Štát sľubuje juhovýchodný obchvat Košíc v roku 2021

Reklama:

Termíny výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na východe sa opäť menia. Šéf Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Róbert Auxt (Sieť) sľubuje, že prvé bagre na trasu D1 Bidovce – Budimír prídu napriek pôvodným predpokladom ešte tento rok a termín výstavby juhovýchodného obchvatu Košíc na R2-ke Šaca – Košické Oľšany sa z roku 2019 posúva o rok skôr.

18. 07. 2016

Zdroj: Marián Kizek, Korzár, SITA

Reklama:

KOŠICE. V okolí metropoly východu by do konca roku 2021 malo pribudnúť takmer 37 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest.

NDS ústami svojho riaditeľa sľubuje, že po 15,4 km dlhom úseku Budimír – Bidovce vrátane križovatky Hrašovík budú môcť motoristi jazdiť už v roku 2020, keďže archeologický výskum a úvodné stavebné práce by sa tam mohli stihnúť už koncom tohto roka.

Postaví ho spoločnosť Skanska SK, ktorá spomedzi piatich uchádzačov ponúkla najnižšiu cenu 197,44 milióna eur.

Predpokladaná hodnota zákazky podľa štátnej expertízy pritom bola takmer 209,4 milióna eur.

Víťazstvo len tesne ušlo konzorciu Salini Impregilo – Dúha – Todini, kde figurovala aj Košičanom z rekonštrukcie električkových tratí známe firma Dúha prešovského podnikateľa Milana Remeta. Toto konzorcium skončilo druhé.

„Predpokladám, že zmluvu s víťazným uchádzačom podpíšeme do niekoľkých týždňov. Prvé práce na stavenisku vrátane archeológov by sa mohli začať niekedy v novembri. Všetko je pripravené, máme stavebné povolenie, stavebnú dokumentáciu, čakáme len na harmonizáciu štúdie vplyvov na životné prostredie (EIA),“ povedal nám.

Od 15. septembra 2018 budú bagre aj v Šaci

Takmer 21,5 km dlhý úsek rýchlocesty R2 Šaca – Košické Oľšany by sa podľa Auxta mal predbežne začať stavať od 15. septembra 2018 a presne o tri roky spolu s už postaveným úsekom D1 „stiahne“ na seba celú tranzitnú automobilovú a kamiónovú dopravu.

Tá teraz ide cez Zelený dvor, Prešovskú, Vyšné Opátske a Most pri VSS na maďarskú hranicu, resp. na Červený rak, Šacu a ďalej na Rožňavu.

Po novom pôjde cez Budimír, Košické Oľšany, Hrašovík a Krásnu, pričom za Šebastovcami sa vodiči napoja buď na R4 smerom na Miskolc alebo R2 smerom na Šacu.

Zostáva na nej vykúpiť ešte zhruba 12 percent pozemkov, výkupné ceny odhaduje šéf NDS nad 40 eur za m2, všetko bude podľa neho záležať od znaleckých posudkov.

„Súťaž na výstavbu rýchlostnej cesty Šaca – Košické Oľšany s predpokladanou cenou okolo 240 miliónov eur vyhlásime do konca roka. Prioritne sa sústredíme na úsporu financií a hlavne času. Naším najväčším záujmom je, aby sa stavať začalo čo najskôr. Preto nevyhlásime novú súťaže na projektovú dokumentáciu, keďže tú si vypracuje samotný zhotoviteľ. Tým ušetríme čas a aj peniaze,“ dodal Auxt.

Chcú riešiť Most VSS a podchod

NDS ďalej informovala, že po dohode s mestom zrekonštruuje v Košiciach podchod VSS.

Vymení sa tam prečerpávacia stanica, zhotoví sa nová elektrická inštalácia, vymení sa obklad, osvetlenie podchodu a schodov, rekonštrukciu podstúpi aj prestrešenie vstupných schodov do podchodu.

Náklady na rekonštrukciu by nemali presiahnuť 300 000 eur. Stavebné práce na rekonštrukcii predpokladá NDS na tri mesiace, v súčasnosti prebieha výber zhotoviteľa diela.

Bezpečnosť by sa mala zvýšiť aj na Moste VSS. NDS si dala vypracovať projektovú dokumentáciu aktualizácie dopravných zariadení a dopravných značení.

Po jej vyhotovení v spolupráci s Policajným zborom SR a mestom sa pravdepodobne zmení dopravné značenie a na moste pribudnú tlmiče nárazov, ktoré by mali znížiť následky nehôd.

Cieľom je zvýšiť bezpečnosť a plynulosť premávky.

Kadiaľ pôjde obchvat Košíc

Diaľnica D1 Budimír - Bidovce od Budimíra po križovatku s rýchlostnou cestou R2 v Košických Oľšanoch bude po dobudovaní rýchlostnej cesty R2 tvoriť juhovýchodný obchvat Košíc.

Úsek pokračuje priamo za diaľnicou D1 Prešov - Budimír. Mesto Košice je napojené na diaľnicu rýchlocestou v križovatke Budimír, ďalšie napojenie bude v križovatke Hrašovík pri obci Košické Oľšany, tam sa napojí aj R2.

Úsek končí v križovatke Bidovce napojením na ďalší úsek D1 Bidovce - Dargov, ktorého termín stavby ešte nie je určený.

Úradné dokumenty

I/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru križovatka, most, stavebné povolenie

Rozhodnutie Okresného úradu Prešov, Odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií, číslo OU-PO-OCDPK-2017/007147-04 zo dňa 17. 2. 2017.

Diaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh, oznámenie o začatí konania o predĺžení platnosti stavebného povolenie

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie konania o predĺžení stavebného povolenia, č. j. 10424/2017/SCDPK-C240/12922 zo dňa 16. 2. 2017 pre stavbu "Ďiaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh".

I/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru, Úprava trolejového vedenia, oznam o začatí stavebného konania

Verejná vyhláška, ktorou Prešovský samosprávny kraj, Úrad Prešovského samosprávneho kraja, Odbor dopravy, oznamuje začatie stavebného konania a nariadenia ústneho konania, č. j. 02416/2017/OOD-002 zo dňa 10. 2. 2017 pre stavbu...

Poznámky k zákonom

Neoznámenie trestného činu. Povinnosť oznámiť trestný čin. Mám takú povinnosť alebo nie?

Som povinný oznámiť trestný čin alebo podozrenie z trestného činu? Kedy nie som povinný oznámiť...

Výkup pozemkov na obchvat: Nechcel čakať, vyplatia ho skôr

Národná diaľničná používa dvojaký meter, tvrdia vlastníci.

Dopravný expert: Nechoďme do diaľnic v polovičnom profile

Podobná diskusia o doprave, akú zažíva Prešov, čaká aj iné mestá. Obchvat Prešova sa prehodnocuje a...

Ani päťdesiat úradných pečiatok vám nepomôže, keď si niekto spomenie, že práve váš dom je treba chrániť pre budúce generácie

Mal by štát zrušiť povolenie na zbúranie funkcionalistickej vily v pražských Petřinách? Hosťami...

Na prebratie zásielky bude viac času

Úradná zásielka adresovaná občanovi napríklad zo stavebného úradu je považovaná za doručenú na...

Jarovce sa odvolali proti rozhodnutiu o vyvlastnení pozemkov pre diaľnicu D4

Obec už časť pozemkov pod diaľnicu NDS predala, ďalšie pozemky potrebuje z dôvodu, že zmeny a...

Pozemkové úpravy a ochrana pôdy

Motto: Bohatý hospodár nepredáva svoj majetok.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Trenčín: Vyvlastnenie vo verejnom záujme

O občianskom spolunažívaní by vedel rozprávať asi každý z nás. Obyvatelia ulice Jahodová v Trenčíne...

Územné a správne členenie Slovenska, história a vývoj

Publikácia opisuje vývoj územného a správneho členenia Slovenska od približne polovice druhého...