Stavebné práce na D1 napredujú pomalšie, než štát čakal

Reklama:

O tom, kedy sa dokončí diaľnica z východu na západ, rozhodnú ochranári aj výstavba tunela. Môže to byť aj o pár rokov neskôr než v plánovanom roku 2019.

01. 12. 2014

Zdroj: Daniela Krajanová, sme.sk

BRATISLAVA. Vodiči by mali jazdiť medzi Bratislavou a Košicami po pohodlnej štvorprúdovke podľa plánov vlády v roku 2019. No tieto plány dostávajú vážne trhliny.

Problémy sa objavili pri príprave kľúčového úseku – časti D1 pri Žiline so 7,5­kilometrovým tunelom Višňové.

Najprv štát vyše dvoch rokov hľadal, kto úsek naprojektuje a postaví, teraz vybrané konzorcium talianskej firmy Salini Impregilo a firmy Dúha z portfólia podnikateľa Miroslava Remetu nestíha stavať podľa predstáv štátu.

„Nepoznám žiadny dôvod, ktorý by dával vo finále nárok na predĺženie termínov,“ povedal šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Milan Gajdoš na margo tempa prác.

Podľa zmluvy majú čas

Talianska spoločnosť odkázala, že si je istá, že tunel úspešne postaví.

„Neviem že by meškali práce na tuneli Višňové,“ dodal Remeta.

O meškaní a možných následných sankciách by sa podľa neho dalo hovoriť až vtedy, keby stavbári nestihli splniť takzvané míľniky, ktoré majú v zmluvách.

V prípade Višňového je prvým míľnikom prvých sto začatých metrov tunela, ktoré majú byť hotové v lete na budúci rok.

Taliani s firmou Dúha tak ešte majú dosť času na prípravu staveniska či projektovanie budúcej diaľnice. Dôležité je, či budú v lete plniť zmluvu, alebo nie.

Taliani pritom nie sú jediní, kto s prácami na výstavbe ciest u nás nestíha. Gajdoš spomína pri bezdôvodnom meškaní aj španielsku firmu Corsan-Corviam, ktorá zastrešuje výstavbu takmer osem kilometrov rýchlocesty medzi Zvolenom a Pstrušou.

Španieli hovoria, že stíhajú výstavbu načas. No Gajdoš naznačuje, že iní stavbári už boli pri podobných diaľniciach o takomto čase ďalej.

Nestíhajú vraj ani Česi

Španielskych a talianskych stavbárov u nás spája aj to, že sú to ich prvé reálne skúsenosti s diaľnicami u nás.

Bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Čermák si myslí, že Taliani či Španieli sem možno neposielajú najlepších expertov na diaľnice.

„Tých najlepších si necháte na stavby v Taliansku či inde a na Slovensko dáte tretiu triedu,“ naznačil Čermák dôvody, ktoré môžu viesť k problémom pri stavbe tunajších diaľnic.

Bezdôvodné meškanie pritom štát vidí aj na časti D1 pri Ružomberku.

Česká OHL ŽS, ktorá tu zastrešuje stavbu medzi Hubovou a Ivachnovou, vysvetľuje, že diaľnicu ešte iba projektujú a že v tejto fáze treba brať do úvahy mnoho premenných. Práce museli prerušiť napríklad aj pre archeologické nálezy.

Menšinový podiel na tejto stavbe má firma Váhostav Juraja Širokého, ktorá je práve v takzvanej reštrukturalizácii. Znamená to, že škrtne veľkú časť dlhov voči subdodávateľom a bude fungovať ďalej.

Predtým, ako sa Váhostav dostal do ozdravného procesu, odmietali mu dodávatelia robiť na diaľniciach.

O problémoch s platením sa už šepká aj v prípade OHL.

Vážnejšie problémy inde

Keby mala jej ružomberská časť diaľnice meškať, rok 2019 ako termín na plnú prevádzku diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc by to nemalo ovplyvniť. Na ten tlačí hlavne tunel Višňové, ale tiež časť D1 medzi Turanmi a Hubovou.

Tejto diaľnici ešte ani nevybrali stavbárov. Dôvodom sú výhrady ochranárov, ktorí upozorňujú, že diaľnica môže príliš zasiahnuť chránené územie Fatry či preriediť rysy a medvede v tomto teritóriu.

Aj preto Čermák hovorí ako o reálnom termíne na pohodlný prejazd po diaľnici D1 až v rokoch 2020 až 2022.

Meškajúcich chcú meniť, no nie všetkých

Váhostav nemal na diaľnici dosť ľudí aj preto, že nechceli pracovať, kým im nezaplatí. To je objektívny dôvod na meškanie, myslí si štát.

Ak stavbári svojím meškaním porušia zmluvu, štát ich môže napríklad pokutovať. Teraz uvažuje, že by v trestaní zašiel ešte ďalej a pomalým firmám štátne zákazky jednoducho začal brať.

Chystá sa vysúťažiť „záložných stavbárov“. Spomedzi nich by v zrýchlenom tendri vyberal náhradníkov za stavebné firmy, ktoré si neplnia termíny.

„Je to kľúč k tomu, aby mala Národná diaľničná spoločnosť nástroj, ako sa vyrovnať s nedostatočným výkonom stavebných firiem,“ povedal šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Milan Gajdoš.

Už v lete by chcel mať uzatvorené rámcové zmluvy s firmami, ktoré by mohli nahrádzať nedostatočne efektívnych stavbárov.

Za takých však nepovažuje stavbárov z Váhostavu, hoci aj s partnermi v konzorciu meškajú s dvoma úsekmi na D1: medzi Jánovcami a Jablonovom a pri Martine. Aj keď na stavbe týchto úsekov chýbali stavbári zrejme preto, že neboli ochotní ísť pracovať, kým im Váhostav nepreplatí faktúry, diaľničiari vidia za meškaním objektívne faktory. To sú také, za ktoré firmy nemôžu.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...