Štátu ponúkajú viac než polovičnú zľavu už na štvrtý úsek diaľnice

Reklama:

Firma sa prihlásila do ďalšieho tendra na výstavbu časti D1 s podobnými referenciami, pre aké ju už z jednej diaľničnej súťaže vylúčili.

27. 09. 2011

Zdroj: Daniela Krajanová, sme.sk

Reklama:

Bratislava - Bratislavská firma Hant v spolupráci s Cestnými stavbami z Liptovského Mikuláša opäť siaha po diaľničnej stavbe.

Po tom, čo ponúkla najlacnejšiu diaľnicu medzi Fričovcami a Svinou, ale vylúčili ju zo súťaže, má teraz šancu stavať druhú etapu úseku medzi Jánovcami a Jablonovom.

Firma sa totiž ponúkla, že cestu postaví zhruba za 120 miliónov eur. O 150 miliónov eur tak podliezla očakávania Národnej diaľničnej spoločnosti. Za sebou nechala cestných stavbárov ako Eurovia či Doprastav.

Čo je za nízkymi cenami

Ďalšia extrémne nízka cena prichádza v čase, keď stavebný sektor a nezávislí odborníci hovoria o podliezaní cien. Niektorí hráči na trhu tiež upozorňujú na firmy, ktoré neskôr skrachujú či nevyplatia dodávateľov.

Ceny PPP diaľnice D1 a nové súťaže

Jánovce Jablonov, 1. úsek (9 km)

  • Cena pri PPP: 136 mil. eur
  • Predpoklad pred novou súťažou: 94,6 mil. eur
  • Víťaz: Váhostav: 59,9 mil. eur

Fričovce – Svinia (11,2 km)

  • Náklady PPP: 268 mil. eur
  • Predpoklad pred ďalším tendrom: 213 mil. eur
  • Najnižšia ponuka: 99 mil. eur od konzorcia s firmou Hant. Ponuku vylúčili.
  • Druhý najlacnejší je Doprastav: 114,6 mil. eur

Dubná Skala – Turany (16,5 km)

  • PPP: 343 mil. eur
  • Predpoklad pred novým tendrom: 334 mil. eur
  • Najlacnejšia ponuka: Váhostav: 137,7 mil. eur. Zmluva ešte nie je podpísaná.

Jánovce – Jablonov 2. úsek

  • Cena pri PPP: 382,2 mil. eur
  • Predpoklad pri novej súťaži: 270 mil. eur.
  • Najnižšia ponuka: 120 mil. eur.

Rozdiel medzi najlacnejšími ponukami a PPP: vyše 700 mil. eur.

Zdroj: internet, SME, ministerstvo dopravy

„Cenová ponuka, ktorú sme dali, je primeraná technickému riešeniu. Rozdiel medzi našou cenou a cenou konkurencie je 2,37 percenta,“ vysvetľuje Miriam Bayerová, zástupkyňa firmy Hant.

Niektorí konkurenti chápu, že odkedy sa obstaráva po novom, môžu mať firmy extrémne nízke ceny. Najnovšie sa totiž súťaží nielen o výstavbu diaľnice tak, ako ju naprojektuje štát, ale firmy si ju naprojektujú samy.

„Netuším, ako si to naprojektovali,“ zareagoval hovorca Váhostavu Rastislav Paďha na otázku, či sa mu zdá najlacnejšia ponuka v poriadku.

Ministerstvo dopravy zasa prisudzuje nízke ceny svojmu vplyvu.

„Dôvodom nižších cien je diametrálne iný prístup súčasného vedenia ministerstva na čele s Jánom Figeľom nielen k výstavbe diaľnic, ale všeobecne k verejným tendrom,“ povedal hovorca rezortu Martin Krajčovič.

Exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) však varuje, že za nižšie ceny možno čakať len nižšiu kvalitu.

Rovnaká chyba?

Tentoraz uchádzač s najnižšou cenou môže tendre skomplikovať. Už v súťaži o zákazku na diaľnicu medzi Fričovcami a Svinou ponúklo konzorcium najnižšiu cenu. Zo súťaže ho vylúčili, pretože namiesto vlastných referencií použil referencie partnera z Ruska.

Spor o referencie teraz bude riešiť Úrad pre verejné obstarávanie, na ktorý sa uchádzač s najnižšou ponukou obrátil. Firma si totiž myslí, že v rámci technickej pomoci sa referencie inej firmy použiť môžu.

Keď sme sa pýtali, či môže podobné problémy vylúčiť v najnovšom tendri, firma odpovedala: „Naše združenie poskytlo referenciu zahraničného partnera. Tieto referencie posúdi obstarávateľ,“ povedala Bayerová z firmy Hant.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...

Môže súd nariadiť stavebnému úradu vykonanie štátneho stavebného dohľadu?

Žalobca podal obci Hodruša-Hámre, ako príslušnému stavebnému úradu,žiadosť o prešetrenie legálnosti...

Opozícia pre spornú vyvlastňovaciu novelu podáva podnet na Ústavný súd

Sporná novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic...