V Považskej oslavovali most dôležitejší ako mesto

Reklama:

Chceli mať obchvat a tunel, dostali most priamo nad hlavami. V sobotu už väčšina obyvateľov mesta diaľnicu oslavovala. Niekoľko desiatok rodín spod diaľnice na oslavy nemalo dôvod.

31. 05. 2010

Zdroj: Ján Glovičko, sme.sk

Považský Bystrica - Veľkolepý program, hudba či sprístupnenie  estakády ponad mesto pre korčuliarov a peších  sprevádzalo otvorenie diaľničného úseku D1 cez víkend v Považskej Bystrici.

Väčšina miestnych už pozabudla na protesty proti diaľnici priamo ponad centrum mesta a z estakády sa tešili. Prišlo ich niekoľko tisíc a oslavy pripomínali prvý máj.

Chronológia

  • 1995  – Vtedajší minister dopravy Alexander Rezeš (HZDS) navrhoval skrátiť termín dokončenia diaľnice medzi Bratislavou a Košicami o desať rokov, teda v roku 2005.
  • 2001  – Po  sporoch o koncepciu trasy diaľnice D1 v úseku Sverepec – Vrtižer vtedajší investor stavby – Riaditeľstvo diaľnic – zamietol tunelové varianty a presadil estakádu.
  • 2007 –   V decembri sa začala výstavba úseku D1 ponad Považskú Bystricu. Najzložitejšou častou stavby sa stali estakáda Považská Bystrica (1 444 metrov) a estakáda pozdĺž Hričovského kanála (1 694 metra).
  • 2010 –  Úsek dlhý 9,6 kilometra cez Považskú Bystricu otvorili dnes ráno 31. 5. 2010.

Dominanta mesta, ako nazvali most niektorí politici na včerajšom slávnostnom prestrihnutí pásky, však trápi niekoľko rodín, ktoré zostali bývať pod diaľnicou.

Ani po opakovaných snahách o odkúpenie ich rodinných domov a niekoľkoročnej komunikácii s Národnou diaľničnou spoločnosťou sa odškodnenia nedočkali.

Dve strany cesty

Hoci väčšina obyvateľov Považskej Bystrice nesúhlasí s tým, ako dopadli obyvatelia pod diaľnicou, diaľnicu si v sobotu prišli  pozrieť a večer sa zabávali pri pesničkách Elánu.

Jednu z najdrahších slovenských skupín zaplatili firmy, ktoré diaľnicu postavili. Medzi nimi aj Váhostav Juraja Širokého. Rovnako honosná bola mediálna kampaň NDS k diaľnici. Do domácností rozposlali CD so slovenskými hitmi, ďalšie desiatky tisíc eur zaplatí ročne za vysvietenie diaľnice zospodu.

Peniaze na odkúpenie nehnuteľností pod diaľnicou však štát ani stavebné firmy nenašli. Za desaťkilometrový úsek zinkasovali firmy vyše 340 miliónov eur, väčšinu z peňazí Európskej únie.

„Najskôr stavebný ruch, špina a otrasy. Teraz očakávame hluk. Od železnice sa po pylónoch šíri popod diaľnicu,“ hovorí o bývaní pri diaľničnom pylóne Ján Panák.

Predať nehnuteľnosť v tejto lokalite je takmer nemožné. „Dom stratil cenu a je nepredajný,“ povedal František Martaus, ktorý si postavil dom v 90. rokoch. Nenapadlo mu, že by niekto povolil diaľnicu cez centrum mesta.

Melánia Rýpalová počas výstavby diaľnice pravidelne v záhrade zbierala rôzne predmety vrátane železných tyčí. Nechce žiť celý život v strachu, či niekedy nespadne na jej dom auto.

„Poradíme sa s právnikmi. Naše súdy sú také, aké sú, preto počítame aj s možnosťou, že skončíme na európskej úrovni,“ povedal Panák.

Diaľnica ušetrí pol hodiny

Diaľničiari v Považskej Bystrici pretlačili najlacnejší variant diaľnice z ôsmich navrhovaných, vylúčili aj možnosť obchvatu a tunela. Ten chcú teraz postaviť železnice počas modernizácie trate.

František Martaus sa na otvorenie diaľnice neprišiel pozrieť. „Chápeme potrebu diaľnice, ale ako rodina žijúca pod diaľnicou veľa toho oslavovať nemáme. Z otvárania diaľnic sa aj tak robia politické kabarety.“

Výstavbu diaľnice sprevádzali aj snahy NDS zmeniť vzhľad mosta, v podobe lacnejšieho a jednoduchšieho variantu. S tým nesúhlasila Európska komisia.

„Som rád, že som sa dožil otvorenia diaľnice, most sa mi páči. Nechcel by som bývať pod diaľnicou, ale niekto sa musí obetovať v prospech všetkých,“ zhodnotil Ján Novák, ktorý sa prišiel v sobotu prejsť po diaľnici.

Čas cesty medzi Žilinou a Bratislavou sa skráti podľa prepočtov NDS približne o pol hodiny.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...

Môže súd nariadiť stavebnému úradu vykonanie štátneho stavebného dohľadu?

Žalobca podal obci Hodruša-Hámre, ako príslušnému stavebnému úradu,žiadosť o prešetrenie legálnosti...