Starostovia hrozia blokádou ciest

Reklama:

K výstavbe zvyšných častí obchvatu R3 sa idú postaviť tvrdšie.

09. 08. 2013

Zdroj: Naďa Kališová, sme.sk

TVRDOŠÍN. Starostovia Nižnej, Podbiela, Krivej, Dlhej nad Oravou a Sedliackej Dubovej sa stretli s tvrdošínskym primátorom, aby sa spoločne dohodli na krokoch k urýchleniu odľahčenia dopravy v ich katastroch.

Sú nespokojní s prácou vlády a s nedostatočným čerpaním európskych peňazí.

Stále iba sľuby

„Som za bezodkladné urýchlenie budovania cesty R3 úseku Tvrdošín – Sedliacka Dubová v Žilinskom kraji so zaradením medzi najvyššie priority Vlády SR pri rozvoji cestnej infraštruktúry na severnom Slovensku,“ tak znie úvod petície, ktorú predstavitelia šiestich samospráv spustili 1. augusta.

Upozorňujú v nej, že stavba úseku Tvrdošín – Nižná mala podľa plánov vlády začať ešte v roku 2011. Poukazujú na neúnosnú dopravnú situáciu a množstvo nehôd na 24-kilometrovom úseku, počnúc okresným mestom a končiac v Sedliackej Dubovej.

Vlani sa tam stalo 22 dopravných nehôd, pri ktorých zahynuli dvaja ľudia, rok predtým bolo nehôd o dvanásť viac s rovnako tragickou bilanciou.

„Tridsať rokov sa hovorí o obchvate Oravy a stále nie je urobená ani polovica,“ hovorí tvrdošínsky primátor Ivan Šaško. „Kompetentní len sľubujú. Naša trasa sa však odsúva, peniaze idú na rýchlostné cesty v iných častiach Slovenska, kde ani zďaleka kamiónová doprava tak nekomplikuje život občanom ako v našom meste a okolitých obciach.“

Pritvrdia

Výhovorky ohľadom nedostatku financií na výstavbu ciest oravskí starostovia neakceptujú. „Peňazí bolo vo fondoch dosť, Slovenská republika však ponúkaný balík nevyčerpala ani spolovice,“ hovorí nižniansky starosta Jaroslav Rosina.

„Ako sa to mohlo stať a prečo za to nikto nenesie zodpovednosť? Nedostatok prostriedkov je výsledkom neschopnosti vládnych úradníkov.“

Starostovia súbežne so spustením podpisovanej akcie za urýchlenie výstavby obchvatu Oravy budú adresovať aj listy premiérovi, ministrovi dopravy či predsedovi Žilinského samosprávneho kraja. Ak sa veci nepohnú správnym smerom, sú rozhodnutí pritvrdiť.

„Zablokujeme cesty, najskôr na päť minút, ak to nepomôže, blokádu zopakujeme, aj na pol hodiny. Až kým si nás konečne niekto nevšimne a nezačne konať,“ tvrdia starostovia.

Priveľa kamiónov aj hluku

Na úseku od Nižnej po Sedliacku Dubovú je vydané územné rozhodnutie. Nasledovať by mal výkup pozemkov pod stavbu. Na obchvat Tvrdošína je už vydané právoplatné stavebné povolenie. Chýbajú však peniaze.

„Keby konečne spustili stavbu tvrdošínskej časti a zároveň by robili aj na pozemkoch v našej, po dokončení výstavby prvej etapy by mohla súbežne začať aj stavba ďalších častí,“ hovorí starosta Sedliackej Dubovej Ladislav Tomáň.

Všetky dotknuté samosprávy si opakovane dali urobiť rôzne prieskumy na zistenie hluku či hustoty premávky. Už pred deviatimi rokmi prešlo Sedliackou Dubovou za sedemnásť hodín takmer 6600 áut, z toho bolo viac ako tisíc kamiónov. Odvtedy toto číslo ešte narástlo. Zvýšili sa aj prípustné miery hluku, ktoré boli prekročené už vtedajšou premávkou.

„Situácia u nás je hrozná, je to neúnosné,“ hovorí Tomáň. „Keby sme aspoň ulice mali mimo hlavnej cesty, ale takmer celá dedina je postavená práve popri hlavnom ťahu.“

Starostovia chcú na vládu apelovať aj prostredníctvom kandidatúry Poľska na zimné olympijské hry. Ak by totiž Poliaci v rámci olympiády využili aj naše lyžiarske trasy na Chopku, inak ako cez Oravu by sa tam nedostali.

„Infraštruktúra je v takomto prípade prvoradá. Rýchlostnú cestu by však na Orave mala vláda dostavať nielen pre olympiádu, ale najmä kvôli zlepšeniu života tunajších ľudí,“ hovoria predstavitelia samospráv.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...