Štrajk kamionistov sa vrátil

Reklama:

Dopravcovia začínajú znova protestovať na cestách. Od premiéra chcú, aby znížil počet spoplatnených úsekov prvej triedy.

31. 01. 2010

Zdroj: Daniela Krajanová, sme.sk, tasr, sita

Bratislava - Druhý tohtoročný protest dopravcov proti nespravodlivo nastavenému mýtnemu systému by sa mal začať o polnoci. Dopravcovia ho dnes ohlásili s tým, že sa chcú vrátiť na Rožňavskú ulicu, kde sa už počas prvého protestu koncentrovali dopravcovia z celého Slovenska. „Vraciame sa sem s odhodlaním pokračovať, lebo sľuby sa nesplnili," povedal prezident Únie autodopravcov Slovenska Jaroslav Polaček.

Jeden pruh ostane voľný

Hoci chcú dopravcovia protestovať po celom Slovensku, s dôrazom na Bratislavu a Košice, tvrdia, že štrajkom nechcú obmedzovať verejnosť.

Ako bude štrajk v praxi vyzerať, zástupcovia únie nespresnili. Na ich stránke sa však objavil manuál, v ktorom sa píše: „Nemôžeme úplne zablokovať dopravu - vždy musí byť aspoň jeden pruh voľný, aby bol prejazd možný. Musíme nechať polícii priestor, aby pri správnom riadení mohla zabezpečiť obmedzenú plynulosť premávky."

Premiér totiž nedávno dopravcom pripomenul, že „kto sa pokúsi obmedzovať premávku na cestách, dopúšťa sa vážneho dopravného priestupku a trestného činu poškodzovania práv tretej osoby".

Podľa informácií SME by sa počas protestov mali kamióny ocitnúť nielen na cestách, ale aj pred bydliskami ľudí, ktorí z mýta profitujú.

V utorok plánuje únia doplniť štrajk o demonštráciu pred Úradom vlády. Občanov vyzýva, aby si na ňu priniesli autíčka. Demonštrácia sa má niesť pod heslom: „Prinášame hračky pre Fica, aby sa už nehral s občanmi a slovenskou autodopravou."

Oslobodenie má odporcov

Dopravcovia sa pri  organizovaní protestu bránia ústavou, tá im právo na štrajk zaručuje. Právnik Ján Buocik tvrdí, že právo je na ich strane. Podrobnosti takéhoto štrajku totiž nie sú upravené v nijakom špecifickom zákone. Ak by policajti chceli zakročiť, mohlo by to byť len na základe zákona. „Ústava má prednosť pred zákonom, ústavné právo na štrajk nemôže byť obmedzené na základe predpisu nižšej právnej sily," povedal Buocik.

Hlavnou požiadavkou štrajkujúcich dopravcov je zníženie počtu spoplatnených kilometrov ciest prvej triedy z takmer 1500 na 333, prípadne odstavenie mýta do konca júna.

S oslobodením ciest prvej triedy od mýta nesúhlasí riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák. „Ak by neboli cesty prvej triedy spoplatnené, doprava by sa na tieto cesty výrazne odklonila. Čísla vychádzajú od 10 do 30 percent, čo by malo negatívny vplyv na tieto cesty," povedal. Proti oslobodeniu od platieb za mýto na cestách prvej triedy sa postavili primátori a starostovia miest a obcí. Tvrdia, že ak dopravcovia uspejú, protestovať začnú oni.

Podľa dopravcov by sa kamióny na cesty prvej triedy neodkláňali, keby bol vjazd na ne pre tranzitnú dopravu zakázaný.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...