Vážny: Mýto sa vyberá podľa zákona. Systém funguje

Reklama:
07. 01. 2010

Zdroj: Marek Ročkár, aktualne.sk

Bratislava - Minister dopravy Ľubomír Vážny odmieta tvrdenie, že spôsob výberu mýta je v rozpore s legislatívou.

Podľa zákona je totiž výber mýta "elektronická úhrada vypočítanej sumy podľa kategórie vozidla za prejazdenú vzdialenosť po vymedzenom úseku ciest". V mýtnom poriadku sa však hovorí o platbách za vymedzené úseky. Upozornilo na to združenie dopravcov ČESMAD.

"Prejazdená vzdialenosť je definovaná vymedzenými úsekmi. Mýtny poriadok dopĺňa zákon," reagoval vo štvrtok šéf rezortu dopravy.

Minister Vážny obhajoval aj funkčnosť mýtneho systému. "SkyToll zvládol situáciu, nie excelentne, ale veľmi dobre," poznamenal Vážny, ktorý priznal, že bol pri niektorých komplikáciách aj nahnevaný. "Zatiaľ to nevyzerá, že by mali byť uplatnené aj sankcie v zmysle zmluvy," doplnil.

"Objavili sa niektoré operatívne nedostatky, ktoré sa vyskytujú vždy pri zavádzaní takéhoto systému. Sú to všetko veci riešiteľné a ktoré sa nedajú predvídať," zhodnotil Vážny.

Odstúpiť? Nad tým sa minister pousmieva

Minister si nemyslí, že by mal pre mýtny systém odstúpiť. Takisto nevidí dôvod, aby vyvodzoval zodpovednosť voči prevádzkovateľovi, ktorým je spoločnosť SkyToll, alebo voči Národnej diaľničnej spoločnosti.

"Osobnú zodpovednosť by som mal vyvodiť voči tým, ktorí zle informovali zahraničných prepravcov. Nemôžem za to, že príslušní dopravcovia ignorovali svoje povinnosti," konštatoval Vážny.

Vážny: Na podmienky dopravcov nepristúpim

Minister Vážny sa ohradil voči najnovším aktivitám protestujúcich dopravcov. Tvrdí, že ide o sto až dvesto dopravcov, ktorí podcenili spustenie elektronického výberu mýta. "Sú to tí dopravcovia, ktorí zanedbali mýtnu povinnosť a nepripravili sa, 99,8 percenta dopravcov je na systém pripravených a fungujú," poznamenal.

Protestujúcich prepravcov obvinil z toho, že ich činy ovplyvnila jedna opozičná strana. Ich kroky sú podľa Vážneho v rozpore so zákonom o štrajku. Navyše dopravcovia blokujú komunikácie, za čo zrejme budú čeliť sankciám.

Technické problémy s mýtom:

  • Nemožnosť platiť platobnými kartami: Prepravcovia majú podľa ministerstva nastavené karty na nižší štandard. "Je to problém toho, kto im tie platobné karty spravuje," myslí si minister Vážny.
  • 50 eurový depozit sa nedá hradiť kartami: Prevádzkovateľ mýta umiestni na potrebné miesta mobilné bankomaty - Viacjazyčné formuláre: Boli v šiestich jazykoch. Prevádzkovateľ ich rozšíril na osem jazykov.
  • Nefunkčnosť OBU jednotiek: Podľa ministerstva ide iba o niekoľko zariadení, čo je iba "mizivé percento". Nevhodné používanie palubných jednotiek by sa podľa šéfa rezortu dopravy nemalo hádzať na prevádzkovateľa systému.
  • Presahy: Ministerstvo odporúča prečítať si reklamačný poriadok.
  • Prejazdená vzdialenosť: Dá sa zistiť na callcentre. Podľa ministerstva sa môžu spoplatnené úseky rozdeliť na kratšie vzdialenosti.
  • Kolóny na hraniciach: Na najvyťaženejšom priechode vo Svrčinovci pribudli ďalšie štyri predajné miesta. Ministerstvo z upchania hraničných priechodov viní zahraničných prepravcov, ktorí sa na výber mýta nepripravili.

Nemyslí si, že by dopravcovia mali pre mýto krachovať. Môže podľa neho ísť aj o dôsledky hospodárskej krízy, ktorá spôsobila pokles zákaziek. "Nech sa najskôr pozrú do vlastnej kuchyne," odkázal dopravcom minister. Takisto nepredpokladá, že by pre mýto malo dôjsť k zdražovaniu.

Zopakoval, že na podmienky Únie autodopravcov Slovenska nepristúpi. "Na minulom stretnutí som prijal ich predstaviteľov. Dodnes mi nedali žiadnu požiadavku na stretnutie. Nemám problém s nimi rokovať, ak nájdu zmysluplnejšie požiadavky," uviedol minister.

Zastavenie mýtneho systému označil za diletantizmus. Takisto je podľa neho nezmysel, aby boli vyňaté spod mýtnej povinnosti niektoré úseky ciest 1. triedy. Nasledovala by petícia občanov, ktorým by presunutá premávka kamiónov po týchto cestách ničila obydlia, tvrdí.

Znižovanie spotrebných daní odmietol s odôvodnením, že tieto dane súčasná vláda nezvýšila.

Chyby pripustil, úseky sa možno skrátia

Minister dopravy priznal, že na niektorých úsekoch môže dochádzať k neúmernému spoplatňovaniu. Ohradilo sa voči tomu združenie ČESMAD. Niektoré úseky sú totiž podľa nich príliš dlhé. Stačí, ak na nich vodiči odjazdia stovky metrov a započíta sa im celý.

"Sme náchylní k tomu, rozdeliť tie úseky. Zamyslíme sa nad tým, po určitej dobe to prehodnotíme," uviedol Vážny, podľa ktorého by k tomu malo dôjsť do dvoch až troch týždňov.

Dopravcovia sa sťažujú aj na to, že v niektorých prípadoch dochádza k duálnemu spoplatňovaniu, keď je palubnou jednotkou identifikovaná diaľnica, po ktorej idú a aj blízka cesta 1. triedy. ČESMAD preto vyzve vodičov, aby sa domáhali náhrady škôd.

Minister Vážny na odškodňovanie nevidí dôvod. "Buď si príslušný dopravca nájde inú trasu, alebo si nájde inú cestu," poznamenal.

Podľa združenia ČESMAD by sa dali mnohé problémy riešiť zavedením platenia mýta ticket systémom na hlavných tranzitných vstupoch. Vážny nevylúčil, že by sa ticketing mohol uviesť do praxe.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...