Vážny: Už sme nemohli ďalej čakať

Reklama:

Ministerstvo dopravy vybralo nového poradcu na výstavbu súkromných diaľnic bez súťaže priamym zadaním. Argumentuje nedostatkom času. Zákon hovorí, že vybrať víťaza bez súťaže možno iba v mimoriadnych prípadoch.

19. 02. 2008

Zdroj: Tomáš Halán, SME Online

Ak chce štátny úrad priamo zadať zákazku, musí byť v časovej tiesni. Nesmie ju však spôsobiť sám

Ministerstvo dopravy vybralo nového poradcu na výstavbu súkromných diaľnic bez súťaže priamym zadaním. Argumentuje nedostatkom času. Zákon hovorí, že vybrať víťaza bez súťaže možno iba v mimoriadnych prípadoch.

Bratislava - Ministerstvo dopravy vybralo poradcu na výstavbu súkromných diaľnic bez toho, aby vyhlásilo verejnú súťaž. Argument je taký istý ako vo väčšine prípadov: Sme v časovej tiesni. Výmena poradcu sa preto odohrala v priebehu pár týždňov.

Podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho jeho rezort nemohol dlhšie čakať, lebo bežným obstarávaním „by sme sa dostali do troj­ až štvormesačného sklzu, čo sme si nemohli dovoliť“. Zmluvu na prvý balík diaľnic modelom verej­no–súk­romného partnerstva (PPP) chce ministerstvo uzatvoriť s víťazným koncesionárom v septembri.

Časová tieseň má svoje pravidlá

Ministerstvo priamo oslovili tri právnické firmy: Allen & Overy, White & Case a CMS Camerom McKenna. Víťazom sa stala tretia z nich.

„Rokovacie konanie bez zverejnenia môže obstarávateľ použiť iba vtedy, ak sa zákazka zadáva z dôvodu mimoriadnej udalosti nespôsobenej verejným obstarávateľom, ktorú nemohol predvídať a vzhľadom na vzniknutú časovú tieseň nemožno uskutočniť verejnú súťaž, užšiu súťaž ani rokovacie konanie so zverejnením,“ povedala hovorkyňa Úradu pre verejné obstarávanie Helena Fialová.

Vláda si však šibeničný termín 2010, keď chce spojiť diaľnicou Bratislavu s Košicami, stanovila sama. Priznal to včera aj minister dopravy Vážny. „Bol som viazaný uznesením vlády.“

Podľa Fialovej je však podľa zákona dôvodom pre časovú tieseň „najmä živelná pohroma, havária alebo situácia bezprostredne ohrozujúca život alebo zdravie ľudí, alebo životné prostredie“.

Minister Vážny na otázku SME, prečo radšej nechce vláda postaviť diaľnice neskôr, ale bez možných obvinení z netransparentnosti a klientelizmu, odpovedal, že Slovensko diaľnice potrebuje: „Som presvedčený, že sme zákon neporušili,“ povedal.

Podľa Vážneho nie je nový poradca nijako previazaný na vládny Smer. Na našu otázku, prečo radšej v decembri oficiálne neinformoval verejnosť, že ministerstvo ide meniť poradcu, odpovedal, že sa ho na to nikto nepýtal. „Aj som sa tomu čudoval. Nebola to žiadna tajnosť, Úrad pre verejné obstarávanie sme podľa zákona informovali,“ povedal Vážny.

Postup ministerstva včera kritizovala opozičná SDKÚ. Podľa jej poslanca Ivana Štefanca vzbudzuje nedôveru a možnú netransparentnosť nielen priamy výber poradenskej firmy, ale aj chýbajúca analýza ministerstva financií k PPP.

Bývalý minister dopravy Pavol Prokopovič zas kritizoval súčasné vedenie rezortu, že cenu za tri balíky PPP balíky stanovili úradníci od stola. Prokopovič si preto myslí, že prvý balík diaľnice spájajúci Žilinu s Ivachnovou nebude stáť približne 50 miliárd, ako si myslí ministerstvo.

„Cena dvoch stavebných konzorcií, ktoré ostali v hre, bude podstatne vyššia, možno o 60 až 80 percent.“

Ministerstvo zaplatí menej

S bývalým poradcom, firmou Matt MacDonald ukončilo ministerstvo spoluprácu koncom minulého roku. Dôvody sú podľa Vážneho odborné. „Výstupy za mesiac práce od McKenna sú diametrálne odlišné od tých blábolov od minulého poradcu.“

Zástupca pôvodného poradcu Mott MacDonald Jiří Petrák, príčinu ukončenia spolupráce s ministerstvom opísal zas takto: „Ministerstvo nám povedalo, že naše ďalšie služby nie sú potrebné a zvládnu to sami.“

Novým poradcom na výstavbu súkromných diaľnic sa teda stala Advokátska kancelária Jaroslav Ružička a CMS Camerom McKenna.

Kritériom na vyhodnotenie ponúk bola najnižšia cena. Za tieto služby zaplatí štát viac ako 391 miliónov bez DPH. Túto sumu považuje minister Vážny za adekvátnu. „Právne služby v takomto rozsahu, časovej tiesni a harmonograme niečo stoja. Zmluva s bývalým poradcom bola na 15,3 milióna eur, my sme dosiahli zmluvu na 11,4 milióna eur.“

Anglická právnická spoločnosť CMS Cameron McKenna má za sebou niekoľko projektov verejno–súkromného partnerstva. Pre ruské ministerstvo dopravy McKenna realizuje štúdiu uskutočniteľnosti na výstavbu najdlhšej diaľnice v Rusku za viac ako desať miliárd dolárov.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...