenanominoval svojich zástupcov do združenia Lapanč. Nevie, ako sa napokon k dokončeniu výstavby Prešov postaví. "Z našej strany nevidím problém," dodal primátor V. Šariša.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...