Stavebníci majú platiť ďalšie peniaze

Reklama:

Podľa nového zákona to niekde môže byť aj 45 eur za štvorcový meter. Drahé to môže byť pre developerov, no aj pre občanov, rozhodnutie bude na obci. Peniaze z poplatku môžu ísť na výstavbu škôlky, školy, zdravotného strediska či cesty. Nikde sa však nepíše, či to bude práve v tej štvrti, kde ho stavebník zaplatil.

29. 09. 2015

Zdroj: Halka Tytykalová, sme.sk

Reklama:

BRATISLAVA. Obce a mestá s veľkou pravdepodobnosťou budú môcť určiť, ktorý stavebník bude platiť nový miestny poplatok za rozvoj. Parlament schválil v prvom čítaní nový zákon, ktorý poplatok upravuje a určuje preň minimálnu a maximálnu hranicu.

Poplatok bude možné vyrubiť stavebníkom občanom i firmám a platiť sa má jednorazovo pri stavebnom povolení. Návrh predložili poslanci za Smer-SD, primátor Žiliny Igor Choma a primátor Košíc Richard Raši.

Cez VZN-ká

Výšku poplatku samospráva určí cez všeobecne záväzné nariadenie, meniť ho môže každý rok vždy k 1. januáru. Zákonný limit je od 10 do 45 eur na štvorcový meter. Obec môže určiť sadzby poplatku za rozvoj pre stavby na bývanie, na pôdohospodársku produkciu, skleníky, stavby pre vodné hospodárstvo, stavby využívané na skladovanie vlastnej pôdohospodárskej produkcie vrátane stavieb na vlastnú administratívu.

Poplatok sa bude vzťahovať aj na priemyselné stavby a stavby využívané na skladovanie, vrátane stavieb na vlastnú administratívu, ako aj na stavby na ostatné podnikanie a na zárobkovú činnosť a ostatné stavby.

Môže sa líšiť v jednotlivých katastrálnych územiach alebo aj v ich jej častiach, tak ako to poslanci vymedzia napríklad ulicami. V praxi to znamená, že v rámci jednej obce nemusí byť poplatok na niektorých uliciach zavedený vôbec, inde môže mať nižšiu, niekde vyššiu hodnotu.

Použitie peňazí z poplatku je účelovo viazané - obec či mesto ich môže použiť napríklad na nové škôlky, jasle či školy, na sociálne bývanie, zdravotnícke zariadenia, na vybudovanie parkov alebo zelene, komunikácií, parkovacích miest a technickej infraštruktúry či kultúrnych stredísk alebo športových zariadení.

Nie je však limitovaná vzdialenosť, respektíve územná väzba na výstavbu stavebníka, ktorý poplatok zaplatil.

Ďalšia daň?

Je to len ďalšia daň, upozorňuje Inštitút urbánneho rozvoja (IUR). Poplatok je totiž podľa jeho predstaviteľov postavený na nesprávnych princípoch a nespĺňa to, čo by mohol.

Myšlienku takéhoto poplatku na Slovensko priniesol jeho spoluzakladajúci člen architekt Drahan Petrovič, ktorý sa s ním stretol počas pôsobenia v Kanade. Nový zákon podporila Únia miest Slovenska. Do parlamentu sa však dostalo iné znenie, ako si mysleli.

Cieľom má byť zavedenie pravidiel pri prispievaní stavebníkov na rozvoj infraštruktúry. "Zákon by mal zabezpečiť, aby prispieval každý, kto akýmkoľvek spôsobom prináša do dnešného prostredia ´záťaž´ vo forme novej výstavby. Samozrejme každý proporčne k množstvu nadzemnej podlažnej plochy, ktorú do prostredia umiestňuje,“ povedal Petrovič.

Poplatok v schválenom návrhu zákona, ktorý smeruje do druhého čítania, je podľa inštitútu navyše príliš vysoký a chýbajú prepočty, ktoré by potvrdili oprávnenosť tejto výšky. Reálnejší sa developerom, architektom či stavbárom vidí interval sadzby od 0 do 10 eura za štvorcový meter.

Tisícky eur

Pri malom rodinnom dome s hrubou podlažnou plochou 100 štvorcových metrov by bol maximálny poplatok 1000 eur, ak by bol v intervale navrhovanom inštitútom. Pri sadzbách v navrhovanom zákone by sa za ten istý rodinný dom mohlo platiť až 4500 eur, ak by stál na území s najvyšším poplatkom.

Obrovské rozdiely by vznikli pri bytovkách, čo predraží výstavbu a poplatok sa premietne do ceny pre kupujúceho.

IUR sa podľa slov jeho predstaviteľov tiež obáva manipulácie, kedy sa výška poplatku môže zmeniť za nástroj konkurenčného boja a pribudne korupcia.

Navyše sa podľa nich môže stať, že stavebník zaplatí peniaze v jednej časti mesta, no park, alebo cestu, ktoré by potreboval za "jeho" peniaze vybudujú niekde úplne inde.

Tiež upozorňujú, že poplatok si nebude možné započítať v rámci ďalších nákladov. Prvý developer, alebo iný stavebník v lokalite napríklad postaví križovatku a ešte zaplatí poplatok. Ďalší, ktorý príde, už len poplatok.

Úradné dokumenty

I/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru križovatka, most, stavebné povolenie

Rozhodnutie Okresného úradu Prešov, Odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií, číslo OU-PO-OCDPK-2017/007147-04 zo dňa 17. 2. 2017.

Diaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh, oznámenie o začatí konania o predĺžení platnosti stavebného povolenie

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie konania o predĺžení stavebného povolenia, č. j. 10424/2017/SCDPK-C240/12922 zo dňa 16. 2. 2017 pre stavbu "Ďiaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh".

I/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru, Úprava trolejového vedenia, oznam o začatí stavebného konania

Verejná vyhláška, ktorou Prešovský samosprávny kraj, Úrad Prešovského samosprávneho kraja, Odbor dopravy, oznamuje začatie stavebného konania a nariadenia ústneho konania, č. j. 02416/2017/OOD-002 zo dňa 10. 2. 2017 pre stavbu...

Poznámky k zákonom

Neoznámenie trestného činu. Povinnosť oznámiť trestný čin. Mám takú povinnosť alebo nie?

Som povinný oznámiť trestný čin alebo podozrenie z trestného činu? Kedy nie som povinný oznámiť...

Výkup pozemkov na obchvat: Nechcel čakať, vyplatia ho skôr

Národná diaľničná používa dvojaký meter, tvrdia vlastníci.

Dopravný expert: Nechoďme do diaľnic v polovičnom profile

Podobná diskusia o doprave, akú zažíva Prešov, čaká aj iné mestá. Obchvat Prešova sa prehodnocuje a...

Ani päťdesiat úradných pečiatok vám nepomôže, keď si niekto spomenie, že práve váš dom je treba chrániť pre budúce generácie

Mal by štát zrušiť povolenie na zbúranie funkcionalistickej vily v pražských Petřinách? Hosťami...

Na prebratie zásielky bude viac času

Úradná zásielka adresovaná občanovi napríklad zo stavebného úradu je považovaná za doručenú na...

Jarovce sa odvolali proti rozhodnutiu o vyvlastnení pozemkov pre diaľnicu D4

Obec už časť pozemkov pod diaľnicu NDS predala, ďalšie pozemky potrebuje z dôvodu, že zmeny a...

Pozemkové úpravy a ochrana pôdy

Motto: Bohatý hospodár nepredáva svoj majetok.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Trenčín: Vyvlastnenie vo verejnom záujme

O občianskom spolunažívaní by vedel rozprávať asi každý z nás. Obyvatelia ulice Jahodová v Trenčíne...

Územné a správne členenie Slovenska, história a vývoj

Publikácia opisuje vývoj územného a správneho členenia Slovenska od približne polovice druhého...