Stavbu diaľnice Budimír – Bidovce opäť posunuli

Reklama:

Aj napriek prísľubom ministerstva dopravy a Národnej diaľničnej spoločnosti sa tento rok určite nezačne so stavbou úseku D1 Budimír - Bidovce. Po odložení výstavby okružnej križovatky v Haniske na rok 2015 je to už druhá tohtoročná jóbovka pre košických motoristov.

26. 03. 2014

Zdroj: Marián Kizek, Korzár

KOŠICE. Na stavbe nového úseku diaľnice D1 pri Budimíre, Vajkovciach, Beniakovciach, Rozhanovciach, Košických Oľšanoch, Ďurďošíku a Bidovciach sa mali už koncom tohto roka objaviť bagre.

Ich prítomnosť sa presunie minimálne o rok neskôr. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) a ministerstvo dopravy však uvádzajú rôzne dôvody, prečo nemôžu dodržať pôvodne plánovaný termín začiatku výstavby.

„Dôvodom sú prieťahy v majetkovoprávnom vysporiadaní, najmä neukončené dedičské konania, schvaľovania právnych úkonov na súdoch a podpisovanie zmlúv so Slovenským pozemkovým fondom,“ povedal nám hovorca NDS Marcel Jánošík.

Podľa Martina Kóňu z ministerstva dopravy však oneskorenie výstavby je spôsobené prípravou na podpísanie Partnerskej dohody medzi Slovenskom a EÚ na roky 2014 až 2020.

„Vzhľadom na fakt, že Partnerská dohoda nanovo upravuje aj niektoré detaily čerpania eurofondov na dopravu, podklady na spustenie súťaže musia vychádzať z jej konečného znenia. Čo sa týka fyzickej prípravy výstavby tohto diaľničného úseku, momentálne prebieha majetkovoprávne vysporiadanie, ktoré je podmienkou k podaniu žiadosti o vydanie stavebného povolenia.“

Zvažujú, že bude len poloprofil

Kompetentní momentálne nevedia, či spomínaný diaľničný úsek, ktorý je súčasťou plánovaného juhovýchodného obchvatu Košíc od Šace cez Šebastovce až ku Košickým Oľšanom bude mať parametre „normálnej“ diaľnice, alebo sa urobí len ako poloprofil v dvoch pruhoch.

„NDS dala vypracovať štúdiu realizovateľnosti, ktorá definitívne určí nielen trasu budúcej diaľnice, ale aj to, či sú vzhľadom na reálne intenzity dopravy potrebné štyri diaľničné pruhy, alebo stačí na pár rokov poloprofil. Vypracovanie takejto štúdie je nevyhnutným predpokladom a podmienkou Európskej komisie na financovanie výstavby nielen tohto úseku z eurofondov,“ skonštatoval M. Kóňa.

NDS má zároveň zaplatiť za monitoring vplyvov tohto úseku na životné prostredie namiesto 620 000 eur až vyše 700 000 bez DPH.

„Ten rozdiel je preto, že predpokladaná hodnota zákazky predstavuje len odhad trhovej ceny v určitom čase, kde sa stanoví finančný limit, na základe ktorého sa určuje postup zadávania zákazky. Skutočnú hodnotu zákazky určil až trh v rámci daného verejného obstarávania v elektronickej aukcii,“ skonštatoval M. Jánošík.

Na hranicu bez poplatku?

Trebuľa s Rašim chcú zrušiť diaľničnú známku na R4

Košický župan Zdenko Trebuľa (Smer) hovorí, že to nie je dobrá správa pre vodičov a ani pre kraj, v ktorom je najmenej diaľnic a rýchlociest na celom Slovensku.

„Nebezpečenstvo vidím aj v tom, že keď to diaľničiari posunuli o rok, môžu to aj o dva a nikto nebude prekvapený... Keďže naozaj u nás chýbajú cesty vyššieho štandardu, spolu s košickým primátorom Richardom Rašim sme na ministerstve dopravy nedávno požiadali, aby vodiči jazdiaci po novootvorenom úseku rýchlocesty medzi Šebastovcami a maďarskou diaľnicou nemuseli používať diaľničné nálepky. Zatiaľ ešte nevieme výsledok, ale verím, že aj kvôli vyššie uvedeným skutočnostiam nám vyjdú v ústrety,“ povedal nám župan.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...