Šéf NDS: Diaľnice vysúťažené za Figeľa nie sú rizikovejšie

Reklama:

Nový šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Milan Gajdoš sa nebojí o kvalitu diaľnic vysúťažených za Figeľa.

22. 05. 2012

Zdroj: Daniela Krajanová, sme.sk

Od januára sme zaviedli desaťdňové diaľničné nálepky a Brusel hovorí, že by mali byť aj týždňové. Čo ukazujú výnosy z nálepiek? Je viac takých, ktorí dovolenkujú a príjmy klesli, alebo stúpli, lebo viac ľudí si kupuje dlhšiu nálepku, aj keď idú štyrikrát do roka dva dni po diaľnici?

„Nejaký zásadný vplyv na celkové výnosy táto zmena nemá.“

Keby Brusel prikázal týždňové známky, ste za to, aby sme si nechali zároveň aj desaťdňové?

„Je lepšie byť len pri jednom type krátkodobej nálepky napríklad pre náklady na distribúciu, ktoré by s ďalšou krátkodobou nálepkou rástli“.

Kedy budeme platiť za diaľnicu esemeskou? Spomínal sa budú budúci rok, je to aktuálne?

Platby za užívanie diaľnic formou SMS sú z pohľadu nákladov najvyššie. V Česku tento projekt odložili o niekoľko rokov. V Rakúsku možnosť elektronizácie takisto v minulosti prehodnocovali a dospeli k záveru, že to nebudú robiť. Je to memento aj pre nás.“

A stíhate to posúdiť a vytendrovať tak, aby SMS fungovali od budúceho roka?

„Nehovoril by som o januári 2013 ako o termíne, kedy bude elektronizácia zrealizovaná.“

Za ministra Jána Figeľa sa podpísali zmluvy na výstavbu troch častí D1. Súčasný premiér vtedy povedal, že tieto diaľnice vychádzajú príliš lacno a po piatich rokoch sa de facto rozpadnú pod kolesami áut. Vy ste v NDS pôsobili na vysokom poste aj čase, keď sa tieto zmluvy podpisovali. Upozorňovali ste kompetentných, že tie diaľnice nebudú v poriadku?

„Na Slovensku platia normy, ktoré definujú, v akých parametroch možno stavať diaľnice a tieto parametre sú platné pre nás aj pre zhotoviteľa diaľnice. Na NDS je dozrieť na to, aby normy boli splnené. Ak budú tak si myslím, že budú diaľnice v očakávanej kvalite.“

Diskutovalo sa o tom riziku aj v tom čase, keď sa zmluvy podpisovali?

"Nehovorili sme o riziku, hovorili sme o tom, že existujú určité normy, ktoré definujú možnosti pri výstavbe diaľnic, a tieto normy sú dozorované. Riziko, ktoré pomenoval premiér, som ja osobne tak nevnímal ani to dnes tak nevnímam.“

Myslíte si, že to konštatovanie premiéra vychádza z nejakej neodbornosti alebo je to len politikum?

„Myslím si, že takéto konštatovania zaznievali skôr z konkurenčných firiem.“

Tieto diaľnice teda nie sú rizikovejšie než ktorékoľvek predtým?

„Ja ich tak nevnímam.“

Pýtajú si stavitelia týchto diaľnic, ktoré podpísali za Figeľa, nejaké peniaze navyše cez dodatky?

„Zatiaľ takýto dodatok ani žiadne očakávanie dodávateľov neboli predložené.“

Považujete za dobrý premiérov nápad škrtnúť najnižšiu a najvyššiu ponuku v tendroch, ktorými chce predísť špekulatívne nízkym cenám?

„Toto je jeden z príkladov, ako by bolo možné pomôcť v procese verejného obstarávania. Ukáže len prax, či takéto riešenie splní očakávania.“

Ste odborník. Odporúčate to ako najlepšie riešenie?

„Otázka je, aký by to mohlo mať dosah a aké existujú protiopatrenia z pohľadu uchádzačov o takéto zákazky. Nemôžem dnes s istotou tvrdiť, že takéto opatrenie by splnilo očakávania.“

Myslíte si, že sa niekto prihlásil do diaľničnej súťaže s tým, že podlezie cenu a neskôr si vypýta dodatky?

„Z mojej pozície ťažko vyhodnotiť myslenie potenciálnych zhotoviteľov.“

Kto sú také firmy, ktoré vnímate ako tie, ktoré najčastejšie chodia do NDS a chcú meniť zmluvy, zvyšovať ceny a podobne?

Neviem, že by niektoré firmy boli takto špecificky definované.

Je už uzavretá žiadosť o zvýšenie ceny za stavbu Sverepec – Vrtižer? Váhostav chce doplatiť 25 miliónov eur.

„Nie.“

Niečo z tých požiadaviek je podľa vás opodstatnené?

„Komisia koná. Čaká sa na výsledok.“

Teraz máte ako šéf NDS postaviť novej vláde D1 po Košice. Jeden z jej úsekov medzi Hubovou a Ivachnovou stále nie je podpísaný, aj keď obálky sa už dávno otvárali. Prečo?

„Ak z predložených ponúk vyvstanú pre hodnotiacu komisiu NDS nejaké otázky, tak je legitímne, aby žiadala dodatočné vysvetlenia.“

Kedy očakávate, že sa tento tender uzavrie?

„Je to vec komisie.“

Môže rozhodovať aj ďalší rok?

„To nie, odtiaľ­potiaľ.“

Už 6. júna by mali otvárať obálky v súťaži na najnáročnejší úsek D1, čiže tunel Višňové. Platí to?

„Ten termín zatiaľ platí.“

Úsek Turany – Hubová spochybňuje Brusel, pretože má viesť chráneným územím. Je ešte nádej, že by sa aspoň časť z neho stihla postaviť ešte z eurofondov tohto programovacieho období?

„Tá nádej tam je.“

Ale reálne je to asi iba pre jednu polovicu tohto úseku – menej náročnú. Rozdelíte tento úsek na dve časti?

„Zatiaľ je to len v rovine úvah, definitívne riešenie nepadlo.“

Sú nejaké signály z Bruselu, či budeme musieť meniť celú trasu, aby sme neškodili prírode?

„Dnes nemožno povedať, že by boli nejaké signály, ktoré by prejudikovali záver komisie.“

Keď sme sa pýtali ministra Počiatka, kedy by mohla byť hotová celá D1, spomenul rok 2018. Ako to vidíte vy?

„Dokončenie D1 sa viaže na termín začiatku výstavby a začiatok výstavby je definovaný procesom prípravy a samotnou súťažou.“.

Myslíte si, že je diaľnica do Košíc v roku 2018 reálna?

„Reálnosť akéhokoľvek termínu je daná začiatkom výstavby.“

Úkoloval vás minister Počiatek alebo niekto z novej vládnej garnitúry, aby ste sa vyhýbali termínom? Aj nová vláda sa im totiž vyhýba.

„Osobne ma nikto neúkoloval, ale mám svoje skúsenosti, ktoré som nadobudol v NDS. Ja si pamätám, ešte termín 2010.“

Vtedy ste sa na ten termín ako pozerali?

„Bol som v pozícii finančného riaditeľa, pozeral som sa skôr na problém definovania zdrojov financovania jednotlivých úsekov ako termín.“

Čo vieme financovať v tomto programovacom období v rámci D1 a južnej rýchlostnej cesty R2 z eurofondov?

V krátkom čase bude vypísaná súťaž na obchvat Žiaru nad Hronom v rámci R2, ďalej sú to úseky Zvolen východ - Pstruša, Pstruša - Kriváň, ktoré by sme veľmi radi realizovali ešte z tohto programovacieho obdobia. V rámci D1 je to Dubná skala – Turany, Jánovce – Jablonov, Hubová – Ivachnová, Fričovce – Svinia.

D1 sa zmestí celá okrem Višňového a sporného úseku Turany – Hubová?

„Okrem týchto dvoch úsekov budú z nasledujúceho programovacieho obdobia financované aj D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka a úsek D1 Prešov, západ – Prešov, juh.“

Pracujete už s Počiatkom na novom pláne výstavby diaľnic?

„Áno. Teraz je v rovine aktualizácie termínov.“

Nová stratégia nebude? Neodporučíte napríklad potiahnuť R1 z Bystrice až do Ružomberka?

„Otázka skôr stojí tak, kedy tento projekt realizovať a realizovateľnosť projektu je viazaná na prípravu a pri tomto úseku aj na definovanie zdrojov financovania.“

Pôsobíte v NDS už niekoľko vlád. Čím ste si získali sympatie toľkých vládnych garnitúr?

„Definoval by som to ako vec, ktorá vznikla súzvukom viacerých okolností. Tak ako každému sa tvorí životná cesta, tak sa tvorí aj mne.“

Počas vášho pôsobenia v NDS ste často menili pozíciu. Boli ste členom predstavenstva, finančným riaditeľom či prevádzkovým riaditeľom. Koľkokrát ste už dostali odstupné?

„Čo sa týka odstupného, tak táto vec bola aj predmetom širokej publicity.“

Bol to len ten jeden prípad, o ktorom sa písalo? Vtedy malo ísť o 12-tisíc eur.

„Prvé odstupné bolo za pracovnoprávnych vzťah a čo sa týka odstupného za člena predstavenstva, tak toto bolo vyrovnané v rámci môjho nového zmluvného vzťahu ako člena predstavenstva od júna 2011.“

V oboch prípadoch ste odstupné neprijali?

„V jednom prípade som ho neprijal, v druhom som ho vrátil.“

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...