Vážny priznal, že prestrelili. Diaľnica bude neskôr

Reklama:

Plán preťať Slovensko naprieč diaľnicou do roku 2010 je mŕtvy. Podľa vlády za to môže finančná kríza. Opozícia tvrdí, že vláde ani nešlo o to, aby Bratislavu s Košicami spojila čo najrýchlejšie, ale o „kšefty“ pre firmy blízke vláde.

15. 04. 2009

Zdroj: Daniela Krajanová, čtk, tasr, sita

Bratislava - Pred necelými dvoma rokmi premiér Robert Fico hovoril o snahe vlády spojiť do roku 2010 Košice a Bratislavu diaľnicou. Minister dopravy Ľubomír Vážny, ktorý sa o to mal postarať, oficiálne oznámil, že to bude až v roku 2011.

Realizáciu takzvaných PPP projektov, čiže projektov verejno­súkromného partnera, totiž zdržuje neochota bánk požičiavať na diaľnice v čase krízy.

Program naplnili

„Dochádza k posunu na rok 2011, a to vzhľadom na finančnú krízu a tú situáciu, ktorá teraz v bankách je. To znamená, že termíny ukončenia sú momentálne v rukách komerčných bánk," povedal po rokovaní vlády Vážny.

Vláda schválila aj dodatok k výstavbe druhého z troch balíkov PPP, čiže rýchlostnej cesty medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami. Prvé jej úseky majú byť po novom hotové v roku 2011.

Politickej zodpovednosti sa minister Vážny vyhne. Premiér Robert Fico totiž dlhodobo deklaruje, že záväzok preťať Slovensko diaľnicou do roku 2010 si vláda stanovila nad rámec svojho programového vyhlásenia, ktoré hovorí len o sto kilometroch diaľnic a rýchlostných ciest. Tieto cesty sú už podľa Vážneho postavené. „Máme ešte rok a pol, aby sme programové vyhlásenie prekročili približne o 60 až 70 kilometrov," povedal.

Opozícia: Nešlo o cesty

Ivan Štefanec, poslanec za SDKÚ však za tým finančnú krízu nevidí. „Kríza tu pred troma rokmi nebola a vláda rezignovala na stavbu diaľnic. Dva a pol roka sa nič neurobilo, takže výhovorky na krízu nie sú adekvátne." Znaky toho, že premiér zo svojich plánov poľavuje, boli podľa neho zjavné aj doteraz.

„Sľúbil najprv diaľničné spojenie, potom sa rátalo s jedným pruhom, nakoniec to skončí pri leteckej linke," povedal Štefanec. Jediným cieľom rýchleho zazmluvňovania ciest je tak podľa Štefanca len rozdeľovanie „kšeftov" pre vláde blízkych dodávateľov.

Vláda odsúhlasila podmienky zmluvy na vybudovanie asi 75 kilometrov severnej časti diaľnice D1, prvý balík PPP. Postaviť a prevádzkovať ho má konzorcium, ktorého súčasťou sú Doprastav a Váhostav Juraja Širokého.  Celkovo si víťaz tendra vypýtal za zákazku 3,3 miliardy eur, po zvýšení sumy o úroky však štát napokon zaplatí viac. Pri R1 vláda počíta s úrokovým zvýšením z 1,354 na 3,465 miliardy eur. Rovnaká matematika znamená pre prvý balík cenu 8,445 miliardy eur.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...