Trnavskí stavbári škrtli dlhy, dnes ich začínajú vyrábať

Reklama:

Firma so štátnymi železnicami aktuálne rokuje. Dôvodom je to, že pri modernizácii trate musela zohľadniť všetky požiadavky investora.

15. 10. 2015

Zdroj: Marek Poracký, sme.sk

TSS Grade unikla krachu a stavia železnice pre štát. Zdravotnej poisťovni najnovšie dlhuje asi 130 eur.

BRATISLAVA. V roku 2012 firma TSS Grade takmer zbankrotovala. Požiadala súd o ochranu pred veriteľmi, ten jej vyhovel a umožnil jej dlhy škrtnúť.

V tom čase subdodávateľom dlhovala viac ako 18 miliónov eur, nakoniec im vráti približne tri milióny.

Trnavskí stavbári ako lídri konzorcií majú dnes veľké železničné zákazky. Modernizujú 22­kilometrový úsek medzi Považskou Teplou a Žilinou za viac ako 153 miliónov eur a približne 12­kilometrový úsek medzi Zlatovcami a Trenčianskou Teplou približne za 244 miliónov eur.

TSS Grade pritom začala opäť dlhovať, tentoraz zdravotnej poisťovni Union. „Evidujeme nedoplatok 129,52 eura, ktorý vznikol po reštrukturalizácii,“ potvrdila SME vedúca oddelenia vymáhania pohľadávok Unionu Silvia Bobko Remenárová.

Splácajú aj staré dlhy

Ide o dlh z ročného zúčtovania za minulý rok. Či ho bude poisťovňa vymáhať, nepresnila, odkázla len, že dlh je súdne vymáhateľný.
„Nemám vedomosť o to, že by sme nejaké peniaze dlhovali. Ak však niečo dlhujeme, určite to zaplatíme. Platíme si všetko, čo si platiť máme,“ povedal šéf TSS Grade Dušan Chovanec.

Ak si firma odpíše dlhy z minulosti, neznamená to, že sa do dlhov opäť nemusí dostať, hovorí partner advokátskej kancelárie Maple&Fish Viliam Karas. Škrt mal podľa neho vyriešiť aktuálnu neschopnosť platiť za záväzky a vyvážiť riziko konkurzu.

Štátne Železnice Slovenskej republiky pred niekoľkými týždňami vypísali tender na modernizáciu takmer za 370 miliónov eur. Chovanec povedal, že o účasti v súťaži zvažujú. Pre firmu však dlhy na poistnom môžu znamenať stopku v štátnych zákazkách.

Z čias odpisovania dlhov TSS Grade zostali dlhy aj v Unione aj vo Všeobecnej zdravotnej poisťovni. V prvej poisťovni ide asi o 1600 eur, v druhej o necelých 40­tisíc.

Peniaze stavbári splácajú podľa reštrukturalizačného plánu. Chovanec hovorí, že ich firma zaplatí do konca roku 2017, keď jej končí povinnosť zostatok zo škrtnutých dlhov splácať.

Veľké zákazky

Firme tiež hrozí, že s úsekom medzi Zlatovcami a Trenčianskou Teplou, ktorý podľa zmluvy má dokončiť v marci 2016, bude meškať. O koľko presne, Železnice SR ani firma nespresnili.

„Ku koncu septembra sa prestavalo takmer 53 percent z celkovej hodnoty zákazky,“ povedala hovorkyňa štátnych železníc Martina Pavliková.

Modernizáciu koľajníc platí štát zo svojho rozpočtu. Slovensko sa pre súdne spory eurofondov vzdalo.

Slovensku hrozí navyše žaloba Európskej komisie. Podnet do Bruselu podala firma Skanska, ktorá v tendri ponúkla o 40 miliónov eur nižšiu sumu ako TSS Grade.

Škrtnúť dlhy popri TSS Grade súdy a štát umožnili aj Doprastavu a Váhostavu. Doprastav vráti z necelých 24 miliónov eur, necelých sedem, Váhostav má postupne splatiť celý dlh. Dodávateľom dlhuje viac ako sto miliónov eur.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...