Starostovia nevylučujú, že budú blokovať cesty pre kamióny

Reklama:
29. 01. 2010

Zdroj: Ľubica Mojžišová, sme.sk, TASR

Krupina - Mýtne spoplatnenie ciest I. tried, proti ktorému protestuje Únia autodopravcov Slovenska, primátori a starostovia podporujú. Vyplýva to z výzvy, ktorú prijali na dnešnom stretnutí v Krupine.

„Cez naše mestá a obce prejdú denne stovky kamiónov, často preťažovaných. Nielen v rannej a popoludňajšej špičke máme problém prejsť z jednej strany cesty na druhú bez toho, aby sme neriskovali. Ak si autodopravcovia vynútia jazdenie po cestách I. triedy bez toho, aby za to riadne zaplatili, našu situáciu to ešte zhorší. Kamióny začnú obchádzať diaľnice a budú na prepravu tovarov využívať tieto cesty," uvádzajú vo výzve.

„Ak za rozbité cesty nebudú platiť tí, ktorí ich využívajú na svoju podnikateľskú činnosť a najviac ich poškodzujú, zložíme sa na ich opravu zase len my všetci. Pri nespoplatnení ciest I. triedy stráca budovanie diaľnic a rýchlostných komunikácií zmysel pre kamiónovú dopravu," argumentujú. Autodopravcov vyzývajú, aby brali ohľad na to, že kamiónová doprava ničí obecné cesty a mosty, ktoré boli budované na menšie hmotnostné zaťaženie a frekvenciu dopravy.

Stretnutia sa zúčastnilo 21 starostov a primátorov z okresov Zvolen, Krupina, Žiar nad Hronom a Žarnovica. „Nie všetci mohli prísť, písomným stanoviskom nás však podporuje ďalších 50," povedal primátor Krupiny Radoslav Vazan.

Vo výzve upozorňujú, že ak budú autodopravcovia vo svojich nátlakových akciách úspešní a nebudú musieť platiť mýto za cesty I. triedy v súčasnom rozsahu, budú tiež nútení pristúpiť na týchto cestách k nátlakovým akciám. „Mestá a obce takisto disponujú technikou, ktorou môžeme zablokovať cesty pre kamióny," povedal Vazan. „Naši občania sú pre nás najdôležitejší. Zvolili si nás, aby sme zastupovali ich záujmy.

Vazan dodal, že odborné stanoviská výskumného ústavu dopravy počítajú s nárastom kamiónovej dopravy v mestách a obciach o 10 až 30 percent, ak by sa mýto platilo len za diaľnice, nie za cesty I. triedy. „Miera, akou jeden kamión poškodzuje cesty, sa vyrovná 30-tisíc osobným autám."

Jaroslav Polaček, člen organizačného výboru Únie autodopravcov Slovenska, si nemyslí, že spoplatnenie ciest I. triedy situáciu vyrieši. „Chápem postoj starostov aj primátorov," povedal, „no spoplatnenie ciest neznamená, že cez ich obce a mestá bude jazdiť menej nákladných áut. Keď budeme mať diaľnice, budeme jazdiť po nich."

Cesty I. triedy nie sú, dodal, spoplatnené nikde v Európe. My mýto platiť chceme, ale len vtedy, keď cesty budú opravené a udržiavané tak ako v iných európskych krajinách."

Priebeh štrajku autodopravcov je stále neznámy

Začiatok štrajku s celoslovenskou pôsobnosťou dopravcovia a sympatizanti Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) ohlásili na pondelok 1. februára, ako však bude prebiehať, ani na dnešnej tlačovej konferencii UNAS jeho organizátori neprezradili. Plánovaný štrajk komentovali so slovami, že sa o jeho priebehu dozvedia médiá aj verejnosť včas, pričom bude v súlade so zákonom.

"Verejnosť by som chcel poprosiť, aby podporila naše myšlienky, pretože mýto sa týka všetkých," uviedol hlavný člen organizačného výboru UNAS Jaroslav Polaček. Keďže zvýšením nákladov dopravcov sa podľa neho zvýšia aj ceny tovarov. Polaček ďalej uviedol, že aj z tvrdení generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Igora Chomu vyplýva, že mýto by mali od roku 2013 platiť aj osobné autá. "Mýto sa teda týka všetkých. My ho platiť chceme, ale len vtedy, keď cesty budú opravené a udržiavané tak, ako v krajinách Európskej únie," podotkol Polaček.

Štrajk by mali podporiť aj dopravcovia z iných krajín Európy "minimálne naši susedia," dodal Polaček. Konkrétne hrubé číslo počtu dopravcov, ktorí sa v pondelok pripoja k štrajku, nechcel konkretizovať.

S tvrdením premiéra Roberta Fica, ktorý 28. januára na tlačovej konferencii po rokovaní s predstaviteľmi autodopravcov, NDS a SkyTollu uviedol, že vláda urobila pre autodopravcov všetko, čo sa dalo, Polaček nesúhlasí.

"Je to zavádzanie. Pán premiér si jednoznačne mýli požiadavky dopravcov s problémami, ktoré sa vyskytli počas prevádzky mýta. My poukazujeme na požiadavky, ktoré sme stanovili 28. decembra 2009, a pán premiér rieši problémy, ktoré sa vyskytli," uviedol Polaček.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...