Vážneho "urýchľovací" diaľničný zákon v II. čítaní

Reklama:

Viacerí poslanci sa obávajú o ústavnosť Vážneho zákonov, ten pripúšťa, že sú na hrane ústavnosti. Vládny návrh zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach na urýchlenie prípravy niektorých stavieb diaľnic a ciest nie je podľa viacerých poslancov vhodným riešením. Poslankyňa za ĽS-HZDS Katarína Tóthová má obavu, že v prípade jeho schválenia skončí na Ústavnom súde a ten pozastaví jeho výkon.

18. 10. 2007

Zdroj: mt;pr jr, Copyright © SITA 2007

Bratislava - Vládny návrh zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach na urýchlenie prípravy niektorých stavieb diaľnic a ciest nie je podľa viacerých poslancov vhodným riešením. Poslankyňa za ĽS-HZDS Katarína Tóthová má obavu, že v prípade jeho schválenia skončí na Ústavnom súde a ten pozastaví jeho výkon. "Budeme na tom horšie, akoby sme išli inou cestou," zdôraznila Tóthová. Štát má podľa nej možnosť skrátiť lehoty či zjednodušiť podmienky jednotlivých krokov stavebného konania. Podľa poslankyne za SDKÚ-DS Lucie Žitňanskej predložený návrh nie je o diaľniciach, ale o charaktere štátu. "Je o tom, aký je vzťah vlády, vládnej koalície k individuálnym právam, občianskym slobodám a všeobecne k občianskej spoločnosti," dodala.

Žitňanská nespochybňuje skutočnosť, že Slovensko diaľnice potrebuje a ich výstavba je vo verejnom záujme. Dodala, že sú situácie, keď individuálny záujem musí ustúpiť pred verejným záujmom, ale v rámci takých pravidiel, ktoré sú v súlade s ústavou a principiálnej slušnosti. "V slušnom štáte nemôže byť možné, aby sa mohlo stavať alebo búrať na pozemku, ku ktorému stavebník nemá vôbec žiadne právo. Tento zákon to umožňuje," zdôraznila. Aj keď sa momentálna úprava týka len diaľnic, jej prijatie by znamenalo precedens použiteľný aj v iných prípadoch. "Keď je to raz možné, je to možné aj nabudúce," poznamenala. Žitňanská navrhla vrátiť návrh zákona predkladateľovi na dopracovanie.

Minister dopravy Ľubomír Vážny povedal, že návrh "je na hrane ústavnosti", ale ešte stále v súlade s ňou. Počíta s tým, že pri uplatňovaní zákona budú problémy, "ale stojí mi to za to". Základným kameňom úrazu podľa jeho slov je konflikt medzi verejným a individuálnym záujmom. "Súhlasím, že musí byť dodržaná určitá slušnosť. Lenže tá slušnosť musí byť dodržaná aj na strane toho súkromného vlastníka a toto zatiaľ neevidujeme," povedal Vážny s tým, že "niektorí sa nechovajú slušne, jednoducho nevieme sa pohnúť ďalej a preto sme pripravili takýto návrh zákona".

Návrh zákona poslanci posunuli 80 hlasmi do II. čítania. Jeho cieľom je umožniť rýchlejšiu administratívnu prípravu výstavby troch úsekov diaľnice D1 Hričovské Podhradie - Ivachnová, Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia. Jednorazové mimoriadne opatrenia v územnom a stavebnom konaní sa majú týkať aj výstavby rýchlostnej cesty R1 na trase Nitra západ - Hronský Beňadik. Tieto opatrenia majú umožniť, aby k 1. marcu 2008 mohli byť uzavreté zmluvy s dodávateľmi a mohli sa začať stavebné práce. Návrh zákona predpokladá aj to, aby ministerstvo výstavby určilo stavebný úrad, ktorý uskutoční územné konania nezačaté do konca tohto roka. Súhlasy s vyňatím pozemkov z poľnohospodárskeho a lesného pôdneho fondu sa majú uskutočniť až ku kolaudácii stavby. Pre územné a stavebné konanie by sa pritom mali použiť predbežné odborné vyjadrenia. Získanie vlastníckych a iných práv k pozemkom by nebolo nevyhnutné už k stavebnému konaniu, ale až ku kolaudačnému konaniu, a to z dôvodu, "aby miliardové investície nestáli pre licitovanie o výšku náhrady za vyvlastnenie s niektorými jednotlivcami".

Národná rada posunula do ďalšieho legislatívneho procesu návrh novely zákona o pozemných komunikáciách. Mení tiež zákony o Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) a o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií. Uvedený návrh novely zákona súvisí s uznesením vlády z 5. septembra tohto roku, ktorým kabinet schválil zámer vytvoriť podmienky na urýchlenie výstavby nedobudovaných úsekov diaľnice D1 medzi Žilinou a Košicami a rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami s využitím projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP). Na realizáciu týchto projektov boli určené úseky na D1 Hričovské Podhradie - Ivachnová, Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia, ako aj úseky R1 Nitra - Selenec - Tekovské Nemce v celkovej dĺžke 151 kilometrov. Predbežné stavebné náklady na tieto úseky sa pritom odhadujú na 105,7 mld. Sk bez dane z pridanej hodnoty.

Podrobne monitorujeme:

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...