Realizácia PPP projektov v roku 2010 je podľa Palčáka neistá

Reklama:
18. 09. 2008

Zdroj: SITA

Bratislava - Pre pomalší priebeh prípravy diaľničných projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) na D1 a R1, ako sa očakávalo, je ohrozený termín ich realizácie bez tunelových úsekov v roku 2010. Pripustil to generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline Ľubomír Palčák v rozhovore pre agentúru SITA. Rok 2010 je podľa neho už len krajná možnosť, nakoľko sa odhadovalo, že tento proces bude rýchlejší. Podľa Palčáka, preto je potrebné urýchlenie prípravy PPP projektov, aby boli vybraní koncesionári a jednotlivé úseky sa začali čo najskôr stavať.

"Je predpoklad, že koncesná zmluva na prvý a možno aj druhý balík PPP by mohla byť podpísaná ešte koncom tohto roka. Ak sa podarí podpísať zmluvu aspoň na prvý balík v tomto roku, tak to bude úspech. Osobne vidím podpísanie zmluvy na druhý a tretí balík až niekedy v prvej polovici budúceho roka," predpokladá Palčák. Výstavbu týchto diaľničných úsekov odhaduje približne na dva až štyri roky.

Vláda plánuje postaviť vybrané diaľničné úseky cez tri balíky PPP projektov v roku 2010 bez tunelových častí a spolu nimi najskôr v roku 2012 alebo 2013. Dovtedy by malo byť postavených zo súkromných zdrojov cez PPP projekty 157 kilometrov diaľnic s odhadovanými stavebnými nákladmi vyše 105 mld. Sk (3,485 mld. €) bez dane z pridanej hodnoty (DPH).

Podľa šéfa VÚD nie je až tak podstatné, či budú postavené v roku 2010 alebo 2012. Pri takýchto veľkých investičných projektoch sa totiž termíny nedajú úplne presne určiť. Podstatné je to, tvrdí Palčák, aby táto iniciatíva nezaspala a napredovala. "Ak nebudú naštartované PPP projekty, potom sa už nebudeme baviť o rokoch 2012 či 2013, ale možno o 2020 a viac. Bola by to podľa neho veľká ekonomická strata pre Slovensko," varoval pred nerealizovaním projektov PPP.

Palčák je naďalej presvedčený, že bez tejto formy výstavby diaľnic sa na Slovensku nepohneme. Dôvodom je skutočnosť, že prostriedky zo štátneho rozpočtu a európske fondy, ktoré na to využívame, sú nedostačujúce. Na štátny rozpočet je tlak aj z iných oblastí. "Prostriedky z európskych peňazí sú síce dobré, ale postup je veľmi zdĺhavý. Európska únia funguje z ekonomického pohľadu dosť byrokraticky a zdĺhavo. Tých peňazí je stále málo," pokračoval Palčák. Urýchlenie výstavby diaľnic je podľa neho potrebné najmä pre rozvoj východných regiónov Slovenska, ako aj pre ďalší rast HDP. Nadradená dopravná infraštruktúra, čiže diaľnice a rýchlocesty, preto musí byť vybudovaná čo najskôr.

Prvý diaľničný tender PPP sa týka výstavby a prevádzky úsekov D1 Dubná Skala - Turany, Turany - Hubová a Hubová - Ivachnová a úsekov Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia v celkovej dĺžke okolo 75 kilometrov. Predpokladaná cena stavebných prác dosahuje podľa rezortu dopravy 49,1 mld. Sk (1,630 mld. €) bez DPH. Druhý tender PPP sa vzťahuje na tri pripravované úseky R1 Nitra - Selenec, Selenec - Beladice a Beladice - Tekovské Nemce v celkovej dĺžke vyše 47 kilometrov, ako aj na výstavbu severného obchvatu Banskej Bystrice v dĺžke 5,7 kilometrov. Odhadované stavebné náklady na R1 Nitra - Tekovské Nemce dosahujú 16,666 mld. Sk (553,2 mil. €) bez DPH. Tretí tender PPP je zameraný na výstavbu a prevádzku technicky najťažších úsekov D1 v okolí Žiliny Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka, Lietavská Lúčka - Višňové, Lietavská Lúčka - Žilina a Višňové - Dubná Skala v dĺžke zhruba 29 kilometrov. Medzi Višňovým a Dubnou Skalou má byť postavený najdlhší cestný tunel v SR v dĺžke 7,5 kilometra. Odhadované stavebné náklady predstavujú okolo 40 mld. Sk (1,328 mld. €) bez DPH.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...