Supertajné mýto čaká skúmanie

Reklama:

Aj elektronické mýto má svoj obranný val. Informácie o jeho kvalite sú veľmi bránené.

01. 07. 2010

Zdroj: Daniela Krajanová, sme.sk

Bratislava - Prísne strážené tajomstvo. Tak sa dajú označiť údaje o efektivite výbere mýta, čiže o tom, ako úspešne ho prevádzkovateľ mýta – firma SkyToll – vyberá a či mu neuniká priveľa čiernych pasažierov.

Ani zákon o slobodnom prístupe k informáciám totiž neprinútil štát odtajniť tieto údaje. Najprv žiadosť zamietla Národná diaľničná spoločnosť (NDS) a  jej rozhodnutie potvrdilo ministerstvo dopravy. Dôvod mali ten istý. Vraj nejde o informácie, ktoré je Národná diaľničná povinná podľa zákona sprístupniť.

Kvalita ovplyvňuje výber

Právnici, ktorých sme oslovili, už keď žiadosť odmietla NDS, sa zhodli na tom, že argumentácia štátnej akciovky by na súde zrejme neuspela. Z jej odpovede vyplýva, že nejde o informácie o nakladaní s verejnými prostriedkami.

Príjmy z mýta

Skutočný výber mýta

  • Január: 6,7 milióna eur
  • Február:  6,3 milióna eur
  • Marec: 13 miliónov eur
  • Apríl: 11,9 milióna eur
  • Máj: 12,4 milióna
  • Spolu: 50,3 milióna eur

 Plánovaný výber mýta*

  • Január: 8 miliónov eur
  • Február: 10,5 milióna eur
  • Marec: 13,5 milióna eur
  • Apríl: 13,5 milióna eur
  • Máj: 13,5 milióna eur
  • Spolu: 59 miliónov eur

* posledný odhad NDS, pôvodný ročný odhad bol 185, neskorší 165 miliónov eur

Zdroj: NDS, SkyToll

Právnik Peter Wilfling, spolupracujúci so združením Via Iuris, hovorí, že „NDS je stopercentnou akciovou spoločnosťou štátu, do ktorej štát vložil štátny majetok, preto aj informácie o nakladaní s majetkom NDS sú informáciami o nakladaní s majetkom štátu“.

Právnik Ján Buocik to vidí podobne: „Poplatky vyberané na základe zákona o elektronickom výbere mýta sú verejnými prostriedkami,“ povedal. Kvalita systému pritom priamo vplýva na to, koľko peňazí sa cez mýto podarí vybrať.

Prelomiť mlčanie sa nám nepodarilo aj napriek viacerým krokom. Ministerstvo dopravy sme navštívili aj osobne. Napokon rozhodlo, ale svoju odpoveď zaslalo do redakcie poštou.

Na ceste mala byť od pondelka, ale v redakcii sa neobjavila ani včera. Napokon sme od ministerstva získali aspoň kópiu. Zašli sme si po ňu osobne. Našu žiadosť o informácie odmietlo.

Plánovaný výber mýta redne

Odchádzajúci šéf NDS Igor Choma zo Smeru pritom nemá problém hovoriť o efektivite mýta aspoň v hrubých číslach.  Pohybuje sa podľa neho blízko úrovne 98,91 percenta. Povedal to pre agentúru Sita. Takéto percento má SkyToll v zmluve.

Keď je všetko v poriadku, prečo nám Národná diaľničná odmieta zverejniť správy, ktoré jej posiela takzvaný nezávislý znalec, firma Logica, zostáva záhadou.

Výbery z mýta podľa Chomu však zaostávajú za odhadmi iba o desať percent. V reáli je to do konca mája asi 15 percent a aj to len vtedy, ak zoberieme do úvahy posledné,  nadol upravované odhady. Z pôvodných 185 miliónov ročných výnosov sa postupne stalo 165 miliónov eur a včera už bol úhrn plánovaných výberov 153,5 milióna eur.

Také sú odhady, ktoré sme dostali od hovorcu Národnej diaľničnej Marcela Jánošíka včera. Určitý výpadok spôsobilo vyňatie ciest prvej triedy na dva mesiace spod spoplatnenia. Poslednú  úpravu Jánošík nevysvetlil.

Efektivitu odmieta zverejniť aj firma Logica. Právnik Buocik pripomína, že štátna diaľničná spoločnosť má sprístupňovať aj informácie o obsahu, plnení a činnostiach vykonávaných na základe uzatvorenej zmluvy.

Ak SkyToll nedodrží efektivitu zo zmluvy, hrozia mu miliónové pokuty. Predseda KDH, Ján Figeľ, ktorý pravdepodobne zasadne do kresla ministra dopravy, cez svojho hovorcu včera odkázal, že platí to, čo je v spoločných programových tézach.

Tam sa píše práve o dôslednom uplatňovaní práv štátu, vyplývajúcich zo zmluvy, ale aj o preskúmaní mýta z hľadiska presadzovania verejného záujmu.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...