Štát: Na verejnú súťaž na výstavbu parku pre Jaguar nebol čas

Reklama:

Ak by sa prípravy v priemyselnom parku začali neskoro, hrozilo by, že Slovensko o Jaguar príde.

14. 01. 2016

Zdroj: Martina Raábová, sme.sk

Jaguar by mal zahájiť výstavbu závodu pri Nitre v apríli 2016. Dovtedy musia byť práce na pozemkoch hotové.

BRATISLAVA, NITRA. Osem oslovených, štyri ponuky. Zákazku na výstavbu priemyselného parku pri Nitre, kde má vyrásť aj závod automobilky Jaguar Land Rover, získal ten, kto ponúkol najnižšiu cenu.

Stavebný gigant Strabag Pozemné a inžinierske staviteľstvo vyčíslil, že projektové dokumentácie či prípravu terénu budúceho parku pri Nitre urobí za 123 miliónov eur, teda za 148 miliónov aj s DPH.

Bez bližších detailov

Spomedzi ôsmich firiem, ktoré štátna eseročka MH Invest oslovila, predložila svoje cenové ponuky len polovica. Stavebná spoločnosť Alpine Slovakia dala najvyššiu ponuku, a to za vyše 170 miliónov eur.

Spoločnosť ViOn ponúkla štátu prípravu parku za necelých 158 miliónov eur. Tretím uchádzačom bol Doprastav, cenu za park vypočítal na niečo vyše 151 miliónov eur. Ide o ceny s DPH. „O víťazovi rozhodla najnižšia cena,“ povedala hovorkyňa ministerstva hospodárstva Miriam Žiaková.

A tak približne v polovici decembra štát podpísal s víťaznou firmou Strabag zmluvu, v ktorej sa podnik zaviazal, že dohodnuté práce urobí včas. Dokedy ich má urobiť, však nevedno.

Hoci v zmluve sa píše, že jej súčasťou majú byť aj prílohy, ktoré by odkryli viac detailov, napríklad harmonogram prác, na webe v Centrálnom registri zmlúv zverejnené nie sú.

A to aj napriek tomu, že zverejnenie takýchto dokumentov je podľa zákona povinné. Štátna eseročka MH Invest, ktorá zmluvu so Strabagom podpísala a ktorá spadá pod ministerstvo hospodárstva, odmietla tieto dokumenty sprístupniť aj podľa infozákona.

Namiesto sprístupnenia celej zmluvy, teda aj s prílohami, sa MH Invest odvolala na informácie v zmluve, podľa ktorých „akýkoľvek dokument, listina, špecifikácia, plán, podklad, náčrt, program, model, vzorka, dáta, dokument a informácia či už hmotne zachytený, alebo ústne poskytnutý týkajúci sa realizácie diela, je dôverný“.

Eseročka MH Invest sa navyše v odpovedi odvolala aj na tú časť zákona, podľa ktorého sa do Centrálneho registra zmlúv nemusia dávať technické predlohy, návody, výkresy, projektové dokumentácie, modely, spôsob výpočtu jednotkových cien a vzory.

Termíny prác či zoznam subdodávateľov, ktorý mal Strabag predložiť MH Invest do dvoch týždňov od uzatvorenia zmluvy, tak ostávajú tajné.

Vybrali ho potichu

Štátna eseročka MH Invest vyberala dodávateľa na prípravu priemyselného parku pri Nitre potichu, cez priame rokovacie konanie bez zverejnenia. Oznámenie o začatí priameho rokovacieho konania zaslala Úradu pre verejné obstarávanie 30. júla 2015, pričom o víťazovi informovala posledný decembrový deň.

Ministerstvo hospodárstva sa odvolalo na časovú tieseň. „Vzhľadom na predpokladané termíny trvania týchto postupov (riadny tender, pozn. red.) by nestihol zabezpečiť potrebné činnosti.“

Ministerstvo vraví, že Slovensko by tak prišlo o významnú investíciu, pretože v tom čase potenciálny investor, teda automobilka Jaguar Land Rover, deklaroval, že nebude mať záujem o umiestnenie investície na Slovensku, ak by štát nebol schopný zabezpečiť prípravu parku vrátane infraštruktúry do apríla 2016. Vtedy mala automobilka začať stavať svoj závod pri Nitre.

Pracovať na príprave parku pri Nitre sa však začalo oveľa skôr, než bola oficiálne podpísaná zmluva so Strabagom. Na pozemkoch sa nachádzali mechanizmy a robotníci, ktorí spevňovali pôdu a pripravovali základy pre budúci priemyselný park. Firma Strabag sa na poliach ocitla už skôr, keď robila hydrogeologické prieskumy.

Podľa informácií denníka SME sa mali na príprave parku podieľať aj robotníci z Doprastavu, túto informáciu nám však samotná firma či Strabag nepotvrdili.

„V zmysle zmluvy o dielo má (Strabag) povinnosť pravidelne informovať spoločnosť MH Invest o svojich subdodávateľoch. K dnešnému dňu neevidujeme informáciu, že spoločnosť Doprastav sa na stavebných prácach podieľa,“ odkázala hovorkyňa Žiaková.

Podľa agentúry SITA sa stavebné konanie v súvislosti s výstavbou parku, na ktorom má stáť výrobca luxusných áut Jaguar Land Rover, začalo 16. decembra minulého roku, vydané bolo aj rozhodnutie o využívaní poľnohospodárskej pôdy na nepoľnohospodárske účely.

Jaguar by mal výstavbu závodu začať už v prvej polovici tohto roka, svoju prevádzku začne o dva roky, teda v roku 2018.

Automobilka má spočiatku zamestnať takmer tritisíc ľudí, pričom plánuje ročne vyrábať od 150-tisíc do 300-tisíc áut. Výška investície je 1,4 miliardy eur.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...