Tretia súkromná diaľnica vyjde o tretinu drahšie

Reklama:

Postavenie tretej súkromnej diaľnice od Žiliny po Martin vyjde Slovákov na 2 miliardy eur, čo je 60 miliárd korún. Expertízy, ktoré robil štát v roku 2006, však hovorili o najvyššej prípustnej cene 40 miliárd korún.

23. 01. 2010

Zdroj: Jana Morháčová, Pravda

Reklama:

Odvtedy síce ceny stavebných prác narástli, takže by sa upravila nahor aj expertízna cena z roku 2006, podľa odborníkov v žiadnom prípade nie tak, aby sa náklady zvýšili až o tretinu. Ponuka, ktorú si štát vybral, bola pritom jediná.

Expertízna cena, ktorú robil štát prostredníctvom ministerstva výstavby, je pri každej diaľničnej stavbe stropom a žiadna firma nesmie za postavenia diaľnice pýtať viac peňazí. Pri bežných súťažiach boli firmy, ktoré sa dostali v ponuke nad expertíznu hodnotu, vždy okamžite vylučované. Ministerstvo dopravy
 tvrdí, že cena nie je nadhodnotená. Ako je možné, že včera zazmluvnená cena je vyššia ako maximálna cena stanovená štátom, však neodpovedalo.

"Cena nemôže byť predražená, banky s ktorými začíname rokovať, sa zaujímajú, za koľko sa stavia a nedali by peniaze na predražený projekt," uviedol Stanislav Jurikovič, hovorca ministerstva dopravy.

Maximálne ceny z expertízy štátu sú za všetky úseky zverejnené na internetovej stránke Národnej diaľničnej spoločnosti. Za tri úseky za sebou vrátane tunelov je cena 40 miliárd korún. Jediné, čo tam chýba, je strop ceny pre diaľničný privádzač v dĺžke päť kilometrov, ktorý je tiež súčasťou tretieho balíka PPP. Jeho cenu však Slovenská správa ciest, ktorá ho pripravovala, odhadovala na 1 až 1,5 miliardy korún pred troma rokmi. Súkromný partner navyše zjednodušoval projekty, aby sa stavalo čo najrýchlejšie.

Partnera pre tretiu súkromnú diaľnicu od Žiliny po Martin si štát vybral pritom tak, že na stôl prišla jediná ponuka. Záujem prejavili štyri konzorciá, dve boli vylúčené ešte v procese prípravy. Nakoniec však ponuku predložilo len nemecko-rakúske konzorcium vedené spoločnosťou Hochtief. Napriek tomu sa štát rozhodol s firmami, ktoré ponuku podali, uzavrieť zmluvu.

"Celý proces výberu aj dohody bol robený podobne ako v pri prvej uzatváranej PPP diaľnici. A tento projekt bol z hľadiska ceny aj kvality ohodnotený ako najlepší v Európe," bránil tretiu súkromnú diaľnicu minister dopravy Ľubomír Vážny.

Premiér Robert Fico pritom ohlasoval podpísanie zmluvy o treťom balíku PPP ešte na začiatok novembra. Niekoľko týždňov sa nič nedialo. Nakoniec však zvolal mimoriadne stretnutie vlády na štvrtok, kde zmluvu vláda schválila za hodinu. Na otázku Pravdy, prečo bolo treba narýchlo zvolávať vládu, keď ponuka je na stole od mája a dohoda bola nachystaná celé týždne, minister Vážny odpovedal:

"Bolo to preto, že sa snažíme čím skôr začať prípravné práce, tie by mali prísť tak desať dní po podpise zmluvy."

Napriek podpisu však ešte nie je jasné, či na tieto tunelové stavby budú peniaze. Podľa Vážneho je júnový termín finančného uzavretia reálny. Podľa ministerstva financií tak celkovo bankám Slovensko splatí až do 8,5 miliardy eur (256 miliárd korún).

"To je len hraničná odhadovaná suma, bude to menej, treba počkať do konečného uzavretia," tvrdil minister Vážny. Celkovo tak vláda Roberta Fica podpísala tri zmluvy na súkromné diaľnice, ktoré v prípade realizácie cez PPP model vyjdú Slovensko asi na 20 miliárd eur (600 miliárd korún).

Úradné dokumenty

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

I/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru križovatka, most, stavebné povolenie

Rozhodnutie Okresného úradu Prešov, Odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií, číslo OU-PO-OCDPK-2017/007147-04 zo dňa 17. 2. 2017.

Diaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh, oznámenie o začatí konania o predĺžení platnosti stavebného povolenie

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie konania o predĺžení stavebného povolenia, č. j. 10424/2017/SCDPK-C240/12922 zo dňa 16. 2. 2017 pre stavbu "Ďiaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh".

Poznámky k zákonom

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...

Môže súd nariadiť stavebnému úradu vykonanie štátneho stavebného dohľadu?

Žalobca podal obci Hodruša-Hámre, ako príslušnému stavebnému úradu,žiadosť o prešetrenie legálnosti...

Môže mi úrad doručiť zásielku, ak dlhodobo nie som doma?

Pri doručovaní úradných rozhodnutí v správnom konaní sa často stretávam s takzvanou fikciou...

Neoznámenie trestného činu. Povinnosť oznámiť trestný čin. Mám takú povinnosť alebo nie?

Som povinný oznámiť trestný čin alebo podozrenie z trestného činu? Kedy nie som povinný oznámiť...

Výkup pozemkov na obchvat: Nechcel čakať, vyplatia ho skôr

Národná diaľničná používa dvojaký meter, tvrdia vlastníci.

Dopravný expert: Nechoďme do diaľnic v polovičnom profile

Podobná diskusia o doprave, akú zažíva Prešov, čaká aj iné mestá. Obchvat Prešova sa prehodnocuje a...

Ani päťdesiat úradných pečiatok vám nepomôže, keď si niekto spomenie, že práve váš dom je treba chrániť pre budúce generácie

Mal by štát zrušiť povolenie na zbúranie funkcionalistickej vily v pražských Petřinách? Hosťami...

Na prebratie zásielky bude viac času

Úradná zásielka adresovaná občanovi napríklad zo stavebného úradu je považovaná za doručenú na...

Jarovce sa odvolali proti rozhodnutiu o vyvlastnení pozemkov pre diaľnicu D4

Obec už časť pozemkov pod diaľnicu NDS predala, ďalšie pozemky potrebuje z dôvodu, že zmeny a...