Štiavnica chce lepšie spojenie so svetom. Pomôcť má obchvat

Reklama:

Obchvat Banskej Štiavnice by mal viesť z Banskej Belej cez kysihýbeľský les až do mesta UNESCO.

20. 08. 2012

Zdroj: Iva Zigová, sme.sk

Banská Štiavnica - Trasa cez Banskú Belú nespĺňa podmienky pre cestu prvej triedy. Napriek tomu ňou je a v smere od Zvolena ostáva hlavným spojením s Banskou Štiavnicou.

Toto riešenie roky nevyhovuje mestu UNESCO ani samotnej Banskej Belej. Štiavnica chce lepšie a rýchlejšie napojenie na neďalekú R1, obec naproti tomu ničí hustá doprava.

Dlhodobý problém by mal v budúcnosti aspoň z časti vyriešiť obchvat, s ktorého výstavbou by chcela Slovenská správa ciest začať najskôr v roku 2015.

Kratšia cesta k R1

Trasa dlhá asi 4,7 kilometra by mala viesť od areálu niekdajšieho závodu Dinas v Banskej Belej cez kysihýbeľský les v smere na Banský Studenec a ďalej do Banskej Štiavnice.

„Mesto sa viac ako dvadsať rokov snaží o vybudovanie prípojky na rýchlostnú cestu Hronská Breznica a najmä o vybudovanie nového obchvatu Banská Belá – Banská Štiavnica s technicky miernejším stúpaním ako je súčasná trasa cez Hájik, ktorá spôsobuje dopravné problémy najmä v zimných mesiacoch," hovorí banskoštiavnická primátorka Nadežda Babiaková o opakovaných žiadostiach smerom k vláde.

Nová komunikácia by podľa jej slov mala tvoriť základnú dopravnú trasu z hľadiska nadregionálnych väzieb. Okrem lepšieho napojenia na hlavné ťahy od nej očakáva aj prínos pre ďalší rozvoj cestovného ruchu a zamestnanosti v regióne.

Obchvat by mal cestu k R1 skrátiť pre Banskoštiavničanov, ale aj pre obyvateľov Banského Studenca o niekoľko kilometrov.

 „Určite to pre nás bude prínos, cesta do Zvolena sa nám tak výrazne skráti,“ reaguje starostka Banského Studenca Mária Kašiarová.

Doprava ničí domy aj kaplnku

Čo najskorší začiatok výstavby nového prepojenia by uvítal aj starosta Banskej Belej Branislav Babirád.

 „Obchvat by odľahčil  dopravu cez obec. Cesta cez ňu totiž jej súčasnému zaťaženiu nie je prispôsobená,“ hovorí. Problémom sú najmä kamióny v najužších úsekoch cesty.

 „Doprava nám ničí domy pozdĺž cesty vrátane kaplnky, ktorá je kultúrnou pamiatkou, v bezprostrednom susedstve komunikácie. Máme tu hluk a prach,“  vymenúva najväčšie negatíva súčasného stavu starosta.

Od obchvatu očakáva nie len menšie zaťaženie dopravou, ale aj súvisiacu väčšiu bezpečnosť pre miestnych obyvateľov.

Pracujú na projektovej dokumentácii

Slovenská správa ciest chce na výstavbu získať prostriedky z eurofondov v programovacom období 2014 až 2020.

Potvrdila to vedúca  organizačno-správneho odboru Slovenskej správy ciest Iveta Fedorová.

 „V tomto roku by mala byť dodaná projektová dokumentácia pre územné rozhodnutie, potom požiadame o územné rozhodnutie, na budúci rok chceme vysúťažiť dodávateľa projektovej dokumentácie pre stavebné povolenie,“  informuje o aktuálnom stave projektu.

Obyvatelia regiónu môžu v týchto dňoch nahliadnuť do dokumentácie k zámeru, jej verejné prerokovanie sa uskutoční 21. augusta o 15. hodine v priestoroch banskoštiavnickej radnice.

Podrobne monitorujeme:

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...