Štát doplatí kúpnu cenu pozemkov pre žilinskú automobilku Kia

Reklama:
15. 09. 2005

Zdroj: SITA

Bratislava - Majitelia pozemkov pod závodmi Kia Motors a Hyundai Mobis a pod cestou pri Žiline pravdepodobne zinkasujú od štátu 805,7 mil. Sk ako doplatok ceny. Za meter štvorcový svojho pozemku tak dostanú 350 Sk. Za pozemky pod infraštruktúru pritom štát doplatí 425,7 mil. Sk a za pozemky pod závodmi zvyšných 380 mil. Sk. O tomto stredajšom rozhodnutí vládneho kabinetu informoval minister financií a dočasný minister hospodárstva Ivan Mikloš na štvrtkovej tlačovej konferencii.

Doplatenie kúpnej ceny sa má podľa Mikloša realizovať prostredníctvom dohody o urovnaní so všetkými vlastníkmi pozemkov. "Týmto spôsobom minimalizujeme riziká vzniku precedensu, aj keď isté riziko zostane," povedal. Doplatenie bude podmienené aj vydaním písomného čestného vyhlásenia každého z vlastníkov o tom, že podporuje realizáciu projektu, súhlasí s doterajším priebehom prác a so zastavením všetkých prebiehajúcich súdnych a iných konaní, ktoré bránia riadnej výstavbe infraštruktúry, a že mu doteraz nevznikla v tejto súvislosti žiadna škoda. "Ak sa toto nedohodne so všetkými vlastníkmi, tak sa doplatenie neuskutoční. Peniaze by sme totiž vynaložili, ale výstavba by sa nemohla obnoviť," povedal Mikloš.

Minister zároveň dodal, že vyplatenie vyše 800 mil. Sk by nebolo v konflikte s 15-percentnou povolenou výškou štátnej pomoci investorom. Peniaze vynaložené za pozemky pod cestou sa totiž do štátnej pomoci nezapočítavajú, keďže nebude slúžiť len pre potreby automobilky. "Do štátnej pomoci sa ale započíta 380 mil. Sk za doplatenie kúpnej ceny pozemkov pod závodmi," povedal Mikloš. O túto sumu sa štátna pomoc navýši kvôli nárastu objemu samotnej investície, keďže Kia Motors preinvestuje na Slovensku o 130 mil. eur viac ako plánovala.

"Vyberali sme len zo zlých riešení, a snažili sme sa vybrať to najmenej bolestné. Neurobenie tohto kroku by znamenalo, že by slovenská strana nebola schopná plniť záväzky vyplývajúce zo zmluvy, a že by vážne hrozilo ohrozenie začatia výstavby, z čoho by vyplývala potreba uhrádzať náhradu škody," komentoval rozhodnutie vlády Mikloš. Slovensko by pritom podľa neho muselo kórejskú firmu za každých sto dní omeškania odškodniť sumou až 4 mld. Sk. Vláda sa do tejto situácie podľa Mikloša dostala vinou zlého manažovania exministra hospodárstva Pavla Ruska. Toto tvrdenie však Rusko odmieta. "Ivan Mikloš navrhuje presne to isté riešenie, ktoré exminister hospodárstva Pavol Rusko navrhoval už na jar tohto roku, pričom Mikloš bol jeho hlavným odporcom," uviedol pre agentúru SITA poradca exministra hospodárstva Maroš Havran.

Mikloš ďalej podotkol, že Rusko mal pristúpiť k procesu vyvlastnenia, hneď ako sa tento problém ukázal. "Teraz už je na proces vyvlastnenia neskoro, pretože by trvalo tak dlho, že by sa ohrozil termín začatia výroby," dodal.

Podrobne monitorujeme:

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...