Stavanie na cudzom rozšírili

Reklama:

Minister dopravy Vážny znova využil služby poslanca Pelegriniho. Stavať na cudzom sa bude môcť na trikrát viac pozemkoch ako doteraz. Umožnila to zmena cestného zákona.

19. 07. 2008

Zdroj: Daniela Krajanová, SME Online

Bratislava - Najprv boli v špeciálnom režime, v ktorom sú práva vlastníkov oslabené, pozemky pod 150 kilometrami diaľnic. Dnes je ich už trikrát viac. Vo všetkých prípadoch ide o pôdu, ktorú môže štát používať bez toho, aby za ňu najprv zaplatil. Účelom má byť urýchlenie výstavby diaľnic.

Úseky pod plánovanými 290 kilometrami diaľnic a rýchlostných ciest sa do zákona dostali pred dvoma týždňami cez nový cestný zákon.

Minister dopravy Ľubomír Vážny tak nemusel vysvetľovať účel rozšírenia počtu protežovaných úsekov, cez poslanecký návrh Petra Pelegriniho sa to podarilo urobiť potichu.

Okľukou k vyvlastňovaniu

„Predložil som ho na základe dohody s ministerstvom dopravy a aj som sa s ním stotožnil,“ vysvetlil poslanec Pelegrini za Smer.

Keďže zmeniť bolo treba len prílohu zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach, zdá sa mu logické presadiť ju poslaneckým zákonom.

Richard D r u t a r o v s k ý z Iniciatívy za spravodlivé vyvlastňovanie si skôr myslí, že minister Vážny volil cestu poslaneckého návrhu, lebo so svojím vlastným návrhom narazil na kritiku. „Minister asi už nechcel čeliť medializácii tohto problému a aby to bolo spájané s jeho menom,“ povedal. Zákon je totiž obohatený o približne rovnaké úseky diaľnic, ako to pôvodne Vážny chcel.

D r u t a r o v s k ý pripomína, že minister zákon na začiatku obhajoval potrebou urýchliť stavbu D1, teda zhruba 150 kilometrov. V tomto prípade už podľa neho zmena zákona na urýchlenie nie je potrebná.

Poslanec Pelegrini argumentuje, že postaviť treba aj ostatné diaľnice a rýchlostné cesty, nielen D1. „Ani by som nepovedal, že sa teraz nejako mení priorita v urýchlení výstavby jednotlivých úsekov diaľnic,“ povedal.

Občania sa podľa neho nemajú čoho báť, pretože rozšírenie neznamená, že sa nový zákon bude používať aj na ďalších úsekoch. „Skôr je to prevencia,“ povedal. Zákon by sa podľa neho mal využiť len vtedy, ak by sa vyskytli problémy. „Je to skôr taká výstraha pre možných špekulantov a kšeftárov, ktorí by sa chceli o pozemky so štátom sporiť a vydierať,“ povedal.

V Čadci sa boja

Občania Čadce to však vnímajú inak. Aj ich sa totiž po novom zákon bude týkať. Má tade viesť diaľnica zo Žilina do Poľska.

„Je to arogancia štátnej a úradnej moci, je to štátom povolené výpalníctvo,“ povedal jeden z dotknutých Čadčanov Ján Krkoška pre portál vyvlastnenie.sk.

„Vykradnú ťa, prečítajú ti zákony. Nevieš, o čom s tebou hovoria, dá sa s nimi rozprávať hádam len prostredníctvom advokáta,“ komentuje ďalej dotknutý obyvateľ Čadce.

Na strach majú majitelia pozemkov v Čadci podľa aktivistu D r u t a r o v s k é h o nárok. „Bolo tam vydané územné rozhodnutie, ktoré zatiaľ nie je právoplatné,“ povedal. Keď bude, štátu stačí ponúknuť vlastníkovi pozemku sumu. Ak s ňou nebude súhlasiť, investor môže prísť aj s buldozérom.

Riešiť má súd

Zákon o opatreniach na urýchlenie výstavby diaľnic je v súčasnosti na podnet opozičných poslancov na Ústavnom súde.

Napriek tomu, pri hlasovaní o Pelegriniho návrhu zdvihli ruky za aj mnohí opoziční poslanci. „Nikto nie je proti tomu, aby sa prijali opatrenia na výstavbu diaľnic. Nesúhlasíme však so spôsobom, akým sa to robí,“ povedal bývalý minister dopravy Pavol Prokopovič.

D r u t a r o v s k ý sa však domnieva, že spôsob, akým sa zákon schvaľoval, bol zámerný. „Zjavne oklamali svojich kolegov aj z koalície, aj z opozície,“ povedal.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...