Stavbu D1 zaplatí štát. Figeľ ruší PPP projekt

Reklama:
02. 09. 2010

Zdroj: ČTK

Reklama:

Bratislava - Zhruba 75 kilometrov diaľnice D1 na severe Slovenska nebude stavať vybraný koncesionár prostredníctvom projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP projekt). Ministerstvo dopravy sa rozhodlo od zámeru upustiť, povedal dnes novinárom minister dopravy Ján Figeľ.

Pätica úsekov cesty by sa mala stavať za peniaze štátu v kombinácií s eurofondmi, v niektorých prípadoch pripadajú do úvahy nové PPP projekty.

Konzorcium vraj nechce odškodné

Stavbu desiatok chýbajúcich kilometrov D1 v Prešovskom a Žilinskom kraji zverilo ministerstvo ešte pod vedením Ľubomíra Vážneho (Smer) združeniu okolo francúzskej spoločnosti Bouygues. Termín finančného uzatvorenia sa viackrát posúval, naposledy bol stanovený na 30. augusta.

"Ani do tohto stanoveného termínu zo strany koncesionára nebola dodaná finálna finančná uzávierka. Rozhodol som sa už ďalej nepredlžovať tento proces," vyhlásil Figeľ. Koncesná zmluva zanikla v posledný augustový deň, dodal.

Štát podľa ministra uhradí konzorciu vynaložené náklady súvisiace so zámerom, má tiež záujem o prevzatie projektovej dokumentácie. Združenie si vraj neplánuje nárokovať za odstúpenie od zmluvy sankcie, či viesť súdne spory.

Ponúkali aj zľavu

Celkovo mal štát za postavenie a prevádzku diaľnice počas 30 rokov zaplatiť koncesionárovi viac ako deväť miliárd eur. Figeľ chcel so súkromným partnerom dohodnúť výhodnejšie finančné podmienky pre štát. "Nová úroveň zamýšľaná na diskusiu bola medzi 190 a 210 milióna eur ročnej platby po dobu 30 rokov," tvrdil Figeľ. Konzorcium však podľa neho ešte nemalo túto ponúknutú úpravu dohodnutú s partnerskými bankami. V tendri združenie uspelo s ponukou 2,4 miliardy eur.

Kontrakt s konzorciom firiem, medzi ktorými sú aj slovenské stavebné spoločnosti Doprastav a Váhostav, ministerstvo uzatvorilo ešte na jar 2009. V poradí druhý z trojice naplánovaných balíkov PPP projektov sa nemohol naplno rozbehnúť pre výhrady Bruselu, ktoré sa týkajú vplyvu stavby na životné prostredie. Stavebné práce oddialili aj podmienky získania pôžičiek od bánk, ktoré sa sprísnili po prepuknutí svetovej hospodárskej krízy.

Na Slovensku sa zatiaľ podarilo naplno rozbehnúť iba jeden PPP projekt. S výstavbou zhruba 50 kilometrov rýchlostnej cesty R1 z Nitry do Banskej Bystrice začalo konzorcium Granvia. Súkromný kapitál sa mal využiť aj na budovanie technicky náročných úsekov D1 s tunelmi v okolí Žiliny.

Fico: Ďalší dôvod na štátny smútok

Slovensko má podľa expremiéra Roberta Fica ďalší dôvod na štátny smútok. Reagoval tak na rozhodnutie vlády prezentované ministrom dopravy Jánom Figeľom zastaviť výstavbu diaľnice D1 prostredníctvom PPP projektov. "V praxi to znamená oddialenie výstavby o niekoľko rokov," povedal predseda strany Smer Robert Fico s tým, že zastavením tohto projektu zároveň vláda ohrozuje hospodársky rast Slovenska.

Minister dopravy navyše podľa Fica pravdepodobne nehovoril pravdu, keď argumentoval, prečo sa vláda rozhodla PPP projekt na diaľnici D1 zastaviť. Toto rozhodnutie je pritom podľa Fica najnešťastnejšie, aké mohla nová vláda urobiť.

Predseda opozičného Smeru nevylučuje, že budú musieť voči ministrovi Figeľovi vyvodiť aj nejaké konzekvencie v prípade, ak sa ukáže, že pri odôvodňovaní rozhodnutia klamal. V piatok plánuje Figeľa najsilnejšia opozičná strana opäť v tejto veci dôslednejšie konfrontovať.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...

Môže súd nariadiť stavebnému úradu vykonanie štátneho stavebného dohľadu?

Žalobca podal obci Hodruša-Hámre, ako príslušnému stavebnému úradu,žiadosť o prešetrenie legálnosti...

Opozícia pre spornú vyvlastňovaciu novelu podáva podnet na Ústavný súd

Sporná novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic...