Téma týždňa: Vtáka poznáš po perí, politika po spôsoboch

Reklama:
10. 10. 2008

Zdroj: Ondrej Dostál, podpredseda Občianskej konzervatívnej strany

V snahe vyjsť v ústrety nerealistickému sľubu premiéra Fica spojiť do roku 2010 Bratislavu a Košice diaľnicou presadila koalícia v roku 2007 zákon o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá.

Jeho obsahom je hrubé narušenie vlastníckych práv občanov, ktorí majú tú smolu, že cez ich pozemky vedú trasy plánovaných diaľnic. Zákon je pravdepodobne protiústavný a o preskúmanie jeho súladu s Ústavou SR už požiadala skupina opozičných poslancov.

Je len príznačné, že už pri jeho schvaľovaní boli porušené legislatívne pravidlá vlády. Tie stanovujú, že k návrhu zákona sa má uskutočniť pripomienkové konanie, v rámci ktorého sa k návrhu môžu vyjadrovať nielen ministerstvá a štátne orgány, ale aj verejnosť. Konanie má trvať minimálne 15 pracovných dní. Legislatívne pravidlá stanovujú dôvody, kedy možno pripomienkové konanie skrátiť, ale aj vtedy má trvať minimálne 7 pracovných dní. Pripomienkovanie tohto zákona trvalo iba 10 pracovných dní, hoci na skrátenie neexistoval žiadny dôvod.

Legislatívne pravidlá vlády ďalej stanovujú, že pripomienky k návrhu zákona môžu vznášať aj občania a ak sa s nejakou pripomienkou stotožní viac ako 500 občanov, je predkladateľ návrhu povinný uskutočniť so zástupcami verejnosti rozporové konanie. K návrhu zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach predložila hromadnú pripomienku skupina občanov, najmä z Občianskej konzervatívnej strany a z Občianskej iniciatívy Za spravodlivé vyvlastňovanie.

Iniciátori pripomienky žiadali zamietnuť návrh zákona ako celok. Napriek neoprávnenému skráteniu pripomienkového konania stihlo pripomienku podporiť potrebných viac ako 500 občanov. Ministerstvo dopravy ako predkladateľ návrhu zákona to však ignorovalo a predložilo návrh zákona do vlády bez rozporového konanie.. Opäť za cenu porušenia legislatívnych pravidiel vlády. Následne návrh schválila vláda a potom aj parlament.
V roku 2008 sa však začal koalícii jej minuloročný "úspech“ máliť a rozhodla sa rozšíriť jednorazové mimoriadne opatrenia v pošliapavaní vlastníckych práv na ďalšie možné úseky diaľnic a ciest. Doteraz sa o to pokúsila trikrát a vždy to bolo sprevádzané porušením pravidiel.

V máji 2008 prišlo s návrhom novely ministerstvo dopravy. Hoci opäť neexistovali dôvody skrátiť pripomienkové konanie, ministerstvo tak urobilo. A aby všetkým ukázalo, že sa s pravidlami nebabre, tak rovno na 6 pracovných dní, čiže pravidlá boli porušené hneď dvakrát.

Do parlamentu sa však tento návrh nedostal. Namiesto toho poslanci v júli 2008 odsúhlasili nenápadný pozmeňujúci návrh poslanca Smeru Pelegriniho k vládnemu návrhu zákona o cestnej premávke. Pelegriniho pozmeňovací návrh bol nepriamou novelizáciou zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach, obsahovo totožnou s májovým návrhom ministerstva dopravy. V písomnom odôvodnení však tvrdil, že ide iba o "previazanie“ diaľničného vyvlastňovacieho zákona s doplnením zoznamu diaľnic a rýchlostných komunikácií do zákona o cestných komunikáciách. Tým úplne zmiatol opozičných poslancov, ktorí si skutočný obsah pozmeňováka nielenže nevšimli, ale väčšina z nich zaň dokonca hlasovala. Neuvedomiac si, že tak hlasujú za rozšírenie zákona, ktorý považujú za protiústavný, na ďalšie úseky.

Už sa zdalo, že to koalícii prejde ale zákon o cestnej premávke však stroskotal na prezidentskom vete.

A tak sa vládna koalícia musí o premenu jednorazových mimoriadnych opatrení na trvalé bežné praktiky pokúsiť do tretice. Tentoraz znovu cez vládny návrh a - ako inak - opäť za cenu brutálneho porušenia legislatívnych pravidiel.
Pripomienkové konanie bolo pri najnovšej iniciatíve ministerstva dopravy nielenže skrátené, ale úplne zrušené. Respektíve nahradené niečím, čo ministerstvo eufemisticky nazvalo "konferenčným pripomienkovým konaním“. To znamená, že návrh bol prerokovaný len s vybranými subjektmi a verejnosť nemala vôbec žiadnu možnosť sa k nemu vyjadriť. To, že ani na skrátenie lehoty na pripomienkové konanie nebol žiadny pravidlami predpokladaný dôvod, je v tomto prípade už len detail. Takýto postup však legislatívne pravidlá vôbec nepripúšťajú a je s nimi v zjavnom rozpore.

Aj keby zámer vládnej koalície rozšíriť možnosť stavania diaľnic na cudzích pozemkoch bol z vecného hľadiska tou najlepšou myšlienkou, pochybné spôsoby, akými ho koaliční politici pretláčajú, by ho úplne diskvalifikovali. Zámer je to však veľmi pochybný a zrejme aj protiústavný. Takže aspoň platí - aký obsah, taká forma.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...