Vážny: Mýto funguje veľmi dobre

Reklama:

Také problémy, aké u vás mýto spôsobilo, sme u nás nemali, tvrdia Nemci a Česi.

07. 01. 2010

Zdroj: Daniela Krajanová, sme.sk, TASR

Bratislava - „Nie excelentne, ale veľmi dobre," zhodnotil minister dopravy Ľubomír Vážny zavedenie nášho elektronického mýtneho systému. Za skvelú prácu tiež poďakoval prevádzkovateľovi mýta, firme SkyToll, ako aj kolegom z ministerstva dopravy.

Dopravcovia, ktorí tvrdia, že systém má veľmi vážne trhliny, podľa ministra zneužívajú situáciu. Nespokojný je aj s prácou médií - mali by pravdivejšie informovať o sťažovateľoch. Tých je mizivé percento, tvrdí.

Arogancia moci

Na Slovensku sú dve združenia dopravcov - Česmad a UNAS. Dnes Česmad avizoval, že mýto je nespravodlivé a chce rokovať s ministrom dopravy. UNAS už proti mýtu rozbehol petičnú akciu. S ďalšími krokmi  sľúbil počkať do utorka. No už dnes sa niektorí dopravcovia s kamiónmi pohli smerom na Bratislavu. Takzvanú spanilú jazdu im prekazila polícia. Kamióny, ktoré sa chcú pridať k protestu, pribúdali z rôznych kútov Slovenska. Na cesty do Bratislavy by podľa Jaroslava Polačeka z UNAS malo dnes prísť vyše 400 kamiónov.

Keďže kamióny odstavuje polícia po celom Slovensku, zoskupujú sa aj v iných mestách, napríklad pred Trnavou.  Dnes večer niektorí dopravcovia hlásili, že niekde sa ukázali aj kukláči. Vodičom berú policajti vodičské i technické preukazy.

Dopravcovia z UNAS dnes vyhlásili, že chcú rokovať s ministrom Vážnym. Tentoraz v priamom prenose,  aby nezavádzal. „Keď to odmietne, tak ďalšie kamióny sú už na ceste," povedal Rudolf Páleš z UNAS. To, čo dnes predviedol minister Vážny, označil za aroganciu moci.

Minister odmietol v podstate všetky požiadavky dopravcov. Tí chceli nižšie spotrebné dane z benzínu a nafty, znížiť cestnú daň a pozastaviť celé mýto, kým sa neprepracuje tak, aby bolo spravodlivé a presné.

V Nemecku tratil štát

Štart mýta spôsobil kolóny na hraniciach a dopravcovia mali množstvo problémov s funkčnosťou systému. Ten účtoval mýtne nesprávne a palubné jednotky, cez ktoré sa prejdená vzdialenosť meria, zasa často nefungovali.  Vážny hovorí o  niečo vyše stovke hlásených porúch, čo je vraj nízke číslo.

„Slovenský systém považujeme za fungujúci, pretože sa neobjavili závažné poruchy alebo kolapsy použitej technológie," tvrdí hovorca eurokomisára pre dopravu Andrea Maresi.

Hovorca  Slovensko-nemeckej obchodnej a priemyselnej komory Markus Halt dal dnes nášmu ministrovi za pravdu v tom, že každý systém má pri svojom zavádzaní problémy. „V Nemecku napríklad trvalo jeden a pol roka než sa poriadne fungujúci systém dostal do prevádzky. Nemecko prišlo o vyše miliardu eur z predpokladaných výnosov." Najväčší rozdiel medzi Slovenskom a Nemeckom však spočíva v tom, že nemecký systém sa inštaloval až potom, čo sa všetky problémy odstránili. „Iba štátu vznikali škody. Doprava nebola zasiahnutá. Na Slovensku musia používatelia ciest platiť účet už teraz," povedal Halt. Svedčí to o tom, že skúšobná fáza nebola dostatočná a lepšie by asi bolo zaviesť mýto s oneskorením.

Mýto pod „kuratelou" firmy SkyToll narobilo starosti najmä dopravcom zo susedných Čiech. „Mnohokilometrové kolóny na hraničných  priechodoch so Slovenskom nie sú ani demonštráciou dopravcov, ani pripomienkou rokov minulých, ale dôsledkom organizačnej neschopnosti pri spustení elektronického výberu mýta," píše sa v stanovisku českého združenia dopravcov Česmad Bohemia.

Situácia ohľadom mýta sa má podľa šéfa SkyTollu zlepšiť až vo februári.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...