Šindlerovcom zničili pozemky, Ústavný súd im dal nádej na spravodlivosť

Reklama:

Na pozemkoch, ktorá stále patria rodine Šindlerovcov, Ficova vláda začala stavať rýchlostnú cestu R1 bez ich súhlasu a bez ukončeného procesu vyvlastnenia. Škody bude musieť nahradiť pravdepodobne Radičovej kabinet.

26. 01. 2011

Zdroj: Daniel Vražda, sme.sk

Bratislava - Bratia Šindlerovci bojovali o svoje pozemky v Čiernych Kľačanoch pri Zlatých Moravciach proti štátnej moci viac ako dva roky. Štát začal stavať na ich pozemkoch rýchlostnú cestu R1 bez ich vedomia a neskôr aj napriek ich nesúhlasu.

Pozemky v tom čase patrili a stále patria rodine Šindlerovcov. Momentálne pozemky pretína budúca cesta a de facto sú zničené.

Pokus diaľničnej spoločnosti o znárodnenie šindlerovských pozemkov bol prvým medializovaným prípadom využitia zákona z obdobia Ficovej vlády, ktorý umožňoval stavať aj na nevyvlastnených pozemkoch. Rodina sa postavila proti, odmietla ponúkaných sedem eur za štvorcový meter a sumu označila za výsmech spravodlivosti.

Výrok Ústavného súdu SR, že štát pri vyvlastňovaní pozemkov pod diaľnicami a rýchlostnými komunikáciami porušil ústavu a zákon, dal Šindlerovcom nádej. Cesta k spravodlivosti a náprave bude ešte dlhá.

„Keď aktívny občan vyhrá súboj so štátnou mocou, buduje sa tým demokracia, keď ho štát prevalcuje z pozície moci, je to diktatúra. Aj preto ma potešil výrok Ústavného súdu. Dal nám za pravdu. Je to aj satisfakcia za vyše dva roky arogantného správania sa voči nám. Štát prišiel, vymyslel si zákon a bez nášho súhlasu začal stavať na pozemkoch, ktoré vlastníme 150 rokov. Keby nerozhodol Ústavný súd takto, určite by sme uspeli na medzinárodnom súde pre ľudské práva,“ hovorí Ladislav Šindler, jeden zo spolumajiteľov pozemkov.

Štát staval na súkromných pozemkoch

Bývalý premiér Fico sľuboval, že významne pohne s výstavbou diaľnic a rýchlostných ciest. Pri R1 vláde stáli v ceste majitelia pozemkov, bratia Šindlerovci. Po niekoľkých pokusoch o vyvlastnenie a po odmietnutej ponuke na ich vykúpenie, štát v roku 2008 jednoducho pustil ťažké mechanizmy na pozemky, ktoré mu nepatrili.

Bez súhlasu vlastníkov schválili územný plán na výstavbu cesty a neskôr aj vydali stavebné povolenie na ich pozemkoch. V tom čase už ležal na Ústavnom súde návrh skupiny opozičných poslancov o protiústavnosti takéhoto spôsobu vyvlastňovania.

„Urobili to bez nášho súhlasu. Potichu, ani sme nevedeli, že idú stavať. Pôvodne sme uvažovali, že budeme pestovať na pozemkoch bioplodiny, alebo ich využijeme po vyňatí z pôdneho fondu ako stavebné pozemky. Cesta ich preťala a rozdelila na dva nesúrodé trojuholníky. Pozemky sú zničené, bez ornice. Pestovať bioplodiny pri ceste je nemožné,“ dodáva Šindler.

Štát dostal rodinu Šindlerovcov pred niekoľkými rokmi do situácie, keď síce stále vlastnila znehodnotené pozemky, ale nemohla o nich rozhodovať, využívať ich, ani predať. Približne v polovici uplynulého roku vyvlastňovanie prerušili.

V prípade Šindlerovcov čakali na znalecký posudok, ale vo všeobecnosti hlavne očakávali verdikt Ústavného súdu o podaní skupiny vtedy opozičných poslancov na čele s Danielom Lipšicom. Tí označili postup vlády pri vyvlastňovaní za neústavný a protizákonný.

Vlastníci sa chcú dohodnúť

Jeden z vlastníkov pozemkov pri Čiernych Kľačanoch, Ladislav Šindler, momentálne čaká na zverejnenie nálezu Ústavného súdu, aby si ho mohol dôkladne preštudovať. O protiprávnom stave informoval nedávno aj ministerstvo dopravy a premiérku Ivetu Radičovú.

„Nemám list pred sebou, ale myslím si, že usmernili Národnú diaľničnú spoločnosť, ako má konať. Majú nájsť riešenie na dohodu,“ hovorí Šindler.

Národná diaľničná spoločnosť už má k dispozícii návrh rodiny na dohodu o vysporiadaní. Šindlerovci chcú, aby štát respektíve Národná diaľničná spoločnosť, odkúpila celý, momentálne už len vyše hektárový pozemok, za primeranú cenu. Naviac žiadajú náhradu nemajetkovej ujmy.

„Chceme, aby odkúpili celý pozemok, lebo oni ho znehodnotili. Žiadame aj nemajetkovú ujmu, pretože sme neboli pánmi svojich pozemkov a nemohli sme ich užívať,“ dodáva.

Ladislav Šindler vie, že súčasná vláda, ani toto vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti situáciu nezapríčinilo, ale predpokladá, že sa k náprave krívd postavia racionálne.

„Neviem, aká bude reakcia. Môžu sa k problému postaviť racionálne, alebo z pozície moci. Verím v Boha, takže môžem len predpokladať, že to bude racionálne. Ak nie, budeme musieť požiadať, aby rozhodol súd,“ reagoval majiteľ pozemkov na otázku, či verí v spravodlivé riešenie zo strany štátu.

Šindler si myslí, že ak o jeho a ďalších prípadoch rozhodujú tí istí ľudia, ktorí v opozícii kritizovali vyvlastňovací zákon, hovorili o ňom ako o porušení ústavných práv a vďaka nim sa dostal až pred Ústavný súd nemali by teraz rozhodnúť inak, ako spravodlivo. V opačnom prípade by to bolo nelogické.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...

Môže súd nariadiť stavebnému úradu vykonanie štátneho stavebného dohľadu?

Žalobca podal obci Hodruša-Hámre, ako príslušnému stavebnému úradu,žiadosť o prešetrenie legálnosti...