Rozbieha sa petícia za rýchle dokončenie cesty R2

Reklama:
12. 11. 2010

Zdroj: sas, Korzár

Rožňava - Spojenie Košíc s Bratislavou tzv. južnou trasou, ktorá už mala roky fungovať, si chcú petíciou vymôcť regióny na juhu stredného a východného Slovenska. Včera začali pod ňu zbierať aktivisti v Lučenci podpisy. Predpokladajú, že za tri mesiace ich získajú minimálne 300 tisíc a potom ich doručia do Národnej rady.

Nevylučujú aj referendum

"Politici odstrihli južné Slovensko od peňazí, regióny tu roky zaostávajú, investori sem neprichádzajú, nie je tu práca. Petícia je pokus domôcť sa svojich práv," hovorí predseda petičného výboru Pavol Rapco.

Podporu mieni získavať najmä medzi samosprávou, ale i firmami, organizáciami a občanmi. "Doteraz som nestretol človeka, ktorý by bol proti," dodáva.

Petícia žiada urýchlenie výstavby rýchlostnej cesty R2 v úseku medzi Zvolenom a Košicami, prijatie záväzného harmonogramu výstavby a súvislé budovanie cesty až do jej úplného ukončenia. "Chceme, aby sa začalo stavať na budúci rok, ak sa veci napriek petícii nepohnú, požiadame o vypísanie referenda," ubezpečuje Rapco.

Podľa plánov Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) bude rýchlostná cesta hotová najskôr v roku 2021. V súčasnosti je výstavba po jednotlivých úsekoch len v prípravných fázach.

Investori sa kvôli ceste otáčajú

Gemer, Novohrad, Abov i Košice prišli za posledné roky pre zlé dopravné spojenie o desiatky investorov a tisíce pracovných príležitostí.

"Boli tu zástupcovia japonskej firmy Minebea, ktorí mali záujem o elektrotechnickú produkciu. Keď zistili, v akom stave sú cesty a že sa to tak rýchlo nezmení, viac som ich nevidel," spomína Vladislav Laciak, primátor Rožňavy.

Rovnakú skúsenosť má s ďalšími investormi, ktorí sa o mesto zaujímali, no skončili inde. V spádovom území viac ako 200-kilometrového úseku budúcej cesty R2 žije takmer tretina obyvateľov Slovenska.

"Nevyhovujúce dopravné napojenie je hlavnou príčinou dlhodobého zaostávania regiónov na juhu stredného a východného Slovenska," myslí si Vladimír Bystriansky, riaditeľ lučeneckej kancelárie Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory.

Podobnú skúsenosť ako Rožňava má Detva, Tomášovce, Mýtna, Rimavská Sobota, Rožňava, ale i Košice. Radnice týchto miest jednoznačne podporujú petíciu za urýchlenú výstavbu. "Mesto Košice dlhodobo podporuje dobudovanie južnej trasy v smere na Zvolen a Bratislavu," potvrdila hovorkyňa mesta Katarína Jantošovičová.

Petícia pomôže i tunelu cez Sorošku

"Ministerstvo dopravy ubezpečuje obyvateľov juhu Slovenska, že robí všetko pre to, aby sa výstavba potrebných úsekov R2 rozbehla čo najskôr. Pripravenosť týchto úsekov nám ale neumožňuje začať stavať," tvrdí Martin Krajčovič, hovorca ministerstva. "Dokončenie celej trasy je vecou strategického rozhodnutia ministerstva," tvrdí Marcel Jánošík, hovorca NDS.

Cesta z Košíc do Zvolena, Nitry a Bratislavy je najkratšia i najvyužívanejšia spojnica východu so západom krajiny. Jediným problematickým úsekom trasy je horský priechod Soroška, ktorý by mala cesta R2 prekonávať 4,6 kilometra dlhým tunelom.

Výstavbu tunela odporučilo ministerstvo životného prostredia ako najvýhodnejší variant pre životné prostredie. Začať by sa mal stavať o dva roky s dokončením v roku 2017. Ak by bola petícia úspešná, mohlo by to byť i skôr.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...