Súkromné diaľnice nemajú dosť vlastných peňazí

Reklama:
04. 12. 2008

Zdroj: Jana Morháčová, Vladimíra Kucejová, Pravda

Súkromné diaľnice na Slovensku sa nebudú stavať len zo súkromných peňazí. Kríza spôsobila, že uchádzači nedokážu zohnať celý balík financií potrebný na pokrytie dohody o stavaní diaľnic.

Kríza ohrozila aj PPP projekty na Slovensku. Na financovanie mnohých úsekov diaľnic pôjdu aj peniaze z európskych bánk špecializujúcich sa na verejné projekty.

Potvrdili sa tak obavy premiéra Roberta Fica a ministra dopravy Ľubomíra Vážneho, že kríza naviedla banky k ostražitosti. Tridsaťročné zmluvy aj pri garantovaní štátu sú pre nich príliš riskantné.

Vláda teraz rokuje s európskymi bankami, ktoré sa špecializujú na verejné projekty, aby chýbajúce peniaze zohnala. "Obavy o získanie prostriedkov sa ukázali ako opodstatnené. Preto sme začali vyjednávať s Európskou bankou pre obnovu a rozvoj (EBRD). Predbežne sme sa dohodli na sume 150 miliónov eur," doplnil Vážny. To je v prepočte vyše 4,5 miliardy korún. Banka má podobné úroky ako komerčné finančné inštitúcie.

Peniaze majú smerovať do prvej súkromnej diaľnice, ku ktorej sa majú uzatvoriť zmluvy do konca januára - na rýchlostnú cestu R1. Ide o 52 kilometrov na trase Bratislava - Banská Bystrica. Rovnako premiér Robert Fico potvrdil, že štát rokuje aj s Európskou investičnou bankou. Tá by zasa mala vláde Slovenska doložiť na súkromnú diaľnicu medzi Martinom a Prešov.

"Pokúšame sa pretlačiť, aby Európska investičná banka zvýšila podiel spolufinancovania zo 700 miliónov eur na miliardu eur," spresnil premiér. To je 30 miliárd korún. Peniaze podľa spresnenia rezortu dopravy majú byť použité práve na vyše 75 kilometrov diaľnice D1, ktorá by sa mala postaviť ako druhá v poradí súkromná diaľnica na Slovensku. Ponuky od troch uchádzačov budú známe až začiatkom budúceho roka.

"Včera (v stredu) dokonca EBRD povedala, že napriek vynikajúcej pripravenosti na PPP máme smolu v tom, že je finančná kríza a banky sú veľmi konzervatívne v uvoľňovaní finančných prostriedkov. Napriek tomu verím, že pôjde R1," dodal premiér. Aj riaditeľ banky potvrdil pre agentúru SITA, že už so slovenskými politikmi vyjednával. Tvrdil však, že o konkrétnej sume sa nehovorilo.

Problém s nedostatkom peňazí sa potvrdil až teraz, keď má ministerstvo dopravy na stole prvé ponuky na súkromnú diaľnicu medzi Nitrou a Žiarom nad Hronom. Štyria uchádzači podali ponuky, z ktorých je zrejmé, že celú sumu na diaľnice nezoženú. Ich ponuky na postavenie, 30-ročné prevádzkovanie a udržiavania diaľnice sa pohybujú od necelých 42 do 55 miliárd korún (presne od 1,32 do 1,9 miliardy eur). Pritom stavebné náklady sú necelých 21 miliárd korún.

"Nepotvrdila sa teória, že diaľnice stavané cez PPP zmluvy budú predražené troj- až štvornásobne. Okrem toho sa ukazuje, že stavebné náklady dokážu súkromné konzorciá zvládnuť lacnejšie, ako sme predpokladali," povedal Vážny.

Fico pripustil, diaľničné tunely do 2010 nebudú

Štátni investori už nebudú môcť súkromným stavebným firmám pridávať desiatky miliónov cez doplatky k zmluvám o stavaní diaľnic. Vláda včera odsúhlasila v materiáli o stavaní diaľnic na najbližšie roky strop - najviac 10-percentné predraženie pôvodných cien. Dodatky k zmluvám so stavebnými firmami počas výstavby často totiž predražovali diaľničné stavby o 15 až 20 percent. Rovnako je z materiálu jasné, že do roku 2010 sa diaľnica medzi Žilinou a Košicami nesprejazdní, aj keď to sľúbil Robert Fico. "S výnimkou Donovalov sa bude dať plynulo prejsť až do Košíc. Pokiaľ ide o Žilinu a tunely, to je nereálne," odpovedal v stredu premiér Fico na otázku, či skutočne pôjdu autá do Košíc z hlavného mesta po diaľnici v roku 2010.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...