S výstavbou R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka sa zatiaľ nepočíta

Reklama:
05. 06. 2011

Zdroj: SITA

Banská Bystrica - Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja vo svojom Programe pokračovania prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest v rokoch 2011 - 2014 nepočíta s výstavbou predĺženia rýchlostnej cesty R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka.

Banskobystrického župana Vladimíra Maňku sklamalo aj to, že obchvat Žiaru nad Hronom ako súčasť rýchlostnej cesty R2 z Trenčína do Košíc je v programe uvedený len ako rezervný projekt pre prípad neschopnosti včas vyčerpať zdroje z operačného programu Doprava na iné úseky.

"Pre Banskobystrický samosprávny kraj je tiež veľmi dôležité, aby sa začala výstavba cesty R2 medzi Zvolenom a˙Košicami," dodal Maňka.

Podľa Programu pokračovania prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest v rokoch 2011 - 2014, ktorý ministerstvo dopravy predložilo koncom mája do medzirezortného pripomienkového konania, sa má do roku 2014 v Banskobystrickom kraji začať výstavba rýchlostnej cesty R2 v úseku od Zvolena po Kriváň v okrese Detva, v polovičnom profile obchvat obce Mýtna v okrese Lučenec a prípadne obchvat Žiaru nad Hronom, ktorý je v programe uvedený ako rezervný projekt.

Ešte vlani na jeseň minister dopravy Ján Figeľ hovoril o predĺžení rýchlostnej cesty R1 Trnava - Banská Bystrica o zhruba 50-kilometrový úsek z Banskej Bystrice do Ružomberka ako súčasti alternatívneho spojenia Bratislavy s Košicami, respektíve do dokončenia diaľnice D1 v úseku Žilina - Ružomberok ako o časti jediného rýchlostného spojenia Bratislavy s Košicami.

Pred mesiacom pre agentúru SITA uviedol, že začiatok výstavby tohto úseku je v súčasnosti skôr témou zdrojov a formy financovania. "Jedna z možností hovorí o akoby pokračovaní PPP formy, keďže aj obchvat Banskej Bystrice je súčasťou PPP balíka. Iná možnosť je nájsť kombináciu štátnych a európskych prostriedkov z blížiaceho sa rozpočtového obdobia, ktoré sa začína prvým januárom 2014," uviedol Figeľ.

Predĺženie R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka je plánované aj ako nový koridor časti cesty s medzinárodnou dopravou E77 od hraníc s Maďarskom cez Šahy, Zvolen, Banskú Bystricu, Ružomberok a Tvrdošín po hranice s Poľskom, respektíve od Budapešti na Krakov. Tranzitnú dopravu má odkloniť z horského priechodu Donovaly a okolia zdrojov pitnej vody do tunela popod Hiadeľské sedlo medzi Nízkymi Tatrami a Starohorskými vrchmi. Rozdelené je na štyri úseky, pričom prvý - obchvat Banskej Bystrice - sa už stavia od roku 2009 formou verejno-súkromného partnerstva (PPP) a má byť dokončený na budúci rok.

Ďalšími úsekmi sú Banská Bystrica - Slovenská Ľupča, Slovenská Ľupča - Korytnica a Korytnica - Ružomberok (napojenie na D1). Podľa zámeru, ktorý na posúdenie vplyvov na životné prostredie (EIA) predložila Slovenská správa ciest, a ktorý od ministerstva životného prostredia ešte na jeseň minulého roka získal súhlasné stanovisko, sa mala na úsekoch Slovenská Ľupča - Korytnica a Korytnica - Ružomberok začať výstavba v tomto roku a na úseku Banská Bystrica - Slovenská Ľupča v roku 2012.

Celé predĺženie R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka malo byť podľa zámeru hotové v októbri 2016.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...