Rýchlostná cesta R2 nepôjde popri Sliači

Reklama:

Obyvatelia kúpeľného mestečka Sliač sa obávali, že im do života zasiahne okrem letiska aj rýchlostná cesta R2, ktorá ohrozí pramene.

01. 12. 2014

Zdroj: Daniel Vražda, sme.sk

Reklama:

DETVA, ŽIAR NAD HRONOM. Výsledky hydrogeologického prieskumu pri Sliači neumožnia Národnej diaľničnej spoločnosti využiť variant severného obchvatu Zvolena, ktorý mal spojiť kúpeľné mesto so Zvolenom. SME to potvrdil včera minister dopravy Ján Počiatek.

„V úseku Sliač sme dostali zamietavé stanovisko z pohľadu spodných vôd a budeme musieť zmeniť pravdepodobne trasovanie. Vrátime sa k environmentálnemu posudzovaniu. Bohužiaľ, taká je legislatíva, musíme ju rešpektovať a vraciame sa v čase,“ konštatoval Počiatek.

Tri varianty

Riaditeľ NDS Milan Gajdoš dodal, že oficiálne stanovisko ešte nemajú, ale podľa predbežných informácií by úsek pri Sliači nemal byť schválený.

Do úvahy prichádzajú ďalšie tri varianty, a to odklonenie existujúcej trasy ešte bližšie k Zvolenu alebo výraznejšie nákladnejší južný obchvat Zvolena a podľa Gajdoša ešte aj hypotetická tretia možnosť, ťah cez mesto Zvolen.

Počiatek nechcel odhadovať, kedy by spomínaný úsek mohol byť hotový. Tvrdí, že environmentálne posudzovania majú svoj vlastný život a môžu výrazným spôsobom časovo skomplikovať výstavbu.

Plánovaná rýchlostná cesta R2 začína pri Trenčíne, prechádza cez Prievidzu, Žiar nad Hronom, Zvolen, Lučenec a končí pri košických Oľšanoch. Celková dĺžka je vyše 313 kilometrov.

Po dobudovaní obchvatu Zvolena, a úsekov Zvolen – Pstruša a Pstruša - Kriváň sa rýchlostná cesta R2 pripojí k R1 do Bratislavy.

Na tejto trase je problematický aj takmer osem kilometrový úsek Zvolen – Pstruša, kde poklepávali základný kameň už v septembri, ale firmy začali pracovať len pred niekoľkými týždňami.

Ministerstvo dopravy využije v tomto prípade možnosť fázovania, čo znamená že časť stavby bude financovať z dobiehajúceho a časť už z nového operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Počiatek dodal, že financovanie nie je základným problémom stavby.

V decembri 2015

Desať kilometrový nadväzujúci úsek Pstruša – Kriváň stavajú podľa harmonogramu a vodiči by po ňom mohli jazdiť v decembri budúceho roku. Časová úspora štyri minúty je minimálna oproti zvýšeniu bezpečnosti dopravy cez Detvu.

„Na tomto úseku, ktorý bude dôležitým obchvatom Detvy je nad očakávania dobrý. Podľa dodávateľa je možné, že ho odovzdajú ešte pred zmluvným termínom,“ konštatoval minister dopravy po kontrolnom dni.

Spokojní sú aj predstavitelia Európskej komisie. Jaroslav Straka vyhlásil, že úsek Pstruša – Kriváň je na 40 percent hotový a postup prác je v súlade s harmonogramom.

„Pred rokom sme poklepávali základný kameň a dnes je za zhotoviteľmi obrovský kus práce,“ dodal.

Podľa optimistického scenára Ministerstva dopravy by nadväzujúci úsek smerom na Lučenec chceli začať súťažiť na prelome rokov 2015 – 16.

O obchvate Žiaru nad Hronom sa hovorí už od konca 90. rokov. Mesto pretína cesta medzinárodného významu s veľkým množstvom križovatiek a priechodov pre chodcov.

Denne tadiaľ prejde okolo 20 tisíc áut vrátane kamiónov.

Obchvat mal byť hotový už v októbri tohto roku, neskôr termín posunuli na november. Minister Počiatek včera vyhlásil, že vodiči budú jazdiť po ňom do Vianoc.

Západný obchvat Žiaru nad Hronom má dĺžku približne šesť kilometrov. Postavili ho v polovičnom profile, len posledný kilometer pred križovatkou s rýchlostnou cestou R1 je v plnom profile so štyrmi jazdnými pruhmi.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...

Môže súd nariadiť stavebnému úradu vykonanie štátneho stavebného dohľadu?

Žalobca podal obci Hodruša-Hámre, ako príslušnému stavebnému úradu,žiadosť o prešetrenie legálnosti...

Opozícia pre spornú vyvlastňovaciu novelu podáva podnet na Ústavný súd

Sporná novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic...