Rýchlocestu opäť preložia. Na september

Reklama:

PPP projekt. Spustenie výstavby R1 v auguste sa nestihne. Banky dostali viac času na úverové zmluvy.

19. 08. 2009

Zdroj: Ján Kováč, hnonline.sk

Ani jún, ani júl, ani august... Spustenie výstavby rýchlostnej cesty R1 obchádzajúcej Nitru a Zlaté Moravce sa opäť odkladá, tentoraz na september.
Stavať sa malo začať podľa posledných vyjadrení ministra dopravy Ľubomíra Vážneho v druhej polovici augusta. Po viacerých odsunoch sa však ani tento termín nestihne. Dôvodom je, že banky, ktoré zabezpečujú financie, si na uzatvorenie úverových zmlúv vyžiadali viac času.

Vraj naposledy

Podľa ministrovho hovorcu Stanislava Jurikoviča to má byť pri R-jednotke už posledné zdržanie. To však rezort hovoril už viackrát. Úseky, ktoré sú posledným chýbajúcim článkom na štvorprúdovke Trnava - Banská Bystrica, budú podľa posledných informácií hotové v roku 2011. "V prípade, že sa výstavba začne v septembri, k ďalšiemu oddialeniu už nepríde,“ ubezpečuje Jurikovič.

V auguste sa teda podpíšu finálne zmluvy medzi bankami, ktoré budú stavbu financovať, a stavebno-investičnou firmou Vinci, ktorá cestu postaví a 30 rokov ju aj bude spravovať. Po podpise týchto zmlúv by už výstavbe nemalo brániť nič. "Existuje pevný termín do konca augusta, dokedy má koncesionár so súhlasom ministerstva uzavrieť všetky zmluvy týkajúce sa finančného uzavretia a načerpania úverov,“ povedal Roman Čmelík zo spoločnosti Wood & Company, ktorá je v poradenskom tíme ministerstva dopravy. Finančné uzatvorenie je podľa neho len "technická záležitosť“, preto sa dohodnuté podmienky už nemajú prečo meniť a potrebné pôžičky budú zazmluvnené v priebehu niekoľkých dní. "Výstavba už v súčasnosti v určitom rozsahu prebieha, po konci augusta by sa malo ísť na plný plyn.“ V teréne, cez ktorý bude rýchlostná cesta prechádzať, sa totiž už na jar začali rúbať stromy a vyrovnávať povrch. Tieto práce však financuje koncesionár sám.

Bude to za viac

Úseky rýchlocesty R1 v celkovej dĺžke viac ako 50 kilometrov dal rezort dopravy postaviť modelom verejno-súkromného partnerstva. Znamená to, že Vinci cestu postavia a popritom ju budú aj úverovo financovať a udržiavať počas 30 rokov. Za toto všetko mal štát pôvodne zaplatiť 1,5 miliardy eur, ktoré sa mali zvýšiť o úroky. Banky, ktoré firme Vinci na výstavbu požičajú, si však v dôsledku hospodárskej krízy vypýtali vyššie úroky, čo zvyšuje dohodnutú cenu o pol miliardy. Vážny im vyhovel, no dohodol sa s nimi, že cenu znížia, ak klesnú rizikové prirážky na bankovom trhu. Niečo podobné sa môže stať aj s diaľnicou D1, kde sa pre nedostatok voľných zdrojov v bankovom sektore s výstavbou ráta v najlepšom prípade na jeseň.

Sever alebo juh

Dostavba R-jednotky prinesie okrem iného aj zatraktívnenie južnej trasy z východu na západ. Do roku 2011 tu má postupne pribudnúť zhruba 70 kilometrov štvorprúdovej cesty, čo je výrazne viac ako na severnej D1. Okrem obyvateľov Banskobystrického kraja sa to bude týkať aj ľudí, ktorí dochádzajú na západ z prešovského či žilinského regiónu. Napríklad z Popradu do hlavného mesta dnes pri jazde cez severnú trasu chýba zhruba 100 kilometrov diaľnice. Na ceste cez Donovaly a Banskú Bystricu je to o tretinu viac. Obe trasy sú pritom porovnateľne vzdialené od Bratislavy. O dva roky však už bude podľa aktuálnych plánov viac chýbajúcich úsekov na severe.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...