Štát ratuje mýtneho víťaza

Reklama:

Súkromná firma má podporu vlády. Zaviedla sa nová vyhláška a na svete je aj novela zákona, ktorá jej môže pomôcť.

31. 10. 2009

Zdroj: Daniela Krajanová, sme.sk

Bratislava - Palubné jednotky. To je najväčší problém, ktorý momentálne rieši prevádzkovateľ elektronického mýta na Slovensku - firma SkyToll. Problém je v tom, že tieto prístroje, cez ktoré sa meria, koľko kilometrov kamión prešiel po slovenských cestách, sú drahšie, než sa prepokladalo. Okrem toho ich bude oproti pôvodným plánom treba viac.

Čo urobil štát 

  • Ministerstvo dopravy vydalo vyhlášku  – mýtny poriadok.
  • Víťaz mýtneho tendra môže účtovať dopravcom  nové nenávratné poplatky.
  • Poslanec Pelegrini v parlamente presadil, že prístroj na meranie prejdenej vzdialenosti nebude musieť mať každý kamión. Pôvodne mal SkyToll zohnať prístroj pre každého. Jeden stojí 300 eur.

Problém SkyTollu pomáha riešiť vláda - vyhláškou a zmenou zákona. Rezort dopravy pod vedením Ľubomíra Vážneho zo Smeru vo vyhláške o mýtnom poriadku určil, že SkyToll si bude môcť za palubné jednotky účtovať extra nenávratné platby. Dovtedy o nich nebola v tendrovej dokumentácii k mýtu ani zmienka. Hovorilo sa iba o tom, že dopravcovia budú musieť za palubné jednotky zaplatiť vratnú zálohou - 50 eur.

Nové poplatky medzitým pomaly nadobúdajú definitívnu podobu. Tí, čo po našich spoplatnených cestách budú jazdiť len príležitostne, by za jeden deň prenájmu palubnej jednotky mali platiť 28 až 37 centov. Táto suma ich má podľa šéfa SkyTollu Mateja Okáliho motivovať, aby pri každom výjazde zo Slovenska palubnú jednotku vrátili SkyTollu. „Je dôležité, aby títo prevádzkovatelia boli motivovaní vracať jednotky, pretože inak nám explodujú náklady na nové jednotky," povedal včera  Okáli.

Podľa jeho slov 60 ­tisíc vodičov prejde cez diaľnicu D2 iba trikrát ročne. „Na konci budúceho roka sa určite stane, že v systéme bude 60­tisíc jednotiek, ktoré budú neaktívne," myslí si. Z jeho slov taktiež vyplýva, že  prenájom budú platiť aj tí, čo palubné jednotky používajú každodenne.  Má ísť o symbolické sumy. Okáli zatiaľ nevie, či pôjdu do štátnej kasy, alebo SkyTollu.

Je to drahšie

Lenže práve preto, aby vodiči palubné jednotky vracali, bola zriadená vratná záloha 50 eur. Opozícia upozorňuje, že SkyToll cez nové poplatky dostane viac peňazí, než vysúťažil. „Toto sú poplatky, ktoré idú  nad rámec ponuky SkyTollu," reagoval opozičný poslanec Ivan Štefanec (SDKÚ). Navyše, extra platby môžu skôr odradiť prepravcov, aby slovenské cesty používali. Paradoxne tak môžu skôr znížiť príjmy štátu z mýta. Štát nezostal len pri vyhláške.

O to sa predvčerom postaral poslanec Peter Pelegrini (Smer). Cez novelu zákona o cestnej doprave zmenil zákon o elektronickom mýte.Po novom už nebude musieť mať palubnú jednotku úplne každý platiteľ mýta. To znamená, že mýto sa bude môcť platiť aj cez automaty.   „Môže to byť napríklad automat, do ktorého hodíte všetky údaje, ktoré bude od vás požadovať. Vhodíte príslušnú sumu a on vám vydá potvrdenie," povedal Pelegrini. Takto to podľa jeho slov funguje v Nemecku. Problém s kontrolou takýchto vodičov nevidí.

Potvrdenie napríklad zároveň určuje, koľko času na prejdenie danej vzdialenosti máte a navyše na cestách sú kontrolné kamery. Tie vozidlo odfotia a vedia zistiť, či si pred polhodinou kupovalo „lístok".

Menej prístrojov, nižšie náklady

Pelegrini tvrdí, že nevie o tom, že by jeho novela mohla nejako ušetriť náklady SkyTollu, a to napriek tomu, že už nebude musieť dodať toľko palubných jednotiek, koľko by musel dodať bez zmeny zákona. Jedna pritom stojí 300 eur. „V tomto prípade ma SkyToll absolútne nezaujímal, lebo môj návrh smeroval k tomu, aby prepravcovia mali jednoduchší život," povedal Pelegrini.

Štefanec nesúhlasí: „Je to významný vstup do celej súťaže a som si istý, že keby toto vedeli všetci účastníci súťaže, ponuky by vyzerali inak."Oslovení vyradení uchádzači s tým súhlasia. „Obe zmeny - prenájom jednotiek, ako aj to, že už nie sú povinné, sú obrovskou výhodou pre SkyToll. Neverím, že Slovensko tieto kroky obháji pred Európskou komisiou," povedal Peter Newole z konzorcia Slovakpass. To sa do súťaže prihlásilo s najnižšou cenou - 630 miliónov eur. SkyToll súťaž vyhral, po tom ako všetkých ostatných Národná diaľničná spoločnosť vylúčila, s ponukou drahšou o 200 miliónov eur.

Štefanec upozorňuje aj na posledné informácie zverejnené v denníku Pravda. Podľa nich  premiér Robert Fico sľúbil krajom oslobodenie prímestskej autobusovej dopravy od mýta. Takýto výpadok príjmov podľa Štefanca niekto bude musieť zaplatiť, a to daňoví poplatníci.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...