Rekordnú pokutu pre stavbárov za kartel potvrdili, Najvyšší súd pochybenia nevidí

Reklama:

Šesť stavebných firiem malo za veľký diaľničný kartel zaplatiť 44,8 milióna eur.

07. 11. 2016

Zdroj: Marek Poracký, sme.sk

BRATISLAVA. Pokuty za 44,8 miliónov eur za kartel šiestich veľkých stavebných firiem z roku 2004 sú platné. Najvyšší súd minulý týždeň potvrdil svoje rozhodnutie po tom, čo ho vlani v júni Ústavný súd zrušil.

Diaľničný kartel podľa rozhodnutia Protimonopolného úradu z roku 2006 spáchali portugalský Mota - Engil, Strabag, Skanska DS, Doprastav, Inžinierske stavby Košice a stredná stavebná spoločnosť Betamont.

„Najvyšší súd Slovenskej republiky potvrdil závery uvedené v rozhodnutiach Protimonopolného úradu Slovenskej republiky vo veci kartelovej dohody uzatvorenej šiestimi spoločnosťami v súvislosti s výstavbou úseku diaľnice,“ napísal Protimonopolný úrad.

Kauzu diaľničného kartelu, v ktorom bolo šesť veľkých stavebných firiem, riešil Najvyšší súd po druhýkrát. Vrátilo sa to k nemu po tom, čo vlani v júni Ústavný súd prvé rozhodnutie Najvyššieho súdu zrušil.

Najvyšší súd porušil podľa verdiktu Ústavného súdu ich základné právo nebyť odňatý zákonnému sudcovi. Je to ústavné právo, ktoré ľuďom i firmám garantuje, že o ich žalobe bude rozhodovať náhodne určený sudca a neskôr sa už nebude svojvoľne meniť.

V senáte, ktorý rozhodoval o rekordnej pokute pre stavbárov sa však sudcovia svojvoľne menili, a to na základe rozhodnutia vtedajšieho predsedu Najvyššieho súdu Štefana Harabina.

Zdá sa, že argumenty Ústavného súdu Najvyšší súd neakceptoval.

O pokute vo výške takmer 45 miliónov eur rozhodol ešte v roku 2006 Protimonopolný úrad. Spoločnosti Betamont, Inžinierske stavby, Skanska a Strabag zaplatili na pokutách 24,3 milióna eur. Doprastav mal zaplatiť pokutu 6,6 milióna eur, ale zbavil sa jej cez reštrukturalizáciu.

Ostatných 13,9 milióna eur pripadlo na portugalskú firmu Mota-Engil. Dodnes nie je známe či firma pokutu zaplatila.

Usvedčujúcim dôkazom pre ich kartel z roku 2004 bola totiž iba analýza ponúk, s ktorou súťažili o osemkilometrový úsek D1 pod Tatrami. Mnohé ceny sa podľa Protimonopolného úradu zhodovali na desatinné miesta.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...