Váhostav chce viac za Ficovu diaľnicu

Reklama:

Úsek D1 pri Považskej Bystrici môže zdražieť o 30 percent. Smer avizoval, že porastú ceny iných diaľnic.

28. 03. 2012

Zdroj: Daniela Krajanová, sme.sk

Bratislava - Cena za takmer päťkilometrový diaľničný úsek medzi Sverepcom a Vrtižerom sa môže zvýšiť až o 25 miliónov eur. Zhruba toľko navyše si totiž nárokuje konzorcium na čele s Váhostavom, ktoré ho postavilo. S výstavbou mu pomáhali firmy Strabag a Bögl­Krýsl.

„Zhotoviteľ si uplatnil nárok od Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) okolo 25 miliónov eur,“ povedala šéfka NDS Viktória Chomová. Keďže tento nárok firmám neuznal ani dozor, ani NDS, bude ho riešiť nezávislý arbiter.

Dôvody, prečo si stavbári nárokujú vyššiu cenu za diaľnicu, NDS nekomentovala. Chomová však dodala, že ide iba o nárok, a tak sa dá konečná výška uznaného nároku ťažko predpovedať.

Fakty a nároky

  • Firmy vedené Váhostavom postavili 4,69 km D 1 medzi Sverepcom a Vrtižerom.
  • Do prevádzky ju dali tesne pred voľbami: 30. mája 2010.
  • Zmluvná cena: 125,7 mil. eur
  • Schválené dodatky: 11,98 mil.
  • Ďalšie nároky: asi 25 mil. eur

Všetko vysvetlia neskôr

Váhostav situáciu komentovať nechcel, pretože to počas rozhodcovského konania ani nemôže robiť. „Po ukončení konania radi odpovieme,“ dodal Rastislav Paďha z Váhostavu.

Detaily sme sa nedozvedeli ani vo firme Bung Slovensko, ktorá na diaľnici robila stavebný dozor. Tvrdí, že médiá môže informovať len NDS.

Pôvodne mal pritom tento úsek diaľnice stáť 125,7 milióna eur. K tomu boli neskôr schválené dodatky v hodnote takmer 12 miliónov eur. Ak by sa nároky stavbárov pod vedením Váhostavu s podnikateľom Jurajom Širokým v predstavenstve uznali v plnej výške, pôvodná cena by sa zvýšila takmer o 30 percent.

Čie diaľnice zdražejú

Na túto diaľnicu podpisovala zmluvu prvá vláda Roberta Fica (Smer). Ten pred časom ohlásil, že dražieť budú diaľnice vysúťažené za ministra dopravy Jána Figeľa (KDH).

Dôvodom sú podľa Fica príliš nízke vysúťažené ceny, za ktoré sa nedajú postaviť kvalitné diaľnice. Dve z takýchto súťaží vyhral práve Váhostav.

„Dáme o polovičku menej betónu, o polovičku menej železa, namiesto kvalitných materiálov na hlukové steny použijeme menej kvalitné, po piatich rokoch sa to bude všetko komplet vymieňať,“ vyhlásil Fico pred voľbami.

„Odmietame porovnávanie so spôsobom výstavby pod vedením ministra Figeľa, kde sú jasne poddimenzované ceny, čo čoskoro potvrdí aj budúcnosť,“ zareagoval hovorca Smeru Erik Tomáš, keď sme sa pýtali na možné zdraženie diaľnice postavenej za Fica. Ján Počiatek povedal, že sa k nárokom vyjadrí, keď bude ministrom dopravy.

Brusel nám nikdy nepovolí vyhadzovať najnižšiu cenu automaticky, pretože tá je dôvod, prečo existuje verejné obstarávanie, píše Konštantín Čikovský.

Pri zákazkách, ktoré stráži nezávislý dozor, je v praxi bežné aj desaťpercentné zvýšenie ceny, hovorí Martin Bakoš, šéf spoločnosti Amberg Engineering, ktorá sa zaoberá dozorovaním stavieb. Je to však horná hranica, dodal.

Desať percent je objektívne pochopiteľné zdraženie aj podľa Ľubomíra Palčáka, šéfa Výskumného ústavu dopravného. Bežne firmy môžu naraziť napríklad na nepredvídateľné geologické podmienky, ktoré stavbu predražia.

Dodal, že podľa nových pravidiel sa už budú ceny zvyšovať ťažšie, pretože sa zmenil spôsob obstarávania. To uznáva aj Bakoš. „Pri dnešných nízkych cenách však stavbár určite využije každú možnosť na podanie nároku,“ dodal Bakoš.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...