Stavali Euroveu, televízie sú od nich závislé. Kto postaví obchvat Bratislavy?

Reklama:

O prevádzku novej diaľnice sa má starať španielska firma, ktorá spravuje vyše dvetisíc kilometrov ciest.

16. 02. 2016

Zdroj: Adam Valček, Marek Poracký, sme.sk

Reklama:

BRATISLAVA. Vláda Roberta Fica v najbližších dňoch pravdepodobne odsúhlasí podpis zmluvy s konzorciom firiem, ktoré postavia asi 60 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest v okolí Bratislavy za 1,9 miliardy eur.

Ministerstvo dopravy vedené Jánom Počiatkom (Smer) s týmito firmami následne podpíše koncesnú zmluvu v rámci takzvaného verejno-súkromného partnerstva (PPP). Za výstavbu a prevádzku ciest bude štát platiť 30 rokov ročnú splátku 57 miliónov eur.

Cintra (manažment, líder konzorcia)

Cintra je skratkou zo španielskeho Concesiones de Infraestructuras de Transporte, čo v preklade znamená koncesie dopravnej infraštruktúry.

Spoločnosť sa špecializuje na koncesie, teda verejno-súkromné partnerstvá najmä v cestnej infraštruktúre. Často je lídrom konzorcií, ktoré manažujú výstavbu a neskôr prevádzku ciest a parkovísk.

Platí to aj v prípade obchvatu Bratislavy. Cintra je lídrom konzorcia, s ktorým chce vláda podpísať zmluvu o výstavbe obchvatu hlavného miesta v hodnote asi 1,9 miliardy eur.

Cintra je dcérskou spoločnosťou španielskej skupiny Ferrovial, ktorá sa špecializuje na investície do infraštruktúry a ktorá vlastní podiel napríklad aj v najväčšom londýnskom letisku Heathrow.

Podľa výročnej správy Ferrovial sa Cintra v skupine špecializuje najmä na koncesie ciest a parkovísk. K 31. decembru 2014 mala spoločnosť z tohto biznisu ročný obrat 432 miliónov eur.

Do portfólia Cintry vtedy patrilo 26 koncesií v siedmich štátoch sveta, vrátane Kanady, USA, Írska či Grécka, čo spolu predstavovalo manažovanie 2185 kilometrov ciest v hodnote 23 miliárd eur.

Na Slovensku Cintra doteraz nepôsobila.

Porr (výstavba)

Rakúska stavebná spoločnosť založená v roku 1869 bude mať v konzorciu na starosti výstavbu obchvatu.

Cintra vzala Porr do konzorcia ako „lokálneho partnera“.

Na Slovensku Porr podniká od 90. rokov 20. storočia. Jeho ročné obraty sa v poslednom období podľa analytického webu Finstat.sk pohybujú od 10 do 20 miliónov eur. Z pohľade celej skupiny, ktorej obrat bol v roku 2014 vyše 3 miliardy eur, je to zanedbateľná suma.

Porr na Slovensku staval bratislavské nákupné centrum Eurovea na nábreží Dunaja a novú centrálnu Slovenskej sporiteľne v širšom centre Bratislavy na Tomášikovej ulici.

Spolu s nemeckým Siemensom sa Porr podieľal na výstavbe paroplynového cyklu v Malženiciach. Investíciu za 400 miliónov eur vtedy financoval nemecký energetický koncern E.ON.

O verejné zákazky Porr bojoval menej, podľa webu zNašichDaní.sk získala spoločnosť jedinú zákazku.

Vlani jej Národná diaľničná spoločnosť zverila výstavbu križovatky na diaľnici D1 pri Triblavine za 23,7 milióna eur.

Rakúska stavebná spoločnosť Porr stavala pre írskeho developera bratislavské nákupné centrum Eurovea, teraz postaví obchvat okolo Bratislavy.Rakúska stavebná spoločnosť Porr stavala pre írskeho developera bratislavské nákupné centrum Eurovea, teraz postaví obchvat okolo Bratislavy.

Týždenník Trend nedávno pripomenul, že Porr sa v minulosti za prvej vlády Roberta Fica uchádzal s firmou Strabag o PPP zákazku na výstavbu a prevádzku rýchlostnej cesty R1.

Ponúkli vtedy najnižšiu cenu, no ministerstvo dopravy vedené Ľubomírom Vážnym (Smer) ich z tendra vylúčilo. Porr sa najprv odvolal, neskôr svoju námietku stiahol.

Macquarie Capital (peniaze)

Macquarie Capital je súčasťou austrálskej investičnej banky Macquarie Group. Pri výstavbe a prevádzke bratislavského obchvatu sa má postarať o financovanie a manažovanie pôžičiek.

Denník The Sydney Morning Herald v roku 2014 nazval Macquarie Group továrňou na milionárov, pretože svojich investičných manažérov motivuje vysokými odmenami a štedrými podielmi na úspešných obchodoch.

Za účtovný rok končiaci sa 31. marca 2015 vykázala banka čistý zisk 1,6 miliardy austrálskych dolárov (1 mld. eur).

V tom čase spravovala majetok v hodnote 486 miliárd austrálskych dolárov (asi 311 miliárd eur). To je viac ako trojnásobok hrubého domáceho produktu Slovenska.

Macquarie už na Slovensku investíciu má. Investičné fondy pod hlavičkou manažérskej firmy Macquarie Infrastructure & Real Assets (MIRA) v auguste 2014 kúpili spoločnosť Towercom, ktorá má na Slovensku monopol na šírenie digitálneho televízneho a rozhlasového vysielania. Predávajúcim bola britská schránková spoločnosť Hampden Investments, ktorú v roku 2008 zastupovala skupina J&T.

Macquarie cez manažérsku firmu MIRA spravuje okrem investícií v telekomunikáciách aj biznisy v energetike, leteckej, cestnej a železničnej doprave, ako aj vo vodárenstve.

V Nemecku vlastní podiel napríklad vo firme Open Grid Europe, čo je najväčší prevádzkovateľ tamojších plynovodov so sieťou 12-tisíc kilometrov potrubí.

Macquarie dlhodobo spolupracuje so španielskou skupinou Ferrovial, ktorá je prostredníctvom svojej dcérskej firmy Cintra lídrom konzorcia na výstavbu a prevádzku obchvatu Bratislavy.

Podľa denníka The Financial Times sa napríklad Ferrovial a Macquarie spojili v roku 2014 pri investícií do britských letísk v Glasgowe, Aberdeene a Southamptone. V USA spolu prevádzkujú diaľnicu Chicago Skyway.

Úradné dokumenty

I/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru križovatka, most, stavebné povolenie

Rozhodnutie Okresného úradu Prešov, Odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií, číslo OU-PO-OCDPK-2017/007147-04 zo dňa 17. 2. 2017.

Diaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh, oznámenie o začatí konania o predĺžení platnosti stavebného povolenie

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie konania o predĺžení stavebného povolenia, č. j. 10424/2017/SCDPK-C240/12922 zo dňa 16. 2. 2017 pre stavbu "Ďiaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh".

I/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru, Úprava trolejového vedenia, oznam o začatí stavebného konania

Verejná vyhláška, ktorou Prešovský samosprávny kraj, Úrad Prešovského samosprávneho kraja, Odbor dopravy, oznamuje začatie stavebného konania a nariadenia ústneho konania, č. j. 02416/2017/OOD-002 zo dňa 10. 2. 2017 pre stavbu...

Poznámky k zákonom

Môže súd nariadiť stavebnému úradu vykonanie štátneho stavebného dohľadu?

Žalobca podal obci Hodruša-Hámre, ako príslušnému stavebnému úradu,žiadosť o prešetrenie legálnosti...

Môže mi úrad doručiť zásielku, ak dlhodobo nie som doma?

Pri doručovaní úradných rozhodnutí v správnom konaní sa často stretávam s takzvanou fikciou...

Neoznámenie trestného činu. Povinnosť oznámiť trestný čin. Mám takú povinnosť alebo nie?

Som povinný oznámiť trestný čin alebo podozrenie z trestného činu? Kedy nie som povinný oznámiť...

Výkup pozemkov na obchvat: Nechcel čakať, vyplatia ho skôr

Národná diaľničná používa dvojaký meter, tvrdia vlastníci.

Dopravný expert: Nechoďme do diaľnic v polovičnom profile

Podobná diskusia o doprave, akú zažíva Prešov, čaká aj iné mestá. Obchvat Prešova sa prehodnocuje a...

Ani päťdesiat úradných pečiatok vám nepomôže, keď si niekto spomenie, že práve váš dom je treba chrániť pre budúce generácie

Mal by štát zrušiť povolenie na zbúranie funkcionalistickej vily v pražských Petřinách? Hosťami...

Na prebratie zásielky bude viac času

Úradná zásielka adresovaná občanovi napríklad zo stavebného úradu je považovaná za doručenú na...

Jarovce sa odvolali proti rozhodnutiu o vyvlastnení pozemkov pre diaľnicu D4

Obec už časť pozemkov pod diaľnicu NDS predala, ďalšie pozemky potrebuje z dôvodu, že zmeny a...

Pozemkové úpravy a ochrana pôdy

Motto: Bohatý hospodár nepredáva svoj majetok.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...