Tri tresty za tender

Reklama:
03. 10. 2010

Zdroj: Marián Leško, sme.sk

Reklama:

Kým existuje čo i len teoretická možnosť, že Európsky súdny dvor akceptuje verziu ministra Vážneho, jeho nástupca Figeľ musí plniť rolu, akú zastáva advocatus diaboli.

Od čias tretieho Mečiarovho kabinetu vieme presne, podľa čoho sa dá poznať vláda, ktorá škodí republike. Je jej vlastné, že robí kroky, ktoré škodia obyvateľom, a robí ich tak nehanebne, že za vládu je potrestaná aj republika.

V máji 1997 Mečiarova vláda zmarila referendum, čím pripravila všetkých oprávnených voličov o ich ústavné právo. Za to, že ho zmarila, Európska únia definitívne vyradila Slovensko z priamych rozhovorov o integrácii. Paradoxnou pravdou je, že za veľmi škodlivé kroky vlády sú poškodení potrestaní dvakrát. Teraz nám hrozí, že za to, ako Ficova vláda zrealizovala mýtny tender, budeme potrestaní trikrát.

Už v čase, keď v tendri na elektronické mýto zostal jediný súťažiaci, a to ten, ktorý si za mýtny systém pýtal o štvrtinu viac ako ostatní uchádzači, analytici, médiá i opoziční politici vystríhali, že cena predraženého tendra nie je konečná, lebo za „prihrávanie miliárd ľuďom blízkym Smeru“ bude republika sankcionovaná.

Napriek tomu, že sa Ficova vláda pokúsila presvedčiť úniu, že v tendri bolo všetko v poriadku, Európska komisia dospela k záveru: „Slovenská republika si nesplnila povinnosti, ktoré jej vyplývajú zo zásad Zmluvy o fungovaní Európskej únie, pretože konala diskriminačným spôsobom.“

V odpovedi na otázku, ako sa má v tejto situácii správať Radičovej vláda, analytik Peter Goliaš a koaličný poslanec Brocka sa v zásade zhodli. Podľa poslanca by sme mali prejaviť „účinnú ľútosť“ a komisiu presvedčiť, aby nás druhýkrát netrestala, lebo sme boli „ako krajina vytrestaní cenou, ktorú dnes musíme platiť za to, čo tu napáchala predchádzajúca vláda“.

Analytik k tomu dodal, že „nad záujmom vyhnúť sa trestu od komisie prevažuje záujem priznať nekalé konanie, ak k nemu došlo“. Posledné štyri slová sú kľúčové – ak k nemu došlo.

Hoci každý slušný a poctivý človek má veľa dôvodov myslieť si, že k nekalostiam naozaj došlo, za potvrdené a nespochybniteľné ich možno považovať až vtedy, keď to skonštatuje Európsky súdny dvor.

Kým existuje čo i len teoretická možnosť, že Európsky súdny dvor akceptuje axiómu ministra Vážneho („My sme dodržali slovenský zákon o verejnom obstarávaní, ktorý je kompatibilný s európskym“) minister Figeľ nemá inú možnosť, ako plniť rolu, akú zastáva advocatus diaboli.

Musí obhajovať postup ministra Vážneho, ako by ho obhajovala Ficova garnitúra, ibaže profesionálnejšie a inteligentnejšie. Lebo je to povinnosť, ktorú má voči republike.

Prvým trestom za spôsob, akým Ficova vláda zaviedla elektronické mýto, bolo to, že zaň máme zaplatiť o 6 miliárd korún viac. Druhý trest nás stihne vtedy, keď Európsky súdny dvor dá za pravdu Európskej komisii a budú nasledovať sankcie. Tretí príde na rad v prípade, ak si diskriminovaní uchádzači v tendri uplatia nárok na odškodné. Boli by to tri pamätné morové rany Ficovej vlády.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...

Môže súd nariadiť stavebnému úradu vykonanie štátneho stavebného dohľadu?

Žalobca podal obci Hodruša-Hámre, ako príslušnému stavebnému úradu,žiadosť o prešetrenie legálnosti...

Opozícia pre spornú vyvlastňovaciu novelu podáva podnet na Ústavný súd

Sporná novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic...