Ako Vás môže štát alebo samospráva pripraviť o majetok?
Na Slovensku sa stále nedôstojne vyvlastňuje
Pozajtra chcú dopravcovia odštartovať ostrý štrajk. Stále však neprezradili, čo má obnášať.
Bratislava - Dopravcov, ktorí plánujú od pondelka opäť protestovať proti mýtnemu systému na Slovensku, by mali podporiť aj kamionisti z iných krajín. „Už v predošlej blokáde nás chceli podporiť aj zahraniční dopravcovia, ale vo viere, že premiér splní svoj sľub rokovať s nami, sme ich požiadali o časový odklad," povedal prezident Únie autodopravcov Slovenska Jaroslav Polaček.
Budúcotýždňový štrajk by mal mať podporu dopravcov z okolitých krajín. Polaček nespresnil, akú formu bude protest mať.
Už teraz je isté, že štrajk na Slovensku má podporu českých dopravcov. „Tí, čo budú v tej chvíli na Slovensku a nebudú mať termínované prepravy, si myslím, že sa pripoja," povedal Martin Špryňar, generálny tajomník združenia dopravcov Česmad Bohemia. Združenie podľa neho nič neorganizuje, v cudzom štáte vraj ani nemôže.
Českí dopravcovia majú veľa dôvodov, prečo štrajk u nás podporujú. Pripomienky k mýtu poslali aj ministrovi dopravy Ľubomírovi Vážnemu (Smer), ale odpoveď nedostali. „Systém nefunguje. Stále sú problémy s distribúciou palubných jednotiek. Ak nefungujú, tak by sa malo zavolať na call centrum a dostať chybový kód, ale tam sa nedá dovolať," vraví Špryňar.
Českým dopravcom podľa neho prekáža aj „nespravodlivo spoplatnená široká sieť ciest prvej triedy na Slovensku".
Práve to chcú zmeniť aj protestujúci dopravcovia: okresať spoplatnené cesty prvej triedy z takmer 1500 na 333 kilometrov. V opačnom prípade sa má mýto stopnúť do konca júna, kým sa mýtny systém neupraví.
Spoplatnenie ciest prvej triedy je zatiaľ pozastavené do odvolania. Pôvodne malo byť pozastavené do konca januára, ale premiér termín predĺžil na neurčito. Štrajk je preto podľa hovorcu rezortu dopravy Stanislava Jurikoviča neopodstatnenou aktivitou.
Štrajk sa však nechystá podporiť konkurenčné združenie dopravcov na Slovensku - Česmad. Aktuálne má deväť požiadaviek a tie sa vďaka rokovaniam postupne plnia. Vláda im podľa prezidenta združenia Petra Halabrína vyšla v ústrety napríklad znížením pokút za nesprávnu manipuláciu s palubnou jednotkou.
Tiež tým, že sa platby za mýto na cestách prvej triedy stopli, kým sa nedorieši rozdelenie spoplatnených úsekov na menšie. „Česmad Slovakia pripravovaný štrajk nepodporuje ani nesúhlasí s takouto formou riešenia problémov dopravcov," povedal Halabrín.
Česmad má 1100 členov, niektorí z nich však štrajk Únie autodopravcov podporujú. Podľa Polačeka je v protestujúcej únii registrovaných takmer 500 dopravcov. „Na poslednej schôdzi sme sa členov pýtali, koľkí sú registrovaní aj v Česmade. Dve tretiny dvihli ruku," povedal.
Spoplatnenie ciest prvej triedy mal Česmad pôvodne na zozname požiadaviek, ale vypustil ho. „Združenie by bolo rado, keby sa v tejto veci niečo zmenilo, ale po odborných debatách sme prišli na to, že sú tu vážne argumenty proti," povedal Halabrín. Proti okresaniu spoplatnených ciest hovorí najmä to, že sa na ne presunú kamióny z diaľnice. Protestujúci dopravcovia hovoria, že stačí značkami zakázať prejazd tranzitujúcim kamiónom po týchto cestách.
Členmi Česmadu sú z veľkej časti medzinárodní dopravcovia. Tí cesty prvej triedy využívajú podľa Polačeka menej ako vnútroštátni dopravcovia. Halabrín však tvrdí, že mýto na cestách prvej triedy sa týka aj medzinárodných dopravcov.
Prezident Únie autodopravcov Slovenska JAROSLAV POLAČEK verí, že štrajk verejnosť podporí.
Neobávate sa, že váš druhý protest nebude mať takú podporu verejnosti ako prvý?
„Ľudia chápali našu potrebu a budeme radi, keď to aj pri týchto protestoch budú vnímať podobne."
Prečo by vás verejnosť mala podporiť?
„Okrem argumentov, ktoré sme už povedali, sa najväčší argument dozvie v nedeľu."
Vaše požiadavky dnes zaznievajú inak. Hovoríte hlavne o spoplatnených cestách prvej triedy.
„Na začiatku sme dali 11 požiadaviek, a tie sme nastavili voči dopravcom i verejnosti. Neskôr sme ich zredukovali na štyri, pre väčšiu prehľadnosť."
Pri ústupe z prvého protestu ste vyhlásili, že tri požiadavky sú splnené.
„Bolo to unáhlené vyjadrenie."
Premiér Robert Fico vymenúva, čo všetko splnil.
„Mýli si požiadavky, ktoré sme predostreli ako dopravcovia, s podnetmi, ktoré sme dali, keď sme zistili, že mýto nefunguje."
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.
Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.
Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...
Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...
Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.
V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.
Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...
Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...
Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.
Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...
Neviem pochopiť, prečo je také ťažké prestať sladiť kávu alebo čaj, veď stačí týždeň zaťať zuby a vydržať, hovorí Adela Penesová, ktorá sa venuje pacientom s obezitou a cukrovkou či s vysokým krvným...
Behaviorálny ekonomik Dan Ariely, autor Predictably Irrational (Predpovedateľne Neracionálne), používa klasické ilúzie a jeho vlastné neintuitívne (a niekedy až šokujúce) výsledky výskumu na odhalenie toho, že pri rozhodovaní nie...
Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.
Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.
Primátorka katalánskej metropoly sa odhodlala k odvážnemu kroku. Budú Barcelonu nasledovať ďalšie...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala, nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.
Zámer hovorí o ročnej kapacite separačnej a drviacej linky 40 tisíc ton. Mala by sa nachádzať na pozemkoch vo vlastníctve Mesta Prešov, ktoré mesto vlastní v katastrálnom území bezprostredne susediacej obce Záborské v areáli...