Úsek diaľnice D1 Sverepec - Vrtižer spojazdnia v máji 2010

Reklama:
29. 10. 2009

Zdroj: TASR

Reklama:

Považská Bystrica - Úsek diaľnice D1 Sverepec - Vrtižer cez Považskú Bystricu by mali sprejazdniť v plnom profile v máji roku 2010.

Neuralgický úsek, ktorého výstavba je doteraz najnáročnejšou časťou budovania diaľnice, stavajú dve združenia. Úsek od terajšieho konca diaľnice vo Sverepci po križovatku Centrum stavia združenie Sverepec - Vrtižer (spoločnosti Doprastav a Skanska BS). Budovať ho začali v júli minulého roka a pôvodne mal byť ukončený do novembra 2010.

Úsek diaľnice od križovatky Centrum po pripojenie vo Vrtižeri na už existujúci úsek smerom do Žiliny stavia združenie Manín (VáhostavSK, Strabag, Bogl a Krýsl). Pôvodne ho mali ukončiť v júli budúceho roka, no spojazdnia ho v plnom profile zároveň s prvou časťou koncom mája.

V zmysle záverov posledných kontrolných dní na stavbe sa spojazdnenie nášho úseku uskutoční v máji budúceho roka," informoval TASR projektový manažér spoločnosti Doprastav Rudolf Kimerling s tým, že termín spojazdnenia môže predĺžiť iba extrémne nepriaznivé počasie, vďaka ktorému by v mesiacoch marec - máj nemohli robiť záverečné technológie - izolácie a ukladanie živíc.

Estakáda v Považskej Bystrici

Najväčšou a najzložitejšou časťou celého úseku je mestská estakáda. Tá bude stáť na siedmich už dokončených pilieroch, ktoré sú od seba vzdialené 122 metrov. Estakáda sa stavia v Európe ojedinelým systémom letmej betonáže, pričom práce prebiehajú už len z pilierov v niekoľkometrovej výške.

"Letmá betonáž nie je ničím výnimočným. V európskom meradle je však atypické to, že celú 26-metrovú šírku vozovky (v oboch smeroch) betónujeme naraz a nie rozdelenú na dve časti," doplnil Kimerling pričom zdôraznil, že jednotlivé piliere spojí cesta v januári.

Pôvodný harmonogram uvažoval s tým, že jednu lamelu (4,88 metra cesty na estakáde) vybetónujú asi za 20 dní. Momentálne však práce prebiehajú takým tempom, že takmer päťmetrový úsek diaľnice na pilieroch dokážu urobiť za 12 dní.

Najvyšší pilier estakády je vysoký 36 metrov, keď sa k jeho výške pripočíta šesť metrov vysoký profil cesty a 14-metrový pylón so závesnými lanami, vychádza, že najvyšší bod unikátnej stavby bude vo výške 56 metrov. Na každom zo siedmich pilierov pracuje denne okolo 70 robotníkov a spolu s druhým úsekom (združenie Manín) je denne v čase pracovnej špičky na diaľnici takmer 900 zamestnancov.

Od prvého verejného prerokovania vplyvov na životné prostredie v októbri v roku 1996 ubehlo už 13 rokov plných hľadania variantov diaľnice cez Považskú Bystricu, protestov obyvateľov či mimovládnych organizácií, mimoriadnych zasadnutí mestského zastupiteľstva, ale i úprav projektov. Samotná výstavba sa začala v januári (združenie Manín), resp. júli (združenie Sverepec - Vrtižer) roku 2008.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...

Môže súd nariadiť stavebnému úradu vykonanie štátneho stavebného dohľadu?

Žalobca podal obci Hodruša-Hámre, ako príslušnému stavebnému úradu,žiadosť o prešetrenie legálnosti...

Opozícia pre spornú vyvlastňovaciu novelu podáva podnet na Ústavný súd

Sporná novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic...