Úsek D1 pri Martine môže stáť 880 miliónov alebo vyše miliardy

Reklama:

Prvý variant vedie prevažne cez údolie rieky, druhá trasa ide väčšinou tunelom.

28. 08. 2014

Zdroj: TASR

BRATISLAVA. Kľúčový diaľničný úsek pri Martine medzi Turanmi a Hubovou vyjde štát buď 880,4 milióna eur alebo vyše miliardy eur. Také sú odhady nákladov na výstavbu dvoch variantov tejto cesty, ktoré sa majú ďalej posudzovať.

Opísala ich Porovnávacia štúdia, ktorú dala vypracovať Národná diaľničná spoločnosť (NDS) po tom, čo sa na trase budúcej cesty zosunula počas jari minulého roka pôda.

Materiál diaľničiari momentálne poslali ministerstvu životného prostredia a to ho zverejnilo na enviroportáli na pripomienkovanie.

Tri varianty

Štúdia sa venovala trom variantom výstavby cesty, ako optimálne na posúdenie však ďalej odporúča dva. Prvým je variant, ktorý vedie prevažne cez údolie rieky, ale je s odklonom.

Tento má odhadované náklady vo výške 880,4 milióna eur s daňou z pridanej hodnoty (DPH). Podľa štúdie by išlo o ekonomicky priaznivú investíciu.

Cesta postavená týmto variantom by mala tri križovatky, takže sa predpokladá, že by vhodne obslúžila priľahlé územie. Konkrétne Dolnú Oravu, predovšetkým Kraľovany, Párnicu, Zázrivú, Istebné až po Dolný Kubín.

Druhým je tunelový variant, na ktorý štúdia odhaduje náklady vo výške 1,05 miliardy eur s DPH. Tento by podľa materiálu poskytol autám najkratšiu dráhu, preto by im priniesol najvyššie úspory v prevádzkových nákladoch.

Zároveň sú jeho súčasťou aj výrazne najdlhšie tunely, ktoré tento variant zaťažujú najvyššími investičnými nákladmi a nákladmi na ich údržbu a prevádzku.

"Avšak skutočnosť, že trasa ide väčšinou tunelom, prináša aj výhodu a to, že variant má najmenej mostných objektov, oporných a zárubných múrov, protihlukových stien a podobne," dodáva štúdia.

Cesta postavená týmto variantom by mala len dve križovatky, a to na začiatku a na konci, preto by na starej ceste prvej triedy ostalo najviac áut. Zároveň by však bol najmenší počet obyvateľov zasiahnutých hlukom z dopravy.

Posúdia vplyvy

Pre relevantné porovnanie obidvoch variantov a posúdenie ich vplyvu na životné prostredie je podľa štúdie potrebné dopracovať primerané posúdenie vplyvov stavby na územia sústavy Natura 2000.

Tiež napríklad porovnať záber biotopov európskeho významu zničených alebo ovplyvnených pri výstavbe a prevádzke cesty či posúdiť vplyv na živočíchy toku Váhu a vplyv na prirodzené migračné trasy živočíchov.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...