Štát stavia cestu na cudzom

Reklama:

Bratia Šindlerovci síce svoje pozemky stále majú, ale už dva roky sa prizerajú, ako na nich stavajú rýchlostnú cestu R1. Sú dôkazom, ako sa na Ústavnom súde napadnutý zákon využíva v praxi.

21. 10. 2010

Zdroj: Veronika Prušová, sme.sk

Bratislava - Štát stavia rýchlostnú cestu R1 aj na pozemkoch, ktoré mu nepatria. V Čiernych Kľačanoch pri Zlatých Moravciach nasadila Národná diaľničná spoločnosť ťažké stroje na poli bratov Šindlerovcov.

Štát chcel rodinu vyvlastniť, bratia ponúkanú sumu odmietli. Hoci pozemky patria stále im, cestu tam už stavajú. „Keď politikom zavadzajú moje základné ľudské práva, tak ich zošrotujú,“ hovorí Ladislav Šindler.

Ide o prvý známy prípad, keď diaľničná spoločnosť využila zákon z čias vlády Roberta Fica zo Smeru, ktorý umožňuje stavať aj na nevyvlastnených pozemkoch. Po otázkach SME priznala, že podobne postupuje aj na ďalších dvoch úsekoch R1.

Zákon posudzuje Ústavný súd, už takmer tri roky o ňom nerozhodol. V stredu potvrdil, že k nemu zasadne o mesiac.

Zákon možno zmeniť, koalícia má dosť hlasov. Minister dopravy Ján Figeľ z KDH však vyčkáva. „Ministerstvo dopravy rozhodne o ďalších krokoch podľa stanoviska Ústavného súdu.“

Bratia prišli o zem

Kde už využili zákon

NDS priznáva, že podľa zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach pri stavbe diaľnic bolo vydané stavebné povolenie na troch úsekoch:

  • Nitra­západ – Selenec,
  • Selenec – Beladice,
  • Beladice – Tekovské Nemce.

Zdroj: Národná diaľničná spoločnosť

Rodina Šindlerovcov sa vyše 150 rokov pýšila pozemkami v katastri obce Čierne Kľačany pri Zlatých Moravciach.

Štyrom bratom síce oficiálne pozemky ostali, ale pánmi na nich už dávno nie sú. Pozemok veľký 2,2 hektára, ktorý má ďalších troch spolumajiteľov, totiž rozťala rýchlostná cesta R1. Štát začal s jej výstavbou pred dvomi rokmi.

Pri stavbe využil štát zákon, ktorý mu umožňuje stavať cesty aj na pozemkoch, ktoré ešte nevlastní. Presadila ho koncom roka 2007 vláda Roberta Fica, aby urýchlila výstavbu diaľnic. Zákon skončil na Ústavnom súde, ten už vyše dva roky nerozhodol.

„V podstate sme sa stali len štatistami, s našimi pozemkami si politici za Ficovej vlády a ich nominanti v Národnej diaľničnej spoločnosti urobili, čo chceli,“ hovorí Ladislav Šindler.

Bez súhlasu bratov schválili na ich pozemkoch územný plán na výstavbu cesty a neskôr aj vydali stavebné povolenie.

Za diaľnice na súkromných pozemkoch je už zodpovedný aj Figeľ, píše Lukáš Fila

Podľa zákona

NDS priznala, že u Šindlerovcov využila napadnutý zákon. Hovorca spoločnosti Marcel Jánošík pritom ešte nedávno tvrdil, že si nepamätá, že by zákon už použili v praxi. Okrem Šindlerovcov podľa neho prebieha na Krajskom stavebnom úrade v Nitre ešte jedno vyvlastňovacie konanie. Obe sú teraz prerušené.

V prípade Šindlerovcov preto, aby bol vypracovaný znalecký posudok na pozemky.

O pozemky prichádzajú Šindlerovci postupne od júna 2008. Vtedy dostali prvý list s návrhom na ich odkúpenie. NDS zastupoval právnik Peter Zdráhal, ktorý však nepredložil splnomocnenie. Šindler si ho pýtal, no bez úspechu.

Vo februári 2009 došla ďalšia ponuka, opäť bez splnomocnenia. To právnik poslal o mesiac neskôr, ale podľa Šindlera sa týkalo majetkovej prípravy R1 na úseku Žarnovica – Šášovské Podhradie, a teda nie úseku s ich pozemkami. NDS to priznáva. Vraj išlo o omyl, ktorý teraz Šindler zneužíva.

Na pokračovanie

Prvý návrh na vyvlastnenie spoločnosť dala vo februári 2009, to bolo však zastavené. Keď bratia odmietli vlani v októbri navrhnutých 7 eur za švorcový meter, prišiel koncom roka 2009 druhý návrh na vyvlastnenie.

Navrhnutú sumu považujú Šindlerovci za výsmech spravodlivosti. Nepozdáva sa im ani to, že vychádza zo šesť rokov starej vyhlášky a ani to, že im štát neponúka náhradu aj za pozemky v okolí cesty. Jánošík oponuje, že za takúto cenu už uzavreli štyristo prevodov.

„V podstate ľudia vnímajú vyvlastňovanie ako znárodnenie, pričom v drvivej väčšine ide o jednoduchých ľudí a tí starší majú v pamäti znárodnenie pozemkov komunistami,“ komentuje strach ľudí Šindler.

Vyvlastnenie je podľa zákona možné len v nevyhnutnom rozsahu. V prípade Šindlerovcov skončia pod cestou zhruba štyri hektáre. Pri zvyšných sedemnástich podľa NDS „nič nebráni ich doterajšiemu spôsobu využívania, ako aj prístupu na ne“. Tvrdenia Šindlerovcov o opaku sú vraj účelové „s cieľom dosiahnuť majetkový prospech z pozemkov inak nepredajných“.

Šindlerovci hovoria, že si nevedia predstaviť, ako budú využívať pozemky hneď vedľa rýchlostnej cesty.

Kritizuje bývalú vládu, že sporný zákon vôbec presadila, ale aj Ústavný súd, ktorý o ňom rozhoduje už tak dlho.

Ústavný súd sa rozhýbal, Figeľ čaká

Sudcovia o spornom zákone rozhodnú najskôr o mesiac – po troch rokoch vyčkávania. Minister dopravy dovtedy so zmenou nepríde.

Bratislava - Kritika sporného zákona, ktorý umožňuje stavať cesty aj na nevyrovnaných pozemkoch, bola jednou z hlavných tém bývalej opozície. Ako vládna koalícia si nápravu dala aj do programového vyhlásenia. Zatiaľ ostalo iba pri sľube.

Vláda Roberta Fica presadila zákon, podľa ktorého mnohým ľuďom stále hrozí, že na ich pozemku štát postaví cestu bez ich súhlasu aj bez vyvlastnenia.

Počká na verdikt

Minister dopravy Ján Figeľ z KDH napriek tomu zatiaľ zákon meniť nebude. Kým nerozhodnú sudcovia, snaží sa „aj na inštitucionálnej báze upozorňovať, aby vlastnícke práva boli rešpektované“. So zmenou zákona čaká na rozhodnutie Ústavného súdu.

Takýto stav bude trvať minimálne do 24. novembra. Včera totiž sudcovia za zatvorenými dverami vytýčili na tento termín verejné zasadnutie. Je možné, že o spornom zákone rozhodnú, trvá im to už takmer tri roky.

Bývalá opozícia na čele so súčasným ministrom vnútra Danielom Lipšicom z KDH zákon napadla v januári 2008.

Takmer tri roky

Odvtedy sudcovi spravodajcovi, podpredsedovi súdu Milanovi Ľalíkovi trvalo, kým pripravil podklady na rozhodnutie. Pre jeho pomalosť sa stal Ústavný súd aj terčom kritiky. Necelé dva roky totiž trvalo, kým sudcovia rozhodli, či sa vôbec podaním poslancov budú zaoberať.

Súd sa zákonom zaoberať začal, nepozastavil však do verdiktu jeho účinnosť a štát ho môže ďalej využívať.

Podrobne monitorujeme:

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...