Rusko odmieta zodpovednosť za navýšenie výdavkov pre Kia

Reklama:
25. 09. 2005

Zdroj: SITA

Bratislava - Exminister hospodárstva Pavol Rusko odmieta, že možné dodatočné výdavky štátu na investíciu Hyundai/Kia spôsobilo zlé manažovanie rezortu pod jeho vedením. Navýšenie nákladov na investíciu Hyundai/Kia zodpovedá podľa poradcu exministra hospodárstva Maroša Havrana skutočnosti, že sa juhokórejská spoločnosť rozhodla zvýšiť produkciu v novej automobilke pri Žiline z 200 na 300 tis. áut ročne. "Samozrejme nemalú sumu, približne 800 mil. Sk, v tomto navýšení tvorí rozhodnutie vlády doplatiť za pozemky majiteľom, ktorí predali svoje parcely pod nový závod za súdnoznalecký posudok," povedal pre agentúru SITA Havran. Ako dodal, podrobné zdôvodnenie a informácie, akým spôsobom sa vyvíjali náklady na investíciu, dostal minister financií a dočasný minister hospodárstva Ivan Mikloš od spoločnosti Žilina Invest, ktorá je zodpovedná za realizáciu celého projektu.

Podľa Správy o súčasnej situácii a možných rizikách ďalších vplyvov projektu Hyundai/Kia na verejné financie, ktorú vypracovalo Ministerstvo hospodárstva SR (MH) pod vedením ministra Mikloša, môžu byť dodatočné výdavky štátu v objeme 5,7 mld. Sk. Oproti pôvodným záväzkom Slovenska to predstavuje nárast o 77,45 %. Časť z tejto sumy sa už vynaložila, napríklad na regionálny rozvoj Žiliny v objeme 406,7 mil. Sk. "Napriek opakovaným požiadavkám zo strany ministerstva financií nikdy neboli vláde predložené informácie o skutočných ďalších záväzkoch slovenských strán a o vyvolaných nákladoch. Bývalý minister hospodárstva tak neurobil, a naopak, náklady štátu sa bez vedomia vlády postupne ďalej výrazne zvyšovali," uvádza sa v správe, ktorú by mala v najbližšom období prerokovať vláda.

Rozhodujúcim dôvodom zvýšenia realizačných nákladov je podľa správy jeho zlá príprava, keď sa úsilie slovenských strán sústredilo na získanie investície, a nie aj na vytvorenie predpokladov pre splnenie záväzkov. "Už v tom čase malo byť koncipientom záväzkov zrejmé, že záväzky sú časovo, finančne a vo vzťahu na počet vlastníkov pozemkov a možnosť priechodnosti jednoduchého výkupu vysoko rizikové," uvádza sa v správe. Z hľadiska štátneho rozpočtu potenciálny nárast podpory štátu je podľa správy neakceptovateľný. "Úlohou MH a mesta Žilina je urýchlene rokovať o minimalizácii týchto nákladov," konštatuje správa.

Podrobne monitorujeme:

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...