Sulík exkluzívne: Systematická rozkrádačka na Železniciach

Reklama:

V čase utečeneckej krízy zaniknú nielen Počiatkove tendre, ale aj množstvo iných korupčných káuz, napríklad tie na Železnici. Pritom počtom, rozsahom a najmä organizovanosťou napĺňajú kritériá organizovaného zločinu a presne v tomto duchu bude podaná aj séria trestných oznámení, ako aj podnety na OLAF.

23. 10. 2015

Zdroj: Richard Sulík, hnonline.sk

Ide o asi 20 prípadov rozkrádania, z ktorých dobrá tretina je riadne zdokumentovaných, vrátane listinných dôkazov. Vyšetrovateľ, prokurátor a sudca budú mať veľkú námahu toto zamiesť pod stôl. Uvedené prípady sú len potvrdením toho, že počas vlády Roberta Fica sa kradne systematicky a prakticky všade.

Len pre porovnanie, ak by sa kradlo o jednu miliardu ročne menej, mohla byť DPH 15 percent, na všetko. Na rozkrádanie, ktoré sa pod taktovkou SMERu deje, sa zložíme všetci, od zamestnanca cez podnikateľa až po dôchodcu.

Späť k dlhodobo stratovým železniciam. Predstavujem vám tri príklady rozkrádania, každý iný, avšak všetky majú spoločné pomerne primitívne prevedenie:

Železnice si vlastnej réžii niečo zhotovili a zároveň si tú istú vec nechali vyfakturovať od externého dodávateľa. Železnice tak za jednu a tú istú vec zaplatili dvakrát. Konkrétne ide o mostné provizóriá, ktoré sú dodávané a osadzované mechanizmami a pracovníkmi ŽSR a napriek tomu ich Združenie Púchov – OHL ŽS fakturovalo. Ide o sumu 60 tisíc Euro a spolu k trestnému oznámeniu pridávam jednak pracovný list Železníc a dvojak faktúru na tú istú vec od Združenie Púchov – OHL ŽS.

Vývoz stavebného odpadu je jedna zo základných činností na stavbe a, samozrejme, sa odpad vyváža na skládky určené pre stavebný odpad. V prípade modernizácie železničnej trate Považská Teplá – Bytča navrhol projektant, spoločnosť Reming a.s., odvoz stavebného odpadu na skládky vzdialené 10 až 24 kilometrov, tieto vzdialenosti boli aj súčasťou rozpočtu, ktorý je prílohou zmluvy o dielo medzi Železnicami a združením TEBS v zastúpení TSS Grade. Skutočnosť bola tá, že odpad bol vyvezený na čiernu skládku – do rybníka v blízkosti obci Predmier, vzdialenú tri kilometre. Fakturované boli samozrejme vzdialenosti tak, ako v rozpočte navrhnuté, teda 10 až 24 kilometrov. Rozdiel, teda ukradnuté: približne 100 tisíc €.

Na základe verejne prístupných dokladov, ŽSR ako prevádzkovateľ železničnej trate prevádzkuje železničnú dopravu na stavebných objektoch (konkrétne železničných mostoch SO 42-33-03, SO 42-33-05 a SO 42-33-07) bez akéhokoľvek titulu, pretože na týchto objektoch bolo užívanie povolené len dočasne, a to do júna minulého roku. V súčasnosti Generálna prokuratúra SR prešetruje zákonnosť rozhodnutí Ministerstva dopravy SR ako špecializovaného stavebného úradu o dočasnom užívaní stavebných objektov. Naviac, tieto stavebné objekty neboli nikdy formálne originálnym zhotoviteľom odovzdané (teda nikdy neprešlo vlastnícke právo na ŽSR). Uvedené je dôležité aj z pohľadu toho, že ŽSR nie sú jedinými užívateľmi predmetných stavebných objektov, ale tieto užívajú aj zmluvní partneri ŽSR – napr. RegioJET. Zlodejina spočíva v tom, že generálny dodávateľ nezaplatil subdodávateľovi (Váhostav pozdravuje) a preto neprešlo vlastníctvo stavieb a stavby nemohli byť odovzdané.

Tri uvedené spôsoby kradnutia – (1) zaplatiť dva krát za tú istú vec, (2) fakturovať viac ako skutočnosť a (3) nezaplatiť subdodávateľovi – sú takpovediac len typové príklady, avšak konkrétnych príkladov je mnoho. Toto už dávno nie je zlyhanie jednotlivca, ale systematické a organizované rozkrádanie v réžii strany SMER. Ako som písal úvodom, migranti posledné týždne prehlušia kadečo. Ale pre tie strany, ktoré zvažujú koalíciu so SMER-om po budúcich voľbách by tieto prípady mali byť mementom.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...