Trenčanov čakajú výrazné dopravné obmedzenia

Reklama:

Je rozhodnuté. Do konca roka 2015 bude zmodernizovaná aj 12 kilometrov dlhá železničná trať v úseku Trenčianska Teplá – Zlatovce. Z Trenčína sa stane na najbližšie dva až tri roky veľké stavenisko.

16. 10. 2012

Zdroj: Mesto Trenčín

Železnice Slovenskej republiky 10. októbra 2012 podpísali zmluvu na výstavbu modernizácie trate Trenčianska Teplá – Zlatovce s konzorciom firiem Združenie pod Brezinou pod vedením TSS Grade a.s.Bratislava. "Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR ako riadiaci orgán pre Operačný program Doprava súhlasilo s podpisom zmluvy na modernizáciu 12-kilometrovej železničnej trate  pre rýchlosť 160 kilometrov za hodinu," informovala hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Martina Pavlíková.

„Podpis zmluvy vnímam ako fakt. Od prvej chvíle všetko nasvedčovalo tomu, že štát chce dokončiť celú modernizáciu železničnej trate, vrátane úseku cez Trenčín. Vedeli sme teda veľmi dobre, že nemáme žiadnu šancu na zvrat situácie,“ komentoval aktuálny stav primátor Richard Rybníček a zároveň vyjadril vieru, že Vláda SR a vedenie Železníc SR má situáciu plne pod kontrolou. „Verím, že sa celá stavba zrealizuje plynule od začiatku do konca. Dúfam, že počas výstavby nenastanú žiadne komplikácie. Pre mesto by to bola jedna veľká katastrofa.“

Zhotoviteľ výstavbu úseku v zmysle zmluvy zrealizuje približne za 245 miliónov eur bez DPH. „Takáto investícia je pre mesto povzbudením. Mesto sa výrazne zmení,“ povedal R.Rybníček. Mesto je v celom ďalšom procese pripravené na súčinnosť.  Pri schvaľovacích procesoch riešení cestnej dopravy bude mesto ako správny  orgán zohrávať významnú úlohu. „Teraz je dôležité, aby sme čím skôr začali riešiť otázku termínov začatia výstavby a plánu organizácie výstavby. Ak si predstavíme, že do konca roka sa začne s modernizáciou trate, bude pokračovať výstavba mosta, s veľkou pravdepodobnosťou sa do konca roku 2014 bude stavať nová autobusová stanica a rekonštruovať železničná stanica, tak z Trenčína bude jedno veľké stavenisko. A to bude znamenať značné obmedzenia pre obyvateľov. V tom čase pravdepodobne vyzvem Trenčanov, aby používali bicykle, autobusy alebo, aby chodili peši, lebo predpokladám, že  najbližšie dva až tri roky sa v Trenčíne nebude dať autom jazdiť. Budeme to musieť spoločne zvládnuť. Ale v konečnej fáze  bude mesto zmodernizované, celkom zmení svoju tvár.“

Rozhodnutie o tom, že úsek železničnej trate prechádzajúci cez Trenčín sa predsa len bude v tomto programovom období modernizovať, znamená aj zmenu investičných plánov mesta na budúci rok. „Situácia sa zmenila a my si musíme veľmi dobre premyslieť, ako budeme postupovať a do čoho budeme investovať,“ informoval primátor.

V najbližšom čase čakajú mesto Trenčín náročné rokovania s ministerstvom dopravy i so Železnicami SR. Bývalé vedenie mesta vyrokovalo dobudovanie inžinierskych sietí k novej plavárni, opravu mosta na Ostrov a úpravu ciest v Opatovej a Zlatovciach. „Takzvaná malá stavba si vyžiada 6 miliónov eur zo štátneho rozpočtu. Toto je však vyrokované len v ústnej rovine,  nie je k tomu žiadny písomný podklad. Bol by som rád, keby to bolo aj verejne, písomne deklarované a zrealizované,“ komentuje primátor. „Na druhej strane my sme ešte pred rokom odovzdali ministerstvu dopravy, železniciam a aj obom spoločnostiam, ktoré bojovali o túto zákazku niekoľko ďalších dôležitých pripomienok, ktoré by mohli zmierniť dopady na dopravu v meste. Tu však ide o zmeny, ktoré by zasiahli do už schválenej  veľkej stavby, preto nie je isté, či sa to podarí vyrokovať. Veľmi záleží od postoja investora, vlády a tiež od možnosti zmeny projektu, ktorý je financovaný EÚ. Budeme za to bojovať.“

Primátor očakáva, že prvé, čo sa v Trenčíne v súvislosti s modernizáciou železničnej trate začne stavať, bude už spomínaná tzv. malá stavba. Inak hrozí, že mesto nebude mať ani jednu funkčnú plaváreň. „Platí, že kým nebude skolaudovaná nová plaváreň, nemôže sa zbúrať súčasná. Železnice majú záujem, aby staveniskom bola práve súčasná letná plaváreň. Je to teda viac ako zložitá situácia. Zvlášť, ak dnes za novú nefunkčnú plaváreň bez vody platí mesto denne 2.200 eur, teda mesačne 66.000 eur, teda ročne 792 tisíc eur. Výstavbu novej letnej plavárne preto považujem za jednu z najnezmyselnejších vecí, ktorú som zdedil. Tých 792 tisíc eur ročne sme teraz mohli investovať do ciest, chodníkov, čistoty v meste a tak ďalej.“

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...