Súvislá diaľnica do Košíc za Fica nebude

Reklama:
12. 11. 2007

Zdroj: Jana Morháčová, Pravda

Diaľnica z hlavného mesta Slovenska do Košíc nebude do roku 2010 dokončená. Šoféri, ktorí by sa v tomto termíne rozhodli cestovať na východ, pôjdu takmer celý čas po diaľnici, s výnimkou 25 km úseku medzi Žilinou a Martinom. Ten hotový nebude. Potvrdil to oficiálny program stavania diaľnic vlády Roberta Fica, ktorého návrh práve zverejnilo ministerstvo dopravy. V najbližších týždňoch ho má odobriť vláda.

Plán sľubuje, že po súvislej rýchlostnej ceste budú môcť jazdiť vodiči z Bratislavy do Zvolena či Banskej Bystrice. Súčasne sa vôbec po prvý raz uvádza, odkedy budú musieť majitelia osobných áut platiť mýto za používanie diaľnic a rýchlostných ciest namiesto súčasných diaľničných nálepiek. Od roku 2013 sa tak rodinné či manažérske autá vo firmách pridajú k väčším nákladným vozidlám nad 3,5 tony a budú platiť za každý prejdený kilometer. Štát si tak chce zabezpečiť viac peňazí na stavanie nových diaľnic.

Program je prvým vládnym materiálom, ktorý potvrdzuje, že diaľnica od Žiliny do Košíc nebude celá dokončená do roku 2010, ako sľúbil premiér Fico. Súčasne však hovorí, že celkovo štát kombinovaním vlastných síl aj síl investorov do súkromných diaľnic do konca roku 2010 odovzdá vodičom celkovo 238 kilometrov nových ciest najvyššej kvality. Ficova vláda rozbehne výstavbu takmer 350 kilometrov diaľnic.

Prvý návrh diaľničného programu urobil minister dopravy Ľubomír Vážny ešte v apríli, hovoril o chýbajúcich miliardách na diaľnice, a najmä malom počte dokončovaných kilometrov v najbližších rokoch. Potom však premiér prišiel s nápadom a ochotou stavať cez súkromných investorov, cez partnerstvá označované z angličtiny ako PPP projekty. Práve zverejnený druhý program už počíta so 151 kilometrami súkromných PPP diaľnic, z ktorých väčšina bude dokončená v roku 2010.

Koncepcia uvádza, že štát vlastnými silami mimo PPP projektov odovzdá vodičom do volebného roka 117 kilometrov ciest najvyššej kvality. Z toho je však väčšina rozostavaná ešte z čias predchádzajúcej vlády. Národná diaľničná spoločnosť ako predĺžená ruka štátu podľa programu dokončí aj diaľnicu v Považskej Bystrici, aj rýchlostnú cestu cez Žiar nad Hronom. Obe sa oneskorili o niekoľko rokov najmä pre spory s občianskymi združeniami či samosprávou. Sú to dve najproblémovejšie diaľničné stavby pre štát za posledných desať rokov.

Diaľničný program po prvý raz načrtol aj konkrétne modely financovania do roku 2010. Nehovorí však o peniazoch na splácanie súkromných diaľnic. Koľko bude štát za ne ročne splácať, bude jasné až zo samotnej súťaže, teda z víťaznej ponuky. "Preto sme pustili PPP projekty ďalej, aby sme si otestovali, aké ceny určí trh a súťaž záujemcov o koncepciu. Doteraz sú všetky náklady na takéto zmluvy iba odhady. Reálne ponuky na stole nám povedia, koľko to je celkovo a či je to výhodnejšie, ako keď stavia diaľnice štát," povedal minister financií Ján Počiatek.

Diaľničná spoločnosť bude ročne vynakladať na stavanie diaľnic postupne od necelých 14 do 25 miliárd korún v roku 2010. Zo štátnej kasy pôjde ročne zhruba osem až deväť miliárd korún. Peniaze z eurofondov by mali tvoriť od 2,2 až do 9 miliárd ročne. Na stavanie diaľnic sa však budú používať aj peniaze, vybrané od vodičov v podobe diaľničných nálepiek a z mýta. Od roku 2009 majú platiť mýto nákladné autá nad 3,5 tony za každý prejdený kilometer.

Z materiálu však vyplýva, že štát jasne počíta s peniazmi od vodičov z diaľničných nálepiek a potom z mýta na stavanie diaľnic už od roku 2009. Hneď v prvý rok by malo nasmerovať do výstavby vyše 5 miliárd a táto suma sa bude neustále zvyšovať o pol miliardy až miliardu ročne. Od roku 2012 by sa však mali na diaľnice skladať cez mýto aj majitelia osobných áut. V programe je jasne uvedené, že od roku 2013 už nebudú nálepky, ale bude sa vyberať len mýto. Na otázku Pravdy, prečo sa nepočíta s príjmami z nálepiek, hovorca ministerstva dopravy Marián Jánošík odpovedal: "Vychádzame z predpokladu, že po roku 2012 bude zavedené mýto pre osobné vozidlá."

Na iných cestných koridoroch a v ďalších regiónoch Slovenska sa do konca vládnutia Roberta Fica nebudú stavať diaľnice. Výnimkou sú tri krátke úseky - na juhu pri Tornali, na Orave pri Trstenej a na severe východného Slovenska pri Svidníku.

Na juhu stredného Slovenska sa na trase cesty R2 dokončí obchvat obce Figa, ďalšie stavby na tejto rýchlostnej ceste najmä od Zvolena smerom na Lučenec, v najrizikovejšom úseku s veľkým počtom nehôd medzi Rimavskou Sobou a Tornaľou, začnú stavať najskôr v roku 2010. Výstavbu však bude financovať až nasledujúca vláda. Na severe Slovenska pribudne takmer deväťkilometrový obchvat Trstenej a nad Prešovom päťkilometrový úsek pri Svidníku. "V programe je navrhnutých toľko stavieb, koľko je vo finančných možnostiach štátu. Je to reálny program bez nekrytých sľubov," vysvetlil Peter Havrila, šéf sekcie stratégie na ministerstve dopravy.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...